چهارشنبه , ۱۲ آذر ۱۴۰۴
خودروی ایرانی در گرداب مونتاژ: از رونق تا رکود

چرا خودروهای مونتاژی در ایران از مدل‌های وارداتی گران‌ترند؟

1404-09-12 زمان مطالعه: 2 دقیقه

قیمت خودروهای مونتاژی بار دیگر به موضوع اختلاف میان مجلس، وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت تبدیل شده است. هرکدام از این نهادها دلیل اصلی افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها را نبود شفافیت یا محدودیت‌های قانونی عنوان می‌کنند.

به گزارش مجله ماشین، در برنامه «میز اقتصاد» شبکه خبر، نمایندگان این نهادها درباره علت اختلاف قیمت مونتاژی‌ها با بازار منطقه توضیح دادند.
مجلس می‌گوید با وجود آنکه هر سال میلیاردها دلار به صنعت خودرو اختصاص می‌یابد، مصرف‌کنندگان همچنان خودرو را ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر از کشورهای همسایه می‌خرند؛ موضوعی که نیازمند بررسی فوری است. به گفته نمایندگان، با مزیت‌هایی مانند انرژی و نیروی کار ارزان، خودروهای مونتاژی باید ارزان‌تر از مدل‌های وارداتی باشند، اما در برخی موارد حتی گران‌تر هم فروخته می‌شوند. آنها انحصار چند مونتاژکار محدود و نبود رقابت را از عوامل اصلی این اتفاق می‌دانند.

در مقابل، سازمان حمایت تأکید می‌کند که قیمت‌گذاری تنها بر اساس «صورت‌های مالی شرکت‌ها» انجام می‌شود و این سازمان اجازه ندارد از دستورالعمل‌های شورای رقابت فراتر برود.

وزارت صمت نیز می‌گوید طبق قانون، اختیار تعیین قیمت یا تشخیص انحصار بر عهده این وزارتخانه نیست و شورای رقابت تنها مرجع تدوین دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری است.

از سوی دیگر، شورای رقابت اعلام می‌کند فرمول‌های قیمت‌گذاری وجود دارد، اما اجرای آنها به دلیل کمبود اطلاعات دقیق با چالش‌هایی مواجه است. این شورا می‌گوید برای بهبود روند قیمت‌گذاری، همکاری با سازمان حمایت ادامه دارد و اصلاحات جدید در راه است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×