سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
» مقاله » آموزشی » جو گیر خودروهای کلاسیک نشوید مراقب شیادان باشید
خودروهای کلاسیک

جو گیر خودروهای کلاسیک نشوید مراقب شیادان باشید

۱۴۰۱-۱۰-۰۸ زمان مطالعه: 5 دقیقه

بسیاری از خودروهای قدیمی موجود در کشورمان اصلاً ارزش کلاسیکی ندارند و صرف داشتن عمر چند دهه‌ا‌ی برای آنها ارزش کلاسیک ایجاد نمی‌کند. گول قیمت های غیر منطقی این خودروها را نخورید.

به گزارش مجله ماشین، امروزه بسیاری از ایرانی ها به خرید خودروهای کلاسیک علاقه وافری نشان می‏‌دهند بدون آنکه از جوانب گوناگون امر آگاهی کافی داشته باشند. توجه به چند نکته در این زمینه لازم است.

وارد شدن دلالان و واسطه‏ گران که هدفی جز به جیب زدن سودهای میلیونی ندارند به این بازار در رشد بی‏رویه قیمت‏ ها مؤثر بوده است، این‏گونه افراد برای فروش خودروی خود از هیچ سخن دروغی ابایی ندارند و خریدار پس از خرید متوجه سرابی که برایش ترسیم کرده ‏اند می‌‏شود.

خودروهای کلاسیک

جایگاه خودروهای کلاسیک

در سال‏‌های اخیر خودروهای کلاسیک و قدیمی جایگاه بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌‏اند. لزوم حفظ و بازسازی این یادگارهای ارزشمند که بخشی از تاریخ معاصر هر کشوری را تشکیل می‏دهند بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از افراد جامعه دیگر به این خودروها به سان کالاهای مستعمل نمی‏‌نگرند که باید آنها را بازیافت و یا در گوشه خیابان‏‌ها و گاراژها به حال خود رها کرد.

خودروی کلاسیک

امّا پدیده خودروهای کلاسیک همانند هر پدیده نوظهور دیگری در کشورمان از گزند افراط و تفریط‏‌ ها در امان نماند و ظاهراً تا این بحث‏ ها شکلی منطقی به خود بگیرد زمان درازی پیش رو است.
در کشورهای دیگر افرادی مبادرت به خرید خودروهای کلاسیک می‌‏کنند که برای استفاده روزمره یک یا چند خودروی روز با کاربری‏‌های متفاوت در اختیار دارند و خودروهای کلاسیک را برای لذّت بردن از رانندگی در مواقع خاص مانند تعطیلات آخر هفته ابتیاع می‏‌کنند، مثلاً در طول یکسال شاید بیش از چند ده یا چند صد کیلومتر با خودروی کلاسیک خود رانندگی کنند.

خودروی کلاسیک

امّا در ایران بسیاری از جوانان تمامی سرمایه خود را برای خرید یک خودروی کلاسیک صرف می‏‌کنند. این افراد به‏ دلیل آن که توانایی خرید خودروهای روز وارداتی را نداشته و از طرفی تمایلی هم به در اختیار گرفتن محصولات بی‏ کیفیت ندارند به سمت خودروهای وارداتی چند دهه قبل روی می‏‌آورند که به زعم آنها از کیفیت عملکرد و دوام بالاتری نسبت به خودروهای تولید داخل برخوردار است امّا این رؤیای شیرین دیری نمی‌‏پاید و این دسته از رانندگان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌‏کنند.

خودروی کلاسیک

قطعات خودروهای کلاسیک

خودروهای قدیمی به‏ دلیل فرهنگ مصرف ‏گرایی که در کلان‏شهرها به ‏ویژه تهران جریان دارد حتّی با وجود داشتن ظاهری بسیار تمیز کارکرد بالایی دارند و این رقم از متوسط کارکرد در کشورهای دیگر دنیا خیلی بیشتر است.

قطعات فنی این خودروها بارها به دست تعمیرکاران سپرده شده بنابراین پس از سالیان خریدار با مجموعه‏‌ای از صدها قطعه فرسوده که در ناهماهنگی کامل با یکدیگر کار می‏‌کنند رو به‏ رو می‏‌شود و هر روز یکی از این صدها قطعه نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‏کند که این امر در صورت استفاده روزمره مالک شدت بیشتری می‏‌یابد. از لحاظ عملکرد نیز اکثر این خودروها حتّی از خودروهای کره‏ای و چینی هم ضعیف‏‌تر عمل می‏‌کنند.

با توجه به اینکه تولید بسیاری از این خودروها سالیان متمادی است متوقف شده، یافتن قطعات برای برخی از این خودروها به‏ ویژه در شهرستان‏ ها کاری دشوار و بعضاً غیرممکن است.

خودروهای کلاسیک

قطعات برخی از خودروهای کلاسیک را حتّی در اینترنت هم نمی‏توان یافت. علاوه بر این مراکز تعمیراتی این خودروها نیز بسیار محدودند و در بعضی از شهرستان‏ ها نمی‏توان تعمیرگاهی برای آنها یافت. برای تعدادی از خودروهای کلاسیک مراکز تعمیراتی محدود به تنها چند مرکز در پایتخت بوده که این امر علاوه بر آن که مشکلات بسیاری را برای مالک به‏ ویژه در شهرستان‏ ها ایجاد می‌‏کند، به‏ دلیل انحصاری بودن، رقابت را در این عرصه از بین می‌‏برد که این امر منجر به بالا رفتن قیمت قطعات و دستمزدها می‌‏شود.

در حالی که برای خودروهای روز صدها مرکز تعمیراتی در سراسر کشور وجود دارد که رقابت شدید میان تعمیرکاران شرایط را به نفع مشتری سوق داده و در صورت عدم رضایت از فعالیت‏ های یک مرکز خدماتی می‏‌توان به ده‏‌ها یا صدها مرکز دیگر مراجعه کرد.

این‏گونه خودروها برای سفر نیز چندان مناسب نیستند چرا که علاوه بر آن که بسیار غیرقابل اعتمادند نمی‏توان آنها را از تعمیرگاهی که در شهر وجود دارد به میزان زیادی دور کرد چون در صورت بروز عیب فنی شاید تنها راه بازگرداندن خودرو و بکسل کردن آن باشد.

قیمت خودروهای کلاسیک

امّا مورد آخر که بیش از هر چیز جلب توجه می‏کند قیمت این‏گونه خودروهاست که در سال اخیر رشد چند صد درصدی را تجربه کرده است. بسیاری از این قیمت‏ ها غیرواقعی و غیرمنطقی هستند چرا که بسیاری از خودروهای قدیمی اصلاً ارزش کلاسیک ندارند و صرف داشتن عمر چند دهه‏‌ای برای آنها ارزش کلاسیک ایجاد نمی‌‏کند.

خودری کلاسیک

بسیاری از ماسل‏کارهای آمریکایی از این دسته‌‏اند و در ایالات متحده فقط به‌‏عنوان خودروهای فرسوده‏ای که اقشار کم درآمد به آنها روی می‏‌آورند شناخته می‏‌شوند و با قیمت‏‌های چند صد دلاری (چند صد هزار تومانی) معامله می‏شوند.

از سوی دیگر نمی‏توان قیمت در کشورهای تولیدکننده یک خودرو را مرجع مناسبی برای قیمت خودرو در ایران دانست، به‏ عنوان مثال راندن یک جاگوار کلاسیک در انگلستان با ایران خیلی متفاوت است چرا که در انگلستان شاید حتّی در روستاها نیز بتوان خدمات این خودرو را یافت امّا در ایران مراکز تعمیرگاهی تقریباً محدود به تهران هستند.

بهتر است با دید باز و در نظر گرفتن تمامی جوانب و مشورت با افراد متخصص بی‌‏طرف، وارد مقوله خریدخودروهای کلاسیک شویم تا سرمایه‏‌های مالی و زمانی خود را بیهوده تلف نکنیم.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.20
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۲

  1. ارسطو

    با سلام
    بسیار مقاله مفیدی بود چرا که خود من هم درگیر چنین مشکلاتی بوده ام.
    بهتر بود که در مورد اینکه چه خودرویی ویژگی یک خودروی کلاسیک رو داره بیشتر نوشته میشد. همانطور که در این مقاله اشاره شد صرف قدیمی بودن به معنی دارای ارزش کلاسیک بودن نیست.

  2. عماد

    ای کاش به اسم نویسنده این مقاله هم اشاره ای می کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×