معرفی تویوتا GR کرولا ۲۰۲۶: ارتقای عملکرد مسابقهای
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، تیم گازو ریسینگ (GAZOO Racing) تویوتا، با الهام از محیطهای چالشبرانگیز مسابقهای مانند نوربرگرینگ، نسخهی بهروزرسانیشده تویوتا GR کرولا مدل ۲۰۲۶ را معرفی کرد. هدف از این بهروزرسانی، ارتقای پایداری، هندلینگ و تجربهی رانندگی برای علاقهمندان به رانندگی اسپرت و پیست بوده است.

بهبودهای فنی و ساختاری
GR کرولا ۲۰۲۶ با تمرکز بر عملکرد فنی، افزایش ۴۵.۶ فوتی چسبندگی ساختاری (چسبهای تقویتی) در بخشهای جلو و عقب بدنه را تجربه کرده است. این تقویت، سفتی بدنه (Body Rigidity) را بهطور چشمگیری بهبود بخشیده و چسبندگی محور عقب را افزایش داده است. نتیجهی این تغییرات، حرکت بهتر سیستم تعلیق، فرمانپذیری مستقیمتر و پایداری فوقالعاده در پیچها است.
علاوه بر این، یک کانال ورودی هوای ثانویه جدید برای بهینهسازی دمای موتور تعبیه شده تا حداکثر کارایی و عملکرد پایدار پیشرانه در مسافتهای طولانی یا رانندگیهای سخت تضمین شود.

مشخصات فنی
در قلب GR کرولا ۲۰۲۶، همان موتور ۱.۶ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژر با کد G16E-GTS قرار دارد. این پیشرانهی قدرتمند، ۳۰۰ اسب بخار قدرت در دور ۶,۵۰۰ و ۲۹۵ پوند فوت گشتاور (معادل تقریبی ۴۰۰ نیوتنمتر) تولید میکند که آن را به یک هاچبک داغ واقعی تبدیل میکند.
GR کرولا در دو گزینه جعبهدنده عرضه میشود:
- جعبهدنده ۸ سرعته خودکار مستقیم گازو ریسینگ (DAT): این گیربکس برای رانندگیهای اسپرت طراحی شده و میتواند نیت راننده را از طریق فشردن پدالها تشخیص دهد و تعویض دنده را دقیقاً مانند رانندگان حرفهای و در بهینهترین زمان انجام دهد. این مدلها به صورت استاندارد دارای سیستم خنککننده روغن گیربکس هستند.
- جعبهدنده ۶ سرعته دستی هوشمند (iMT): برای عاشقان رانندگی دستی، این گیربکس با فناوری تطبیق دور موتور (Rev-Matching) عرضه میشود که هنگام معکوس کشیدن، دور موتور را بهصورت خودکار تنظیم میکند تا تعویض دندهها روان و بدون ضربه بوده و خطر قفل شدن چرخها یا از دست دادن تعادل کاهش یابد.

سیستم چهار چرخ محرک GR-FOUR
یکی از جذابترین ویژگیهای GR کرولا، سیستم چهار چرخ محرک (AWD) GR-FOUR است که با همکاری تیم مسابقهای تویوتا گازو ریسینگ توسعه یافته و عملکردی در حد خودروهای رالی ارائه میدهد. راننده میتواند با یک دکمه، توزیع گشتاور بین محورهای جلو و عقب را تنظیم کند:
- حالت نرمال (Normal): ۶۰:۴۰ (جلو:عقب) برای رانندگی روزمره.
- حالت شن/خاک (Gravel): ۵۰:۵۰ برای حداکثر کشش در سطوح لغزنده.
- حالت پیست (Track): با تغییر مداوم توزیع گشتاور از ۶۰:۴۰ به ۳۰:۷۰ (جلو:عقب)، بر اساس فرمان و وضعیت خودرو، پایداری و هندلینگ بهینه را فراهم میکند.
علاوه بر این، دیفرانسیلهای لغزش محدود Torsen® در محورهای جلو و عقب به صورت استاندارد نصب شدهاند که با کنترل توزیع گشتاور بین چرخهای چپ و راست، عملکرد دینامیکی و چسبندگی در پیچها را به اوج میرسانند.

تیپها و تجهیزات
GR کرولا ۲۰۲۶ در دو تیپ اصلی عرضه میشود: GR کرولا (پایه) و GR کرولا پریمیوم پلاس (Premium Plus).
تیپ GR کرولا (پایه)
این تیپ با ویژگیهای ظاهری متمایزی عرضه میشود: کاپوت برآمده با دریچههای هوای مشکی براق، اسپویلر همرنگ بدنه، رینگهای آلیاژی ۱۵ پره مشکی براق، و صندلیهای اسپرت جیر با دوخت خاکستری.
تیپ GR کرولا پریمیوم پلاس
این تیپ دارای امکانات لوکس و اسپرت بیشتری است، از جمله: سقف فیبر کربن فورجشده (Forged Carbon Fiber)، اسپویلر عقب مشکی براق، رینگهای آلیاژی ۱۵ پره مشکی مات، صندلیهای اسپرت جیر با دوخت قرمز، و نمایشگر هدآپ (HUD) برای بهبود تمرکز راننده.

سیستم صوتی و فناوری داخلی
سیستم صوتی JBL Premium در این مدل ارتقا یافته و در تیپ پریمیوم پلاس با ۹ بلندگو (شامل یک سابووفر در صندوق عقب) ارائه میشود. همچنین، سیستم کنترل صدای فعال (Active Sound Control – ASC)، صداهای اسپرت موتور و شتابگیری را متناسب با عملکرد خودرو از طریق بلندگوها پخش میکند تا حس رانندگی هیجانانگیزتر شود.

فناوریها
GR کرولا مجهز به یک کلاستر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان با قابلیت سفارشیسازی و یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی در مرکز کنسول برای سیستم Toyota Audio Multimedia است. این سیستم با قابلیت فعالسازی صوتی (Hey Toyota)، ناوبری ابری با بهروزرسانیهای لحظهای و سازگاری بیسیم با Apple CarPlay® و Android Auto™ ارائه میشود.
تمام مدلهای GR کرولا به صورت استاندارد با پکیج جامع ایمنی Toyota Safety Sense 3.0 عرضه میشوند که شامل موارد زیر است:
- سیستم پیشگیری از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده (PCS w/PD): هشدار و ترمز اضطراری خودکار برای تشخیص خودرو، عابر پیاده، دوچرخهسوار یا موتورسوار.
- کروز کنترل راداری دینامیک (DRCC): یک کروز کنترل هوشمند که فاصله ایمن با خودروی جلویی را حفظ میکند. (مدلهای خودکار از قابلیت کامل محدوده سرعت برخوردارند.)
- هشدار خروج از خط به همراه دستیار فرمان (LDA w/SA): هشدار انحراف از مسیر و اعمال فرمان کمکی برای بازگشت به خط.
- دستیار حفظ خودرو در مرکز خط (LTA): در صورت فعال بودن کروز کنترل، خودرو را در مرکز خط نگه میدارد.
- دستیار تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی (RSA): علائم جاده (مانند محدودیت سرعت) را شناسایی و به راننده نمایش میدهد.
- نوربالای خودکار (AHB): تنظیم خودکار نوربالا/نورپایین بر اساس حضور خودروهای دیگر.



