جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » تعویض روغن در ۹۰ ثانیه!
MACHINEMAG1 4

تعویض روغن در ۹۰ ثانیه!

۱۳۹۶-۰۹-۰۴

همه می دانیم تعویض روغن موتور کار ساده و تمیزی نیست. تعویض روغن به روش تازه تنها دو قسمت دارد، بسته قدیمی را خارج کنید و بسته جدید را به جای آن قرار دهید به همین سادگی.

مجله ماشین – نویسنده : مهندس کیوان بنی هاشمی/ همه می دانیم تعویض روغن موتور کار ساده و تمیزی نیست. مجموعه کاسترول به تازگی محصولی با نام NEXCEL را عرضه کرده که امیدوار است اتفاق بزرگ بعدی در این صنعت باشد. تعویض روغن به روش تازه تنها دو قسمت دارد، بسته قدیمی را خارج کنید و بسته جدید را به جای آن قرار دهید به همین سادگی.

تمیز و یکپارچه

این مکعب های تازه عملاً تمامی وظایف سینی روغن و کارتل را برعهده می گیرند و حتی فیلتر روغن نیز در آنها یکپارچه شده است.

خیلی ساده از طریق پورت OBD یا در مدل های بعدی فشار دادن یک دکمه تمام روغن موجود در موتور را به داخل ماجول NEXCEL پمپ کنید، سپس آن را از ماشین جدا کرده و یکی دیگر حاوی روغن و فیلتر نو را به جای آن قرار دهید، فشار دادن یک دکمه برای پمپ کردن مجدد روانکار تازه به داخل پیشرانه تمام چیزی است که نیاز خواهید داشت.

تمامی این فرایند طی مدت حدود ۹۰ ثانیه به طول می‏انجامد و فیلتر و مخزن می‏تواند برای ۵ بار مورد استفاده مجدد قرار گرفته و در نهایت بازیافت شوند.

انگیزه اصلی کاسترول کاهش زمان نیست. هدف NEXCEL کمک به بهبود وضعیت روغنکاری پیشرانه های امروزی بوده که اغلب تحت فشار هستند (به‏ دلیل وجود سیستم‏ های کمکی مانند توربوشارژر یا سوپرشارژر) و همینطور کاهش آلودگی های زیست محیطی فرآیند تعویض روغن می باشد.

واحد عایق‏بندی شده NEXCEL توسط روغنی و فیلتری که به‏وسیله سازنده خودرو مورد تأیید قرار گرفته مهر و موم می‏شود. یک تراشه در مخزن قبل از استارت زدن موتور، صحت روغن و فیلتر را با کامپیوتر کنترل‏کننده ماشین مطابقت داده و تأیید می‏‌کند.

در زمان طراحی پیشرانه اگر مهندسین اطمینان داشته باشند که وسیله مورد نظر در تمام طول زمان حیات خود به نحو صحیحی روغن کاری می‌‏شود می‏توانند قطعات ظریف تری را به کار بگیرند که به معنای کاهش اندازه و مصرف نهایی آن خواهد بود.

از دیگر مزایای NEXCEL این است که فضای دسترسی به زیر سیلندر را که معمولاً محل قرار گرفتن فیلتر روغن است آزاد می‏کند و این امتیاز بزرگی است چون می‏توان از آن برای کوپله کردن نزدیک‏تر لوله‏کشی مخصوص هدایت گازهای سوخته شده از اگزوز استفاده کرد.

کارتریج جدید می‏تواند در شتاب جانبی معادل ۸/۱ جی که معمولاً فشار وارده به خودرو هنگام ترمزگیری و یا عبور سریع از دایره پیچ‏ها است به کار خود ادامه دهد و در تصادف هایی با شتاب ۵۰ جی نیز دچار نشتی نخواهد شد.

مزایای زیست محیطی این رویکرد فراتر از کم شدن روغن‏ریزی خواهد بود. در انجام سفرهای کوتاه چون مقدار روغنی که باید گرم شود کاهش پیدا می‏کند تولید دی‏‌اکسیدکربن نیز کاهش می‏یابد.

کاسترول ادعا کرده که اگر روغن‏‌های مصرف شده را بتوان مجدداً به‏ عنوان روغن موتور مورد استفاده قرار داد از بیش از ۵۰ میلیون بشکه روغن پاک و دست نخورده فقط در آمریکا صرفه‏‎جویی می‏شود.

قیمت NEXCEL به مراتب بیشتر از نمونه‏‌های موجود است اما سازنده ادعا می‏کند این مقدار در طول زمان با کاهش هزینه سرویس وسیله قابل جبران خواهد بود.

NEXCEL در حال حاضر در مدل مسابقه‏ای آستون‏مارتین ولکان که فاقد کارتل است مورد استفاده قرار گرفته اما شرکت کاسترول در حال کار و همکاری با چندین خودروساز برای ساخت سیستم‏هایی است که بتوانند در خودروهای مختلف، اعم از آنکه دارای کارتل باشند یا خیر مورد استفاده قرار گیرند.

اولین خودروهای سواری که قادر به استفاده از چنین تکنولوژی خواهند بود در سال ۲۰۲۰ وارد بازار می‏شوند، ولی استفاده انبوه از آن احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ طول خواهد کشید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×