پنجشنبه , ۱۷ مهر ۱۴۰۴
راهکار عجیب صاحبان فولکس واگن بیتل برای مقابله با گرمای تابستان

راهکار عجیب صاحبان فولکس واگن بیتل برای مقابله با گرمای تابستان

1404-07-14 زمان مطالعه: 6 دقیقه 3

به گزارش مجله ماشین، فولکس‌واگن بیتل یا همان «فولکس قورباغه‌ای»، با تولید بیش از ۲۱ میلیون دستگاه، به نمادی فرهنگی در تاریخ خودروسازی تبدیل شده است. این خودروی ساده و ارزان که «ماشین مردم» نامیده می‌شد، به دلیل ساختار فنی خاص و نبود سیستم تهویه مطبوع کارخانه‌ای، در مناطق گرمسیری با چالش بزرگی روبرو بود؛ چالشی که با یک راه‌حل عجیب و قدیمی به نام «خنک‌کننده باتلاقی» (Swamp Cooler) برطرف می‌شد.

اگر در تصاویر قدیمی یا نمایشگاه‌های کلاسیک، یک محفظه استوانه‌ای شبیه به جعبه پستی را دیده‌اید که به شیشه جانبی بیتل متصل شده، در واقع با یک خنک‌کننده باتلاقی روبرو هستید؛ وسیله‌ای که از یک فناوری باستانی برای خنک‌سازی کابین در روزهای گرم استفاده می‌کرد.

راهکار عجیب صاحبان فولکس واگن بیتل برای مقابله با گرمای تابستان
راهکار عجیب صاحبان فولکس واگن بیتل برای مقابله با گرمای تابستان

خنک‌کننده باتلاقی چگونه کار می‌کرد؟

با رواج خودروهای اتاق‌بسته در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی، گرمای داخل کابین به یک مشکل تبدیل شد. در سال ۱۹۳۰، شرکت ترمادور (Thermador) دستگاه «کار کولر» را معرفی کرد که بر پایه خنک‌سازی تبخیری (Evaporative Cooling) کار می‌کرد.

این دستگاه به شیشه پنجره سرنشین نصب می‌شد و یک پد جاذب (ساخته شده از الیاف چوب یا سلولز) درون خود داشت.

قبل از شروع حرکت، پد درون آب خیس می‌شد. با حرکت خودرو، هوا از داخل محفظه خنک‌کننده عبور می‌کرد و آب موجود در پد شروع به تبخیر شدن می‌کرد.

در فرآیند تبخیر، گرما از هوای ورودی گرفته می‌شد و هوای خنک‌تر از طریق پنجره به داخل کابین دمیده می‌شد. گفته می‌شد این دستگاه می‌تواند دمای کابین را تا ۱۵ الی ۲۰ درجه فارنهایت کاهش دهد.

این سیستم در آب‌وهوای خشک و بیابانی بسیار مؤثر بود، اما در مناطق مرطوب کارایی خود را از دست می‌داد. نام مستعار «خنک‌کننده باتلاقی» نیز از آنجا نشأت گرفت که در صورت تعویض نکردن به موقع پدها، داخل محفظه بوی نامطبوع جلبک و باکتری‌ها را می‌گرفت.

راهکار عجیب صاحبان فولکس واگن بیتل برای مقابله با گرمای تابستان
راهکار عجیب صاحبان فولکس واگن بیتل برای مقابله با گرمای تابستان

چرا بیتل به کولر گازی نیاز نداشت؟

درحالی‌که خودروهای دیگر از دهه ۱۹۵۰ به سیستم‌های تهویه مطبوع (AC) مجهز شدند، فولکس‌واگن تا سال ۱۹۹۸ و تولید مدل نیو بیتل، کولر گازی را به‌صورت کارخانه‌ای ارائه نکرد. دلایل اصلی این مسئله عبارت‌اند از:

یتل برای حفظ قیمت پایین و سادگی ساخت، با رویکردی مینیمالیستی ساخته می‌شد و تجهیزات لوکس حذف شده بودند.

موتور کوچک و چهار سیلندر تخت هواخنک بیتل که در عقب نصب شده بود، قدرت کافی برای تأمین انرژی یک سیستم تهویه مطبوع قوی را نداشت. نصب کولر روی این موتور می‌توانست بخش قابل توجهی از قدرت آن را جذب کند؛ به‌طوری‌که گزارش شده بود برخی رانندگان هنگام بالا رفتن از سربالایی مجبور به خاموش کردن کولر بودند.

به همین دلایل، خنک‌کننده‌های باتلاقی تا دهه‌ها پس از منسوخ شدن در خودروهای دیگر، همچنان در میان مالکان بیتل به حیات خود ادامه دادند. امروزه، این خنک‌کننده‌ها از یک ابزار ضروری به یک اکسسوری کلاسیک و زیبایی‌شناختی تبدیل شده‌اند و نشان‌دهنده اصالت و تاریخچه بیتل‌های قدیمی هستند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×