معرفی هونگچی E-QM5: با فناوری تعویض باتری
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، گروه خودروسازی فاو (FAW) بهتازگی بهطور رسمی از نسخه مجهز به فناوری تعویض باتری (Battery Swap Edition) سدان اندازه متوسط خود، یعنی هونگچی E-QM5، رونمایی کرد. این مدل جدید که تنها در یک تیپ عرضه میشود، با قیمت رقابتی ۸۹,۸۰۰ یوآن (معادل تقریبی ۱۲,۶۰۰ دلار آمریکا) معرفی شده است.
طراحی و ابعاد
هونگچی E-QM5 در نسخه تعویض باتری، تا حد زیادی زیباییشناسی طراحی مدلهای قبلی خود را حفظ کرده است. نمای جلوی خودرو با جلوپنجره بسته که مشخصه خودروهای برقی است و چراغهای جلوی با طراحی متمایز، ظاهری خاص ایجاد کرده است. لوگوی نمادین هونگچی در جلو بهوضوح دیده میشود. در قسمت عقب، خطوط افقی متعدد و چراغهای عقب L شکل، ظاهری مدرن و پهن به خودرو دادهاند. فضای داخلی کابین با طراحی مینیمالیستی (کمینهگرا) همراه است. یک نمایشگر کنترل مرکزی شناور ۱۰.۱ اینچی، امکانات جامعی از جمله فرمان صوتی و دوربین دندهعقب را ارائه میدهد. این سدان بزرگ دارای طول ۵۰۴۰ میلیمتر، عرض ۱۹۱۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۵۶۹ میلیمتر است و با فاصله محوری طولانی ۲۹۹۰ میلیمتری، فضای پای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
مشخصات فنی
هونگچی E-QM5 تعویض باتری، مجهز به یک پیشرانه قدرتمند است:
- موتور: این خودرو از یک موتور سنکرون مغناطیس دائم (Permanent Magnet Synchronous Motor) بهره میبرد.
- توان و گشتاور: حداکثر توان خروجی این موتور ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۰۵ نیوتنمتر است.
- باتری و پیمایش: انرژی این خودرو توسط یک بسته باتری ۵۶ کیلووات ساعتی از نوع لیتیوم آهن فسفات (LFP) ساخت شرکت CATL تأمین میشود. این مجموعه باتری، شعاع حرکتی تمامبرقی ۵۰۰ کیلومتر را طبق استاندارد CLTC ارائه میدهد.
آینده تعویض باتری برای هونگچی
با وجود استفاده از باتریهای CATL، به نظر میرسد این مدل از شبکه تعویض باتری اختصاصی “Chocolate” شرکت CATL استفاده نخواهد کرد. پیش از این، CATL همکاریهایی را با چند خودروساز برای این فناوری اعلام کرده بود، اما E-QM5 در میان آن مدلها قرار نداشت.
هدف اصلی: از آنجایی که هونگچی E-QM5 عمدتاً در بازار ناوگان تاکسی و سرویسهای حملونقل اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد، فناوری تعویض باتری میتواند بهطور قابل توجهی در زمان شارژ مجدد رانندگان صرفهجویی کند. با این حال، استفاده از ایستگاههای تعویض باتری اختصاصی برای هونگچی هزینهبر خواهد بود و باید دید تجربه کاربری رانندگان با این زیرساخت جدید چگونه خواهد بود.