داستان موتور شش سیلندر اولیه شورولت کوروت
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، موتور Blue Flame (شعله آبی) یکی از بخشهای منحصر به فرد و شاید کمتر شناختهشده در تاریخچهی شورولت کوروت است. این موتور ۶ سیلندر خطی، نقشی اساسی در شکلگیری اولین نسل کوروت ایفا کرد و به همین دلیل نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت. در ادامه، به بررسی دلایل استفاده از این موتور و سرنوشت آن میپردازیم.

چرا کوروت با موتور ۶ سیلندر متولد شد؟
شاید این موضوع عجیب به نظر برسد که شورولت، کوروت را با موتور ۶ سیلندر روانه بازار کرد، در حالی که کمی بعد، موتور ۸ سیلندر خورجینی (V8) معرفی شد. اما با نگاهی به گذشته، این تصمیم منطقی به نظر میرسد.
- تقاضای بالا: در سال ۱۹۵۳، نمونه اولیه کوروت در نمایشگاه Motorama به قدری مورد توجه عموم قرار گرفت که شورولت تصمیم گرفت برای پاسخ به تقاضای بازار، هرچه سریعتر خودرو را به تولید برساند و منتظر تکمیل موتور V8 نماند.
- رقابت با بزرگان: در آن زمان، خودروهایی مانند جگوار XK120 با موتور ۶ سیلندر، به عنوان سریعترین خودروهای اسپرت جهان شناخته میشدند. بنابراین، استفاده از یک موتور ۶ سیلندر قوی، برای رقابت با بهترینهای بازار، انتخابی هوشمندانه بود.
- سبک و قدرتمند: شورولت با ترکیب موتور ۶ سیلندر با بدنه سبک فایبرگلاس، میخواست عملکردی در حد رقبا ارائه دهد و در آن زمان، موتورهای ۶ سیلندر به عنوان انتخابی ایدهآل برای خودروهای اسپرت شناخته میشدند.

مشخصات فنی و عملکرد موتور بلو فلیم
موتور بلو فلیم کوروت، در واقع نسخهای ارتقا یافته از موتور ۶ سیلندر ۲۳۵ اینچ مکعبی (حدود ۳.۹ لیتر) بود که در سایر خودروهای شورولت نیز استفاده میشد. برای آمادهسازی این موتور برای کوروت، تغییراتی در آن اعمال شد تا قدرتش افزایش یابد. این تغییرات شامل موارد زیر بودند:
- پیستونهای آلومینیومی
- افزایش نسبت تراکم به ۸.۰:۱
- میلسوپاپ جدید
- سه کاربراتور Carter
این بهینهسازیها باعث شد قدرت موتور از ۱۱۵ به ۱۵۰ اسب بخار افزایش یابد که در مقایسه با موتورهای آن زمان، رقم قابل قبولی بود.

رقابت با موتور V8 و پایان عمر بلو فلیم
موتور بلو فلیم تنها گزینه برای خریداران کوروت در سال ۱۹۵۳ بود. این موتور با یک گیربکس ۲ سرعته اتوماتیک به نام Powerglide عرضه میشد. اما در سال ۱۹۵۵، با معرفی موتور V8 کوچک (Small-Block) با حجم ۲۶۵ اینچ مکعبی، شرایط تغییر کرد.
موتور جدید V8 با قدرت ۱۹۵ اسب بخار (حدود ۳۳ درصد قویتر از بلو فلیم) و قابلیت انتخاب گیربکس ۳ سرعته دستی، به سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرد. در سال ۱۹۵۵، از مجموع ۷۰۰ دستگاه کوروت تولید شده، ۶۹۳ دستگاه با موتور V8 به فروش رسید. این استقبال گسترده باعث شد شورولت تصمیم بگیرد تولید موتور بلو فلیم را برای مدل سال ۱۹۵۶ به طور کامل متوقف کند.
وضعیت کنونی و ارزش کوروت بلو فلیم
موتور بلو فلیم تنها موتور ۶ سیلندری است که در تاریخ کوروت استفاده شده و همین موضوع، مدلهای مجهز به این موتور را به خودروهایی خاص و کلکسیونی تبدیل کرده است. در حال حاضر، این مدلها از ارزش بالایی برخوردارند. طبق گزارشها، قیمت یک نمونه سالم و در شرایط خوب از کوروت C1 با موتور بلو فلیم، حدود ۱۸۶,۰۰۰ دلار است و قیمت نمونههای نمایشگاهی آن میتواند تا دو برابر این رقم نیز برسد.