معرفی پورشه ماکان توربو ۲۰۲۵: اوج عملکرد
به گزارش مجله ماشین، پورشه با معرفی نسخه قدرتمند ماکان توربو، مرزهای عملکرد در شاسیبلندهای الکتریکی را جابجا میکند. این خودروی تمامالکتریکی، اوج توان، گشتاور و سرعت را به نمایش میگذارد و تجربه رانندگی هیجانانگیزی را برای علاقهمندان به پورشه فراهم میکند.
ماکان توربو با استفاده از سیستم لانچ کنترل (Launch Control)، قدرتی معادل ۴۷۰ کیلووات (۶۳۹ اسب بخار) و گشتاور فوقالعاده ۱۱۳۰ نیوتنمتر تولید میکند. این قدرت عظیم، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳.۳ ثانیه ممکن میسازد. حداکثر سرعت ماکان توربو نیز ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است که آن را به یکی از سریعترین شاسیبلندهای برقی تبدیل میکند.

هر دو مدل ماکان ۴ و ماکان توربو از یک باتری ۱۰۰ کیلوواتساعتی بهره میبرند که ۹۵ کیلوواتساعت آن قابل استفاده است. این باتری، قلب پلتفرم جدید PPE (Premium Platform Electric) با معماری ۸۰۰ ولتی است. به لطف این معماری، ماکان میتواند با توان ۲۷۰ کیلووات شارژ شود. این یعنی شارژ باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها در ۲۱ دقیقه انجام میگیرد.
برای شارژ در ایستگاههای ۴۰۰ ولتی، باتری به دو بخش تقسیم میشود تا با حداکثر توان ۱۳۵ کیلووات شارژ شود، بدون نیاز به تقویتکننده اضافی. همچنین، با شارژرهای خانگی (AC) تا توان ۱۱ کیلووات میتوان باتری را شارژ کرد.
علاوه بر این، سیستم بازیابی انرژی در هنگام رانندگی میتواند تا ۲۴۰ کیلووات انرژی را به باتری بازگرداند. برد حرکتی ماکان توربو با یک بار شارژ کامل، تا ۵۹۱ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP) است.

طراحی جدید ماکان، DNA پورشه را به شکلی مدرن و پویا به نمایش میگذارد. بدنهای با ابعاد ۴۷۸۴ میلیمتر طول، ۱۹۳۸ میلیمتر عرض و ۱۶۲۲ میلیمتر ارتفاع، در کنار خطوط کوپهمانند و چرخهای تا ۲۲ اینچ، نمایی اسپرت و قدرتمند به آن بخشیده است.
پورشه با سیستم آیرودینامیک فعال (PAA)، مقاومت هوا را به حداقل رسانده (ضریب درگ ۰.۲۵) که این به افزایش برد و کاهش مصرف انرژی کمک میکند. این سیستم شامل اسپویلر عقب فعال، دریچههای خنککاری قابل تنظیم و پوشش کامل زیر بدنه است.
از نظر فضای داخلی، ماکان توربو نیز بسیار کاربردی است. این خودرو دارای دو محفظه بار است؛ یکی در عقب با ظرفیت ۵۴۰ لیتر و یک محفظه کوچکتر (فرانک) در جلو با ظرفیت ۸۴ لیتر، که در مجموع ۱۳۶ لیتر بیشتر از مدل قبلی است. در صورت خواباندن صندلیهای عقب، ظرفیت بار به ۱۳۴۸ لیتر افزایش مییابد. همچنین، این خودرو قابلیت یدککشی تا ۲۰۰۰ کیلوگرم را دارد.

کابین ماکان توربو با سه نمایشگر، یک تجربه دیجیتال بینظیر را ارائه میدهد. این نمایشگرها شامل یک صفحه آمپر خمیده ۱۲.۶ اینچی، یک نمایشگر مرکزی ۱۰.۹ اینچی و یک نمایشگر اختیاری ۱۰.۹ اینچی برای سرنشین جلو است که میتواند محتوای ویدیویی پخش کند. نمایشگر هدآپ با فناوری واقعیت افزوده نیز برای اولین بار در ماکان به کار رفته که اطلاعاتی مانند جهتهای ناوبری را بهصورت مجازی روی جاده نمایش میدهد.
سیستم سرگرمی و اطلاعاتی جدید مبتنی بر Android Automotive OS است و به دستیار صوتی «Hey Porsche» مجهز است که به سرعت مسیرها را با در نظر گرفتن ایستگاههای شارژ پیشنهاد میدهد.

ماکان توربو به سیستم چهار چرخ محرک مجهز است. سیستم مدیریت کشش پورشه (ePTM) که توسط نرمافزار کنترل میشود، پنج برابر سریعتر از سیستمهای سنتی عمل میکند. همچنین سیستم گشتاور برداری پورشه (PTV Plus) با قفل دیفرانسیل الکترونیکی در محور عقب، کشش و پایداری خودرو را به شدت بهبود میبخشد.
این خودرو به صورت استاندارد دارای سیستم تعلیق بادی و مدیریت فعال تعلیق (PASM) با کمکفنرهای دو سوپاپه است که دامنه گستردهای از تنظیمات راحتی تا عملکرد بالا را فراهم میکند. برای اولین بار، ماکان با سیستم فرمانپذیری محور عقب قابل سفارش است که شعاع گردش را در سرعتهای پایین کاهش میدهد و در سرعتهای بالا، پایداری فوقالعادهای را به ارمغان میآورد.