رونمایی چری از ماژول باتری حالت جامد
به گزارش مجله ماشین، شرکت چری اتومبیل در کنفرانس جهانی نوآوری ۲۰۲۵ که در شهر ووهو برگزار شد، از یک جهش بزرگ در فناوری باتری خودروهای برقی پرده برداشت. چری اولین ماژول باتری تمام حالت جامد (All-Solid-State Battery Module) خود را معرفی کرد که به طور مستقل توسعه یافته و به چگالی انرژی سلولی ۶۰۰ واتساعت بر کیلوگرم (۶۰۰ Wh/kg) دست یافته است.
این دستاورد در میان خودروسازان چینی یک رکورد محسوب میشود و توسط مؤسسه تحقیقات باتری حالت جامد چری توسعه یافته است. در ساخت این باتری از یک سیستم الکترولیت جامد پلیمریشده درجا (In-situ Polymerized Solid Electrolyte) به همراه کاتد از جنس لیتیوم-منگنز غنی استفاده شده است.
چری اعلام کرده است که سلولهای این باتری حتی پس از تستهای تخریب شدید مانند سوراخ شدن با میخ و آسیب توسط دریل قدرتمند، توانایی تأمین برق خود را حفظ کرده و بدون هیچگونه آتشسوزی یا تولید دود باقی ماندهاند.
خودروهای مجهز به این فناوری میتوانند در شرایط آزمایشگاهی به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ دست یابند.
انتظار میرود برد واقعی رانندگی با این باتریها به ۱۳۰۰ کیلومتر برسد که بیش از دو برابر برد معمول خودروهای برقی فعلی است.
چری برنامه خود را برای تولید آزمایشی (Pilot Operation) در سال ۲۰۲۶ و عرضه گستردهتر در سال ۲۰۲۷ تأیید کرد. این برنامه، چری را از رقبای بزرگ چینی مانند بیوایدی (BYD) و کتل (CATL) که آنها نیز تولید محدود باتری حالت جامد را در همان سال هدف قرار دادهاند، پیش خواهد انداخت.
این خودروساز در ماه سپتامبر ۱۳۷,۶۲۴ دستگاه خودرو به خارج از کشور صادر کرد که ۲۶.۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و پنجمین ماه متوالی صادرات بالای ۱۰۰ هزار دستگاه را ثبت کرد.
درآمد چری در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به ۱۴۱.۶ میلیارد یوان (معادل ۱۹.۵ میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال قبل ۲۶.۳ درصد افزایش یافته است.
پس از عرضه اولیه سهام در هنگ کنگ، چری ۳۵ درصد از بودجه را به تحقیق و توسعه خودروها و ۲۵ درصد را به فناوریهای نسل آتی اختصاص داد، که اهمیت بالای پروژه باتری حالت جامد را نشان میدهد.
این رویداد در حالی رخ میدهد که رقابت جهانی برای تجاریسازی باتریهای حالت جامد شدت گرفته است؛ از جمله همکاری تویوتا با سومیتومو برای تسریع تولید مواد کاتد. پیشبینیها نشان میدهد که حجم جهانی باتریهای حالت جامد تا سال ۲۰۳۰ به ۶۱۴ گیگاوات ساعت خواهد رسید که بیش از ۱۰ درصد کل بازار را شامل شده و ارزش بازاری معادل ۲۵۰ میلیارد یوان (۳۴ میلیارد دلار) خواهد داشت.
با وجود پیشرفتهای فنی گسترده (مانند توسعه موفق سلول ۶۰۴ واتساعت بر کیلوگرم توسط یک تیم چینی دیگر)، هزینه تولید همچنان یک چالش بزرگ است. در حال حاضر، تخمین زده میشود که قیمت تمام شده یک بسته باتری تمام حالت جامد، به دلیل مواد سولفیدی گرانقیمت و بازدهی پایین تولید، ۲.۸ برابر بیشتر از باتریهای لیتیوم-یون مایع متداول است.
با این حال، رونمایی چری از ماژول ۶۰۰ واتساعت بر کیلوگرم یک دستاورد فنی برجسته برای این شرکت و صنعت خودروهای برقی چین محسوب میشود. در صورت صنعتی شدن موفقیتآمیز، این فناوری میتواند با دو برابر کردن برد رانندگی خودروهای برقی، تعریف جدیدی از حملونقل الکتریکی با برد بالا ارائه دهد و موقعیت چین را در فناوری باتریهای نسل آینده تقویت کند.


