دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳
فرایند طراحی و ساخت یک خودروی جدید

فرایند طراحی و ساخت یک خودروی جدید در ۵ مرحله

1401-10-24 زمان مطالعه: 8 دقیقه

نباید این تصور برایتان پیش آید که خودروها به آسانی شکل می گیرند، ساخته می شوند و تردد در خیابان ها و جاده ها را آغاز می کنند، کاملاً برعکس ایجاد یک خودرو به قدری فرایند دشواری است که برنامه سفری ناسا به مریخ در مقایسه با آن همانند انجام یک سفر دریایی تفریحی است.

مجله ماشین – نوشته : مهندس کیوان بنی‏ هاشمی /تاکنون مطالب زیادی در مورد فرایند طراحی و ساخت به رشته تحریر درآمده، اما این نخستین باری است که فرایند ساخت یک خودرو از ابتدا تا انتها به‏ صورت یکجا در یک تصویر به نمایش گذاشته شده است.

برای تهیه این گزارش از دو خودروساز که یکی از آنها آمریکایی و دیگری غیرآمریکایی بود استفاده شد که هر دو درخواست کرده بودند نامشان فاش نشود.

اطلاعات جمع‏ آوری شده توسط این دو خودروساز در ۵ فصل مختلف طبقه‏ بندی و تفکیک شد.

گرافیک و تصاویر فصل موسوم به Sharing is Caring نمایش دهنده مذاکرات و گفتگوهای در مورد فازهای مختلف فرایند بوده که در هر مؤسسه مالی، تجاری و تولیدی یک چالش بزرگ است.

نظر به اینکه سلایق در مورد خودرو اغلب در حال تغییر است لذا انجام مذاکرات سریع و مؤثر، یک عامل کلیدی در موفقیت هر مدل جدید است.

در دوران شکل‏ گیری یک خودرو که دوران حاملگی یا آبستنی نیز خطاب می‏ شود، زمان، جذاب‏ ترین و در عین حال اسرار آمیزترین بخش است.

یک برنامه فشرده برای جایگزین محصولی که به مراحل نهایی رسیده ممکن است نیمی از زمان عادی جهت سرمایه‏ گذاری برای طراحی مجدد را به خود اختصاص دهد.

در تصاویر ارائه شده آغاز کار عبارت است از جمع‏ آوری افراد توسط مدیران و ارائه نظرات به آنها. نقطه پایان زمانی است که مدل تولیدی به منظور معرفی وارد نمایشگاه خودرو می‏ شود.

به ‏طور میانگین طول یک فرایند کامل حدود ۷۲ ماه زمان می‏برد که البته می‏توان به منظور کوتاه‏ تر کردن این زمان بعضی از کارها را به ‏صورت موازی انجام داد.

خدمات بعد از فروش شامل سرویس‏، اصلاحات دائمی و پیوسته و تغییراتی جزیی در طرح است که در این محاسبات منظور نشده‏ اند.

 

نوآوری و ابتکار

دوره زمانی تا ۷۲ ماه

تحقیقات بازار شامل بازرسی‏ های درون سازمانی و میدانی به منظور تشخیص نقش محصول و قطعات آن در مجموعه جهانی، تعریف تفکیک و جداسازی از مدل‏ های مشابه بوده که توسط برندهای شریک ساخته و پرداخته شده است.

– تشخیص ویژگی خاص، مزایا و پتانسیل بازار

– تعریف مجموعه رقابتی، مشتریان هدف، وزن خالص و ناخالص، میزان مصرف سوخت و اهداف مربوط به کارایی و توانایی دینامیکی

– انتخاب نیرو محرکه

– بودجه، منابع مالی، قیمت‏گذاری و ملاحظات مربوط به سرمایه ‏گذاری

– آنالیز مهندسی با استفاده از کامپیوتر (CAE)

– کلینیک‏ های آنالیست، خبر و مشتری

 

۲- طراحی

دوره زمانی از صفر تا ۷۲ ماه به دنبال تحقیقات بازار

– بررسی‏ های پیوسته و دائمی مربوط به طرح کابین، خطوط، انتخاب تیم‏ ها، ساخت مدل‏ ها

– انجام مراحل بالا برای طرح بیرونی تا زمان نهایی شدن یا FREEZE

– انتخاب رنگ‏ های بدنه و مواد و قطعات دکوراتیو داخل کابین

– ارزیابی نتایج به‏ دست آمده از آزمایش‏ های تونل باد مربوط به مدل‏ های آزمایشی ارائه شده

– ساخت مدل مفهومی برای ارائه به مدیریت و ارائه در نمایشگاه

– انجام CAE بیشتر و بهره ‏گیری از کامپیوتر و نرم ‏افزارهای آن

– بررسی‏ های مهندسی و مدیریت.

 

۳- مهندسی

دوره زمانی از صفر تا ۷۲ ماه با طراحی

– باز هم کمک گرفتن از کامپیوتر برای کسب نتایج بهتر و دقیق‏ تر

– ایجاد کلینیک ‏های مشتری با هدف جمع‏آوری اطلاعات و پیشنهادات اصلاحی

– تحقیق در مورد تکنولوژی‏ های پیشرفته، پیشرانه‏ ها، گیربکس‏ ها، موتورهای برقی، کنترل‏ های الکترونیکی، تکنیک‏ های ساخت شامل رنگ ‏آمیزی، فرم‏دهی فلز و قالب‏گیری پلاستیکی و روندهای ادغام.

– انجام مطالعات مربوط به تهیه مجموعه و چیدمان

– طرح اتاق و ساخت آن به منظور انجام آزمایش ‏های مربوط به استقامت در تصادفات، برآورد وزن و استقامت با استفاده از CAE یا کامپیوتر.

– بررسی‏ های آیرودینامیکی ملاحظات مربوط به آن.

– طراحی، ساخت و تنظیم و اعتبارسازی و تصدیق ویژگی‏ های پیشرانه، شاسی، سیستم ارکاندیشن، سیستم‏ های ارتباطی و سرگرمی، صندلی‏ ها، سیستم‏ های نوردهی و روشنایی در شرایط آزمایشگاهی و واقعی.

– انجام آزمایش‏ ها در شرایط آب و هوای داغ، سرد و مرطوب

– انجام آزمایش ‏های مربوط به تصادفات
– برآوردهای مربوط به میزان مصرف سوخت

– انجام مطالعات مربوط به طراحی خط مونتاز و تولید

– آنالیز هزینه‏ های مربوط به ساخت و خرید قطعات

– همکاری و هماهنگی با قطعه‏ سازان در خصوص تحقیق و توسعه قطعاتی که باید خریداری شوند.

– گواهینامه‏ های مربوط به ایمنی و آلایندگی‏ ها.

 

۴- ساخت

مدت زمان بین ۳۶ تا ۷۲ ماه
– طراحی خطوط ساخت و مونتاژ

– ساخت یا اصلاح تجهیزات تولیدی و امکانات مورد نیاز

– طراحی ابزارآلات، ساخت و اعتبارسازی و تأیید آنها

– ایجاد سازه ‏های قبل از تولید آنلاین

– اصلاحات کیفی

– تأیید مبنی بر اینکه که مدل تولیدی شرایط کسب اهداف مربوط به توانایی ‏های دینامیکی را داشته از طریق ارتقاء آموزش نیروی کار و هماهنگی با قطعه ‏سازان

– آغاز تولید مدل‏ های قابل فروش و عرضه.

 

۵- روانه بازار کردن

مدت زمان بین ۶۰ تا ۷۲ ماه
– تحقیقات مربوط به بازار

– نام‏گذاری تحقیقات در صورت نیاز

– تعریف قیمت‏ گذاری

– ایجاد تیم بازاریابی

– در اختیار گذاشتن محصول به نمایندگان فروش

– برنامه‏ ریزی لجستیک به منظور تحویل خودروهای تولیدی به نمایندگان فروش

– ایجاد برنامه ‏های تبلیغاتی از طریق درج آگهی و استفاده از رسانه‏ ها

– معرفی محصول برای مدیریت، نمایشگاه‏ های خودرو، خبرگزاری‏ ها، رسانه‏ های عمومی، نمایندگان فروش و تحلیلگران بازار برای شناخت هر چه بیشتر.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.50

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×