تازه‌ها
یکشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۴
آخرین خودروهایی که با سقف T-Top عرضه شدند

آخرین خودروهایی که با سقف T-Top عرضه شدند

1404-06-22 زمان مطالعه: 8 دقیقه 3

به گزارش مجله ماشین، درست مانند چراغ‌های جلوی مخفی‌شونده، سقف‌های تی‌تاپ (T-Top) نیز به تاریخ پیوسته‌اند. این سقف‌ها که ترکیبی هوشمندانه از سقف فلزی و سقف کانورتیبل (روباز) بودند، از دو پنل متحرک تشکیل می‌شدند که در دو طرف یک نوار میانی ثابت قرار داشتند. این پنل‌ها که معمولاً از شیشه یا فلز همرنگ بدنه ساخته می‌شدند، با قابلیت جدا شدن، گزینه‌ای ایمن‌تر و شیک‌تر از سقف‌های کاملاً باز سنتی بودند.

تاریخچه و محبوبیت T-Top

سقف‌های T-Top برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۶۰ معرفی شدند و به سرعت مورد توجه خودروسازان مختلف قرار گرفتند. این طراحی در طیف وسیعی از خودروها، از جمله مدل‌های بزرگ آمریکایی مانند بیوک سنچوری و دوج دیتونا، و همچنین خودروهای اسپرت محبوبی مثل فورد موستانگ و شورولت کامارو دیده شد. خودروسازان ژاپنی نیز از این ایده استقبال کردند و تویوتا MR2 و نیسان ۳۰۰ZX با سقف‌های T-Top عرضه شدند.

آخرین خودروهایی که با سقف T-Top عرضه شدند
آخرین خودروهایی که با سقف T-Top عرضه شدند

تأثیر قوانین ایمنی بر ظهور T-Top

محبوبیت T-Top در اوایل دهه ۱۹۷۰ و با تأسیس اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) در آمریکا، افزایش یافت. در آن دوران، قوانین ایمنی سخت‌گیرانه‌تر می‌شد و خودروسازان برای انطباق با مقررات جدید، به دنبال راه‌حل‌هایی بودند که ایمنی خودرو را در صورت واژگونی افزایش دهد. سقف‌های T-Top با داشتن یک ستون مرکزی ثابت، استحکام بیشتری نسبت به سقف‌های کانورتیبل کامل داشتند و به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها این طراحی را به عنوان جایگزینی برای مدل‌های روباز خود انتخاب کردند.

جایگزینی و پایان یک دوران

با پیشرفت تکنولوژی و ایمن‌تر شدن خودروها در اواخر قرن بیستم، سقف‌های کانورتیبل سنتی نیز بدون به خطر انداختن ایمنی، امکان‌پذیر شدند. علاوه‌بر این، سقف‌های هاردتاپ جمع‌شونده مانند مرسدس SLK و میتسوبیشی ۳۰۰۰GT، محبوبیت بیشتری پیدا کردند. از سوی دیگر، ظهور سانروف به عنوان یک راهکار ساده‌تر برای ایجاد حس فضای باز، باعث شد تا سقف‌های T-Top که معمولاً با مشکلاتی مانند نفوذ آب مواجه بودند، به تدریج کنار گذاشته شوند.

آخرین خودروهایی که با سقف T-Top عرضه شدند
آخرین خودروهایی که با سقف T-Top عرضه شدند

شورولت کامارو و پونتیاک فایربِرد: آخرین بازماندگان

به شکلی نمادین، دو خودروی آمریکایی که بیشترین استفاده را از سقف T-Top کردند، آخرین مدل‌هایی بودند که با این آپشن عرضه شدند: شورولت کامارو و پونتیاک فایربِرد. هر دو خودرو که از پلتفرم F جنرال موتورز استفاده می‌کردند، از دهه ۷۰ میلادی با سقف T-Top تولید شدند. محبوبیت این سقف‌ها به حدی بود که شورولت در سال ۲۰۰۰ اعلام کرد بیش از نیمی از خریداران کامارو همچنان گزینه T-Top را انتخاب می‌کنند. با این حال، در سال ۲۰۰۲ و با پایان تولید نسل چهارم کامارو و فایربِرد، تولید سقف‌های T-Top نیز متوقف شد و این طراحی نوستالژیک، برای همیشه به تاریخ پیوست.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×