پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » اختلافات بورس کالا و وزارت صنعت بر سر عرضه خودرو
MACHINEMAG1 12

اختلافات بورس کالا و وزارت صنعت بر سر عرضه خودرو

۱۴۰۱-۰۹-۰۸ زمان مطالعه: 1 دقیقه

  وزارت صنعت نگران سه نرخی شدن بازار خودرو در پی عرضه خودرو در بورس است ولی قائم مقام بورس کالای ایران اعتقاد دارد کاهش زیان خودروسازها و حذف دلالان  از جمله مزایا این روند است.

مجله ماشین –  قائم مقام بورس کالای ایران بیان داشت: عرضه خودرو در بورس کالا از ابتدای سال آغاز شد فراز و نشیب های بسیاری همراه داشته است و از مرداد ماه به بعد یک روند با ثبات تری را به خودش گرفت و دیگر خودروهای پرتیراژ خودرو ساز های بزرگ هم کم کم دارد وارد بورس کالا می شوند ، از ابتدای سال تا حالا ۴۹۴۳ دستگاه انواع خودرو و سواری در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته به ارزش ۶۴ هزار میلیارد تومان که استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفته. در کل سال ۲۰۰۰۰ کد در کل معاملات صادراتی بوده امسال تا الان بیش از ۱۰۰هزار کد صادر شده که تقریباً ۵۰ هزار کد متعلق به مشتریان خودروسازی است.

کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰، فیدلیتی هفت‌نفره و دیگنیتی نیز قرار است عرضه بشوند. همچنین برای نخستین‌بار در بورس کالا، ۱۰۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ روز ۲۳ آذر عرضه می‌شود. در مجموع ۸۴۶ دستگاه خودروی سبک و سنگین در دو هفته آینده در بورس کالا عرضه خواهند شد. سیباموتور یکی از شرکت‌هایی است که در دو هفته آینده محصولات خود را در بورس کالا عرضه خواهند کرد. این شرکت قصد دارد ۴۰ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ را دوشنبه هفته آینده یعنی چهاردهم آذرماه در بورس کالا عرضه کند. آنطور که بورس کالا اعلام کرده، این خودروها سفیدرنگ‌اند و هر کد ملی یعنی هر شخص حقیقی صرفا مجاز به ثبت سفارش برای یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی، یعنی هر شخص حقوقی حداکثر مجاز به ثبت سفارش ۵ دستگاه خودرو است.

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: در مورد خودروهای وارداتی به دلیل اینکه چهار سال وقفه داشتیم برای واردات خودرو پیش‌بینی می‌شد که برای تعداد نسبتاً محدودی که قرار است خودرو بیاید متقاضیان زیادی و احیاناً بازار مبادلاتی شکل میگیرد پلتفرم بورس کالا را ترجیح دادیم و دولت هم به همین صورت این را صحه گذاشت ، وزیر به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه پای این را امضا کردند اما این مسئله عرضه خودرو در بورس کالا شاید در یک مقطعی مناسب باشد آن مقطع هم این است که به هر حال تولید که استراتژی اصلی وزارت صمت هست به حدی برسد که مثل گذشته خودروسازان بدون هیچ بازار موازی بتوانند با ۱ قیمت واحد در بازار محصولات شان را بفروشند قیمت دیگری تولید نشود و الا بورس کالا هیچگاه جای خود بازار را نمی گیرد و اساساً وجود خود بورس کالا در شرایطی که تولید در نقطه تعادل خودش است خودش یک واسطه محسوب می شود که ضرورتی هم برایش وجود ندارد، بنابراین به عنوان یک مرحله گذر ممکن است که در برخی از موارد ما بتوانیم از این پلتفرم بورس کالا استفاده بکنیم ولی ما با چه هدفی می خواهم خودرو را در بورس کالا عرضه بکنیم؟ آیا مصرف کننده سود می کند؟ چه سودی برای مصرف کننده متصور است؟

بنابراین باید از منابعی که ایجاد می شود و نصیب خودروساز می شود اتفاقات خوب کیفی پیش بیاید  ولی ابزاری که وزارت صمت برای اعمال این مسئله دارد خوب جای سوال است. منظور خودروسازها بخشی از آن‌ها خصوصی هستند بخشی هم ما یک سهام مختصری داریم که آن هم دارد واگذار می‌شود بنابراین اینجا نکته است. باید منافع مردم رعایت بشود مثلاً قانون گفته طرح جوانی جمعیت باید رعایت شود خودروهای فرسوده آن ۲۰ درصد باید رعایت بشود که ما نظارت می کنیم که انجام بشود ، اما واقعاً اینکه در بورس کالا خودرو عرضه بشود و قیمت سوم ایجاد کند و یا قیمت بازار آزاد را به رسمیت بشناسد ،چندان اتفاق مبارکی نیست اصل بازار خودرو این است که خودروساز مثل گذشته مستقیم یا از طریق نمایندگی ها بتوانند خودروی خودش را به فروش برساند.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×