گزارش فرمول یک آذربایجان ۲۰۲۵
فهرست مطالب:
ورشتاپن پیروزی مقتدرانه در باکو، پیشتازی بر راسل و ساینز؛ تصادف پیاستری
مکس ورشتاپن، راننده ردبول، در گراند پری آذربایجان با اقتدار کامل به پیروزی رسید و با اختلاف نزدیک به ۱۵ ثانیه از جورج راسل از مرسدس جلو زد. کارلوس ساینز نیز با کسب مقام سوم، اولین سکو را برای تیم ویلیامز پس از چهار سال به ارمغان آورد. اما هفتهای ناامیدکننده برای مکلارن بود؛ اسکار پیاستری، صدرنشین جدول قهرمانی، در دور اول تصادف کرد و لندو نوریس با جایگاه هفتم به خط پایان رسید.

شروع مسابقه
زمانی که چراغها خاموش شد، ورشتاپن از پول پوزیشن به خوبی سبقت گرفت و پیشتازی خود را از ساینز حفظ کرد. لیام لاوسون، راننده تیم ریسینگ بولز، جایگاه سوم خود را حفظ کرد.
اما در میانه جدول درگیری و تنش زیادی رخ داد. پیاستری که از جایگاه نهم آغاز کرده بود، قبل از شروع مسابقه در جایگاه خود حرکت کرد و سیستم ضدواژگونی (anti-stall) فعال شد. هنگام تلاش برای حرکت، تمام خودروها از کنار او عبور کردند و او به انتهای جدول سقوط کرد. پیاستری تلاش کرد برای جبران، اما در پیچ پنجم کنترل خودرو را از دست داد، به دیوار برخورد کرد و از مسابقه خارج شد.
ادامه مسابقه و استراتژی پیتاستاپ
ماشین ایمنی (Safety Car) وارد پیست شد و پس از سه دور خنثی، مسابقه از سر گرفته شد. ورشتاپن کنترل کاملی روی شروع مجدد داشت و در چند پیچ اول فاصله ۱.۴ ثانیهای با ساینز ایجاد کرد. در رتبه چهارم، کیمی آنتونلی با راسل درگیر شد و یوکی تسونودا از ردبول فرصت را غنیمت شمرد و جایگاه پنجم را گرفت. راسل به سرعت به تعقیب پرداخت و در دور نهم از تسونودا عبور کرد.
تا دور شانزدهم، ورشتاپن با پنج ثانیه اختلاف از ساینز پیش بود و ساینز هم بیش از سه دهم ثانیه از لاوسون جلو بود، در حالی که دو راننده مرسدس لاوسون را تحت فشار قرار داده بودند.
آنتونلی اولین راننده پیشتاز بود که در دور ۱۸ به پیت رفت و لاستیکهای Medium خود را با Hard تعویض کرد. پس از او چارلز لکلرک در دور بعد و سپس لاوسون وارد پیت شدند.
در نیمه مسابقه، ورشتاپن با ۷.۵ ثانیه اختلاف از ساینز پیش بود. یوکی چهار ثانیه عقبتر از مرسدس پیشتاز بود و دو ثانیه فاصله با نوریس که هنوز با لاستیکهای Medium ابتدایی خود ادامه میداد، داشت.
ساینز در دور ۲۸ لاستیکهای Medium خود را با Hard تعویض کرد و با جایگاه ششم بازگشت، پشت همتیمی خود همیلتون قرار گرفت. این موضوع، یوکی را به سکوی موقت رساند، اما نوریس تنها دو ثانیه پشت سر او بود.

دورهای پایانی و سکوها
نوریس در دور ۳۸ به پیت رفت، اما توقف کند او باعث شد پشت لاوسون و لکلرک قرار گیرد. تسونودا در دور بعد پیت رفت و در نهایت در جایگاه ششم قرار گرفت.
ورشتاپن در دور ۴۱ لاستیکهای Medium خود را تعویض کرد و با بازگشت به پیشتازی، راسل همچنان پشت سر او و جلوتر از ساینز و آنتونلی بود. رقابت اصلی برای جایگاه پنجم شکل گرفت؛ لاوسون با مهارت بالا، تحت فشار سنگین تسونودا، بهترین نتیجه عمرش در F1 یعنی جایگاه پنجم را کسب کرد. تسونودا نیز جایگاه ششم را بهعنوان بهترین نتیجه با ردبول به دست آورد. نوریس پشت سر او، همیلتون جایگاه هشتم را گرفت و ایزاک هاجر از ریسینگ بولز آخرین امتیاز را کسب کرد.
ورشتاپن در دور ماقبل آخر سریعترین زمان پیست را ثبت کرد و ششمین گراند چلم خود را تکمیل کرد. این پیروزی او را همسطح لوئیس همیلتون و تنها دو پیروزی عقبتر از رکورددار تاریخ، جیم کلارک قرار داد.

جدول مسابقه گرندپری آذربایجان ۲۰۲۵ فرمول یک
رده | راننده | تیم | دورها | زمان | فاصله از نفر اول |
---|---|---|---|---|---|
۱ | مکس ورشتاپن | ردبول/هوندا RBPT | ۵۱ | ۱:۳۳’۲۶.۴۰۸ | – |
۲ | جورج راسل | مرسدس | ۵۱ | ۱:۳۳’۴۱.۰۱۷ | ۱۴.۶۰۹ ثانیه |
۳ | کارلوس ساینز | ویلیامز/مرسدس | ۵۱ | ۱:۳۳’۴۵.۶۰۷ | ۱۹.۱۹۹ ثانیه |
۴ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۵۱ | ۱:۳۳’۴۸.۱۶۸ | ۲۱.۷۶۰ ثانیه |
۵ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز/هوندا RBPT | ۵۱ | ۱:۳۳’۵۹.۶۹۸ | ۳۳.۲۹۰ ثانیه |
۶ | یوکی تسونودا | ردبول/هوندا RBPT | ۵۱ | ۱:۳۴’۰۰.۲۱۶ | ۳۳.۸۰۸ ثانیه |
۷ | لاندو نوریس | مکلارن/مرسدس | ۵۱ | ۱:۳۴’۰۰.۶۳۵ | ۳۴.۲۲۷ ثانیه |
۸ | لوئیس همیلتون | فراری | ۵۱ | ۱:۳۴’۰۲.۷۱۸ | ۳۶.۳۱۰ ثانیه |
۹ | چارلز لکلرک | فراری | ۵۱ | ۱:۳۴’۰۳.۱۸۲ | ۳۶.۷۷۴ ثانیه |
۱۰ | ایزاک هادجار | ریسینگ بولز/هوندا RBPT | ۵۱ | ۱:۳۴’۰۵.۳۹۰ | ۳۸.۹۸۲ ثانیه |
۱۱ | گابریل بورتولتو | سائوبر/فراری | ۵۱ | ۱:۳۴’۳۴.۰۱۴ | ۱’۰۷.۶۰۶ دقیقه |
۱۲ | الیور بیرمن | هاس/فراری | ۵۱ | ۱:۳۴’۳۴.۶۷۰ | ۱’۰۸.۲۶۲ دقیقه |
۱۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز/مرسدس | ۵۱ | ۱:۳۴’۳۹.۲۷۸ | ۱’۱۲.۸۷۰ دقیقه |
۱۴ | استبان اوکان | هاس/فراری | ۵۱ | ۱:۳۴’۴۳.۹۸۸ | ۱’۱۷.۵۸۰ دقیقه |
۱۵ | فرناندو آلونسو | آستونمارتین/مرسدس | ۵۱ | ۱:۳۴’۴۵.۱۱۵ | ۱’۱۸.۷۰۷ دقیقه |
۱۶ | نیکو هولکنبرگ | سائوبر/فراری | ۵۱ | ۱:۳۴’۴۶.۶۴۵ | ۱’۲۰.۲۳۷ دقیقه |
۱۷ | لنس استرول | آستونمارتین/مرسدس | ۵۱ | ۱:۳۵’۰۲.۸۰۰ | ۱’۳۶.۳۹۲ دقیقه |
۱۸ | پیر گسلی | آلپاین/رنو | ۵۰ | ۱:۳۳’۳۰.۲۷۳ | ۱ دور / ۳.۸۶۵ ثانیه |
۱۹ | فرانکو کولاپینتو | آلپاین/رنو | ۵۰ | ۱:۳۳’۳۲.۷۳۳ | ۱ دور / ۶.۳۲۵ ثانیه |
– | اسکار پیاستری | مکلارن/مرسدس | ۰ | – | تصادف |
ورشتپن پول پوزیشن باکو را از آن خود کرد
به گزارش مجله ماشین، جلسه تعیین خط گرندپری آذربایجان با اتفاقات زیادی همراه بود و شش بار با پرچم قرمز متوقف شد:
- آلکس آلبون (ویلیامز) با برخورد به دیواره باعث اولین پرچم قرمز شد.
- نیکو هالکنبرگ (کیک سائوبر) و اولیور بیرمن (هاس) نیز در برخوردهایی جداگانه با دیواره، پرچم قرمز را به نمایش گذاشتند.
- پیر گسلی و فرانکو کولاپینتو از تیم آلپاین نیز دچار سانحه شدند.
- مهمترین حوادث در بخش نهایی (Q3) رخ داد، جایی که شارل لکلرک و اسکار پیاستری با برخورد شدید به دیواره، از ادامه رقابت بازماندند و نتوانستند زمانی را ثبت کنند.
در نهایت، در آخرین لحظات تعیین خط، مکس ورشتپن با یک دور بینقص و ثبت زمان ۱:۴۱.۱۱۷، مقام پول پوزیشن را از آن خود کرد. پس از او، کارلوس ساینز از تیم ویلیامز با عملکردی شگفتانگیز در جایگاه دوم قرار گرفت و لیام لاوسون از تیم ریسینگ بولز، مقام سوم را از آن خود کرد.
تمرینات آزاد: نبرد مکلارن و فراری

تمرین اول:
- لاندو نوریس از تیم مکلارن، با وجود مشکلات اولیه خودرو، موفق شد سریعترین زمان را به ثبت برساند.
- همتیمی او، اسکار پیاستری، که در ابتدای تمرین با مشکلات فنی مواجه شد، با اختلاف ۰.۳۱۰ ثانیهای در جایگاه دوم قرار گرفت.
- لوئیس همیلتون (فراری) در دورهای پایانی با برخورد به دیواره، بال جلوی خودروی خود را شکست و تمرین را در رده سیزدهم به پایان رساند.
- این تمرین به دلیل نیاز به تعمیر دیوارههای پیست برای حدود ۲۵ دقیقه متوقف شد.

تمرین دوم:
- لوییس همیلتون از فراری، با کمک همتیمی خود شارل لکلرک که کشش مناسبی را برایش فراهم کرد، موفق شد سریعترین زمان را ثبت کند.
- لاندو نوریس پس از برخورد به دیواره، از ادامه تمرین بازماند و در جایگاه دهم قرار گرفت.
- مکس ورشتپن با وجود عملکرد خوب، در نهایت در رده ششم قرار گرفت.

تمرین سوم:
- لاندو نوریس با جبران عملکرد ضعیفش در روز قبل، بار دیگر سریعترین زمان را ثبت کرد.
- مکس ورشتپن و اسکار پیاستری به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
- شارل لکلرک به دلیل برخورد با دیواره، در رده دهم ایستاد.