معرفی گوردون موری Le Mans GTR: اثر هنری مهندسی
به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی گوردون موری (Gordon Murray) از هایپرکار جدید خود با نام Le Mans GTR رونمایی کرد. این خودرو که یک مدل مسابقهای جادهای است، با الهام از خودروهای افسانهای مسابقات لِمَنز (Le Mans) در دهههای ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی طراحی شده است.

Le Mans GTR بر پایه پلتفرم جدید GMSV ساخته شده که قابلیتهای رانندگی در جاده را با دقت رانندگی در پیست ترکیب میکند. این خودرو از پیشرانه V12 با دور موتور بالا و گیربکس ششسرعته دستی استفاده میکند، اما تقریباً تمام قطعات دیگر آن کاملاً جدید هستند. تمام جزئیات این هایپرکار بر اساس فلسفه گوردون موری یعنی «هنر مهندسی سبکوزن» طراحی شده است.

این خودرو برای دستیابی به کمترین مقاومت هوا، از فرمی بسیار روان بهره میبرد. اسپلیتر جلویی، رکابهای عمیق کناری و دیفیوزر دوکاناله عقب، حداکثر نیروی چسبندگی به زمین را ایجاد میکنند. این خودرو برخلاف مدلهای T.50 و T.50s، نیازی به فن عقب برای آیرودینامیک ندارد. باله بزرگ عقب نیز با ایجاد تعادل بهینه بین نیروی رو به پایین و مقاومت هوا، عملکرد خودرو را در جاده و پیست بهبود میبخشد.

برای رانندگی در پیست، Le Mans GTR دارای سیستم تعلیق سبکتر و سفتتر، عرض بیشتر، لاستیکهای بزرگتر (Michelin Pilot Sport Cup 2) و سیستم خنککننده بهینهسازیشده است. علاوه بر این، ورودیهای هوای بزرگتری در جلو و کنارههای خودرو برای خنککاری پیشرانه و گیربکس به آن اضافه شده است.

با وجود تمرکز بیشتر بر رانندگی در پیست، کیفیت فضای داخلی همچنان حفظ شده است. داشبورد، کلیدها، صفحههای نشانگر، روکش صندلیها و پدالها همگی طراحی جدیدی دارند. مشتریان میتوانند متریال و رنگها را بر اساس خودروهای مسابقهای قدیمی یا با همکاری تیم طراحی، یک کابین مدرن و شخصیسازیشده انتخاب کنند.
تنها ۲۴ دستگاه از هایپرکار Le Mans GTR تولید خواهد شد که به تعداد ساعات مسابقه معروف لمانز است. تمامی این خودروها به فروش رفتهاند و قیمت آنها اعلام نشده است. اولین نمونههای تولیدی در سال ۲۰۲۶ تکمیل و به مشتریان تحویل داده خواهد شد.