اگر بیش از حد روغن موتور ریختید، چه باید کرد؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، تعویض روغن موتور یکی از سادهترین کارهای نگهداری خودرو به نظر میرسد، اما حتی رانندگان باتجربه هم ممکن است هنگام انجام این کار، مقدار روغن را بیش از حد لازم بریزند. این اشتباه بهظاهر کوچک میتواند عواقب جدی برای موتور داشته باشد. در ادامه، با علائم و روشهای ایمن برای برطرف کردن مشکل افزایش سطح روغن موتور آشنا میشوید.
چرا سطح روغن ممکن است اشتباه خوانده شود؟
اگر خودرو روی سطحی شیبدار پارک شده باشد، سطح روغن در کارتل بهصورت یکنواخت پخش نمیشود و در نتیجه، میله گیج (Dipstick) عدد نادرستی نشان میدهد. در چنین شرایطی ممکن است تصور کنید روغن کم است و ناخواسته روغن بیشتری اضافه کنید.
همچنین، اگر بلافاصله پس از خاموش کردن موتور سطح روغن را چک کنید، هنوز تمام روغن به پایین موتور برنگشته و خواندن دقیق سطح آن ممکن نیست. بهتر است چند دقیقه صبر کنید تا روغن تهنشین شود و سپس میزان واقعی را بررسی کنید.
بهطور معمول، برای رساندن سطح روغن از حداقل تا حداکثر، فقط حدود یکچهارم لیتر کافی است. بنابراین اضافه کردن بیدقت حتی مقدار کمی، میتواند باعث افزایش بیش از حد سطح روغن شود.

نشانههای افزایش سطح روغن موتور
وقتی روغن بیش از اندازه در موتور وجود داشته باشد، میللنگ مانند همزن عمل میکند و روغن را به صورت کف و حباب درمیآورد. در این حالت روغن خاصیت روانکاری خود را از دست میدهد و شمعها دوده میگیرند، موتور لرزش پیدا میکند و حتی ممکن است احتراق ناقص یا «میسفایر» رخ دهد.
همچنین وجود حباب در روغن باعث میشود لایهی روانکاری بین قطعات فلزی از بین برود. در نتیجه اصطکاک و حرارت افزایش مییابد و این موضوع میتواند به تاب برداشتن قطعات، آسیب به واشرها و در نهایت خرابی موتور منجر شود.
اگر بوی سوختن روغن یا دود آبیرنگ از موتور مشاهده کردید، احتمالاً روغن اضافی از طریق درزها و واشرها به بخشهای داغ موتور نشت کرده است. این علامت هشدار جدی است و نباید نادیده گرفته شود.

روشهای ایمن برای خارج کردن روغن اضافی
۱. استفاده از پمپ مکش روغن (Oil Extractor)
این روش سادهترین و تمیزترین راهحل برای کاهش سطح روغن است. پمپ مکش دستی یا برقی با یک لوله باریک از طریق مجرای گیج روغن وارد کارتل میشود و روغن اضافی را بیرون میکشد. در حین انجام کار، هر چند اونس یکبار سطح روغن را بررسی کنید تا بیش از حد خالی نشود.
۲. تخلیه جزئی از زیر خودرو
اگر به تجهیزات لازم دسترسی دارید، میتوانید خودرو را روی جک ایمن بالا برده و پیچ تخلیه کارتل را کمی شل کنید تا مقدار کمی روغن خارج شود. نیازی نیست پیچ را کاملاً باز کنید؛ کافی است اجازه دهید روغن بهصورت کنترلشده چکه کند. سپس پیچ را محکم ببندید و مجدداً سطح روغن را با گیج بررسی کنید.
در پایان، موتور را روشن کنید و از عدم نشتی در محل فیلتر یا پیچ تخلیه مطمئن شوید. در صورت شنیدن صدای تقتق یا تیکتیک ممکن است فشار روغن کاهش یافته باشد و باید خودرو توسط مکانیک بررسی شود.
جمعبندی
اضافه ریختن روغن موتور میتواند به همان اندازهی کم بودن آن خطرناک باشد. بهترین کار، پیشگیری با اندازهگیری دقیق و افزودن تدریجی روغن است. اما اگر سطح روغن بالاتر از حد مجاز رفت، با استفاده از پمپ مکش یا تخلیه کنترلشده میتوانید آن را کاهش دهید. انجام این کار بهدرستی، از آسیبهای گرانقیمت به موتور جلوگیری میکند و عمر خودرو را افزایش میدهد.


