پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ورزشی » ویژگی های لباس رانندگان فرمولا وان F1
machinemag 7

ویژگی های لباس رانندگان فرمولا وان F1

۱۳۹۶-۰۶-۲۰

رانندگان از چه لباسی استفاده می کنند و چه ابزار ایمنی از آنها در حین مسابقات حمایت می کند.

مجله ماشین/ فرمولا وان بارزترین پیوند ورزش و تکنولوژی است، از این رو هم برای طرفداران ورزش و رقابت و هم برای علاقهمندان به تکنولوژِی میتواند جذاب باشد. رقابت در ورزش فرمولا وان ترکیبی از رقابت رانندگان و اتفاقاتی که بر روی پیست مسابقه رخ می دهد با رقابت تاکتیکی و اسراتژیک و مهندسی تیم ها است. حال باید دید رانندگان از چه لباسی استفاده می کنند و چه ابزار ایمنی از آنها در حین مسابقات حمایت می کند.

پس برای لذت بردن از فرمولا وان و پیگیری آن بهتر است هرچه بیشتر با جنبه تاکتیکی و تکنولوژیک آن آشنا شده و توان درک و تحلیل استراتژی مورد استفاده تیم ها و رانندگان در زمان مسابقه را پیدا کنیم.

کلاه

نخستین بار استفاده از کلاه ایمنی در مسابقات اتومبیلرانی فرمولا وان در سال ۱۹۵۳ ضروری شد. وزن این کلاه‏ ها نباید از ۱۲۵۰ گرم بالاتر برود. ماده اصلی پوسته خارجی فیبر کربن است، لایه ضربه گیرداخلی از Aramid (نوعی کولار) تشکیل شده و بخش شفاف جلویی از پلی کربنات با لایه ضد بخار داخلی و لایه ضد آفتاب خارجی ساخته می‏شود. از سال ۲۰۱۱ یک لایه از جنس Zylon به بالای بخش شفاف اضافه شده، این نوار ۵۰ میلی متری تنها ۷۰ گرم وزن دارد، اما مقاوت لایه پلی کربناتی را تا دو برابر افزایش می‏دهد. براساس یک سنت قدیمی، نام راننده هنوز با دست روی کلاه نگاشته می‏شود.

محافظ گردن

قطعه پشتیبان سر و گردن یا به اختصار HANS از سال ۲۰۰۳ توسط تمامی تیم‏ها به کار گرفته می‏شود. این قطعه فیبر کربنی از وارد آمدن آسیب به مهره‏ های گردن و جمجمه در زمان تصادف های شدید پیشگیری کرده و بخش اعظم نیروی برخورد را به خود جلب می‏کند.

لباس

فدراسیون جهانی اتومبیلرانی یا همان FIA برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ استفاده از الیاف ضد حریق را در لباس رانندگان و اعضای تیم تعمیراتی حاضر در پیت استاپ الزامی کرد. در حال حاضر Nomex مهم‏ترین پارچه مورد استفاده توسط تیم‏هاست. الیاف آن می‏تواند تا ۱۰ ثانیه در برابر شعله مستقیم با دمای ۴۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت کند و نسوزد.
پیش از امتحان لباس ‏ها، تیم FIA آنها را ۱۵ بار در لباسشویی مورد شست و شو قرار می‏دهد تا مطمئن شود مواد ضد آتش در اثر برخورد با آب از تار و پود آن جدا نمی‏ شود.

دمای حسگرهای داخلی لباس‏ها پس از ۱۰ ثانیه قرار گرفتن در معرض دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد نباید از ۴۱ درجه سلسیوس تجاوز کند. بست‏های به کار رفته در مچ دست و پاها، از وارد نشدن گرما به داخل لباس اطمینان حاصل می‏کند. زیپ و دوخت‏های لباس هم باید کاملاً مقاوم به دما باشند.
برچسب ‏های تبلیغی در سال‏ های اخیر به صورت چاپی درآمده‏ اند. این کار وزن کلی را حدود ۵۰۰ گرم کاهش خواهد داد. راننده فرمولا وان در هنگام مسابقه گاهی تا ۲ لیتر عرق می‏کند. لباس باید قابل تنفس باشد تا این رطوبت خارج شود. روی دیگر سکه، جایزه بزرگ سوچی در روسیه است که دما در آن تا صفر درجه سانتی گراد پایین می ‏آید. حداکثر سرعت ثبت شده در این مسیر ۳۳۲ کیلومتر بر ساعت است.

دستکش

کف و انگشتان هنوز از چرم طبیعی ساخته می‏شوند که علاوه بر نازکی مورد نیاز برای برقراری ارتباط با دکمه ‏ها از استحکام کافی هم برخوردار است.

کفش

مسئله اصلی بعد از ایمنی در برابر آتش سوزی، ضخامت مناسب کفی کفش راننده است تا بتواند حس دقیقی از پدال‏ ها را در اخیار او قرار دهد. الاستیک نبودن مسئله مهم دیگر است. به عبارت بهتر، فشار روی پدال به محض آنکه راننده پاهای خود را از روی آن برداشت، باید برداشته شود.

کلاه نقاب دار

رانندگان موظف هستند کلاه نقاب دار با علامت مخصوص حامی مالی خود را در تمامی نشست های خبری رسمی F1 روی سر داشته باشند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×