سیستم ورود و خروج بدون کلید در خودرو
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: مهندس اشکان معصومی / هربارکه راننده به وسیله دسته کلید هوشمند (Smart Key) و یا کارت کوچک ورود بدون کلید (Keyless Go) وارد خودرو میشود. توانایی روشن و خاموش کردن موتور خودرو، بدون وارد کردن سوئیچ یا کلید خودرو در داشبورد، را دارد.
یک فرستنده در دسته کلید هوشمند تعبیه شده که به خودرو این امکان را میدهد راننده را شناسایی کند. سیستم ایمنی دیگری که همراه با این تکنولوژی در نظر گرفته شده، این است که قفل کردن درهای خودرو، از داخل اتاق آن، به وسیله دسته کلید هوشمند غیر ممکن است.
اولین واحد کنترل الکترونیکی سیستم ورود و خروج بدون کلید در مرسدس بنز کلاس S مدل ۱۹۹۸
این سیستم بر پایه تکنولوژی PASE (سیستم ورود و استارت غیرفعال) ابداع شد که اولین بار در اواسط سال ۱۹۹۰ در شرکت زیمنس VDO اختراع شد و روی باند ISM فرکانسهای رادیویی عمل میکرد.
این سیستم برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط کمپانی مرسدس بنز روی محصول لوکس این خودروساز یعنی کلاسS معرفی شد. هرچند بعد از چند سال در بازار خودروهای لوکس، خودروسازان دیگر هم این سیستم را در محصولات خود تقلید کردند تا جایی که حتی کاربرد آن در برخی از خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت هم باب شد.
خودروسازان دیگری که قصد کپی برداری از این سیستم را داشتند، آن را تحت نامهای مختلف به بازار عرضه کردند. در ادامه با نام این سیستم در خودروسازان مختلف آشنا میشوید:شرکت آکورا: سیستم دسترسی بدون کلید
شرکت آئودی: کلید پیشرفته
شرکتهای بامو و مینی: دسترسی راحت
شرکت کادیلاک: استارت از راه دور تطبیقپذیر و دسترسی بدون کلید
شرکت دوج و جیپ: ورود و خروج بدون کلید
شرکت فورد: دسترسی هوشمند با استارت خودرو با فشار دکمه
شرکت جنرال موتورز: ورود تأثیرپذیر/ استارت تأثیرپذیر
شرکت هیوندای: کلید مجاورت
شرکت جاگوار، سنگ یانگ و تویوتا: سیستم کلید هوشمند
شرکت اینفینیتی: کلید هوشمند اینفینیتی با روشن کردن خودرو با فشار کلید
شرکت میتسوبیشی: کلید سریع
شرکت بوگاتی و کیا: ورود بدون کلید
شرکت لکسس: سیستم دسترسی هوشمند
شرکت لینکلن: سیستم دسترسی هوشمند
شرکت مزدا: سیستم ورود و استارت بدون کلید پیشرفته
شرکت مرسدس بنز: خروج بدون کلید به همراه کلید هوشمند
دسته کلید هوشمند نیسان
مکانیزم سیستم ورود و خروج بدون کلید در خودرو
این سیستم به وسیله یک سری از آنتنهای فرستنده با فرکانس پایین ۱۲۵ کیلوهرتز (LF) در داخل و خارج خودرو کار میکند.
آنتنهای خارجی در دستگیرههای در قرار گرفتهاند و هرگاه دستگیرههای خودرو فشار داده شوند و یا حتی لمس شوند، یک سیگنال با فرکانس پایین از آنتنها به کلید خودرو ارسال میگردد. اگر کلید به اندازه کافی نزدیک به خودرو باشد، فعال میگردد و سیگنال کد شناسایی را به وسیله یک فرکانس رادیویی (RF) در حدود ۳۰۰ مگاهرتز به گیرندههایی که در خودرو استقرار یافتهاند، بر میگرداند. اگر کلید، کد شناسایی صحیح را ارسال کند، قفل درها باز میشوند.
بلوکهای سخت افزاری واحد کنترل الکترونیکی (ECU) سیستم ورود بدون کلید، بنا به عملکردشان فعال میشوند:
– آمپلی فایر، سیگنالهایی با فرکانس پایین حدود ۱۲۵ کیلوهرتز ارسال میکند.
– گیرنده ISM سیگنالها را با فرکانس رادیویی حدود ۳۰۰ مگاهرتز دریافت میکند. تمام سیگنالهای دادهها توسط واحد امنیتی رمزگشایی میشوند.
– سیگنالهای مورد تأیید با دیگر واحدهای کنترل الکترونیکی ارتباط برقرار میکنند.
– سیگنالها جهت شناسایی به میکروکنترلر انتقال مییابند.
کلید هوشمند توسط اندازهگیری قدرت سیگنالهای فرکانس پایین ارسال شده، تشخیص میدهد که سیگنالها از داخل خودرو ارسال شدهاند یا از بیرون خودرو. به منظور روشن کردن موتور خودرو، کلید هوشمند باید در داخل خودرو قرار داشته باشد.
بلوکهای سختافزاری در سیستم ورود و خروج بدون کلید
الزامات امنیتی
بسیار مهم است که در وقتی راننده (و یا کلید هوشمند) سوار خودرو نیست، امکان روشن کردن موتور خودرو مقدور نباشد.این امر در پمپ بنزین که راننده به خودرو نزدیک است، اهمیت بیشتری دارد.
برای کاهش خطر، سیگنالهای فرکانس پایین داخلی مجاز هستند تا حداکثر از فاصله ۱۰ سانتیمتری شلیک شوند. بیشترین خطا معمولاً در پنجرههای جانبی یافت میشود که افت انرژی موج سیگنال بسیار کم است.
سیستم ورود و خروج بدون کلید با واحدهای کنترل الکترونیکی (ECU) دیگر ارتباط برقرار میکند و بنا به نوع خودرو سیستمهایی در آن وجود دارند که میتوانند فعال/غیر فعال گردند:
– سیستم الکتریکی قفل ستون فرمان (ESCL)
– سوئیچ روشن کردن الکترونیکی (EIS)
– سیستم قفل مرکزی درها (CDLS)
– سیستم ضد سرقت (Immobilizer)
– واحد مدیریت موتور (EMS)
– واحد کنترل بدنه (BCU)
اگر باتری کلید هوشمند ضعیف شود، لازم است که برای باز کردن درها و یا روشن کردن موتور خودرو، یک روش پشتیبانی وجود داشته باشد. در چنین شرایطی بازکردن خودرو معمولاً توسط کلید اضطراری که در کلید هوشمند نهفته، صورت میگیرد و روشن کردن خودرو توسط یک فرستنده که در کلید هوشمند وجود دارد و به باتری نیازی ندارد، انجام میشود.
همچنین راننده باید کلید خودرو را در محل خود قرار دهد و یا آن را در نزدیکی ناحیه مخصوص روی داشبورد نگه دارد، جایی که آنتن فرکانس کوتاه دیگری در پشت آن مخفی شده است. سیستم کلید هوشمند باید موارد ایمنی زیر را تشخیص داده و به راننده اطلاع دهد:
– در صورتی که راننده، فرستنده کلید هوشمند را در روی در صندوق جا گذاشته باشد.
– در هنگامی که بیشتر از یک کلید هوشمند در داخل خودرو جا بماند.
– در صورتی که کلید هوشمند در حین رانندگی مفقود گردد.
– هنگامی که باتری کلید هوشمند ضعیف شده باشد.
امروزه سیستم ورود و خروج بدون کلید بهعنوان یک تکنولوژی پیشرفته محسوب میشود و هنوز پتانسیل زیادی برای بهبود عملکرد و بهینه شدن دارد. در اینجا به برخی از توسعههای ممکن در این سیستم اشاره شده است:
– کاهش تعداد آنتنهای فرکانس پایین در خودروهای کوچکتر ارزانقیمت (که نتیجه آن، کاهش کیفیت تشخیص است)
– استفاده از آنتنهای میدان الکتریکی به جای آنتنهای میدان مغناطیسی (کاهش هزینه)
– استفاده از فرکانسهای مایکروویو یا راداری به جای ترکیب موجهای فرکانس پایین و رادیویی (کابرد راحتتر)
– معرفهای سنجش موجودات زنده باید راننده را شناسایی کنند، چرا که شناسایی فرستنده کلید هوشمند از نظر امنیتی کافی نیست.
استاندارد
در سال ۲۰۰۵ یک متخصص تحقیقات بیمه موتور از انگلستان به نام تاچام (Tatcham) برای سیستم ورود بدون کلید استانداردی را معرفی کرد که کلید هوشمند باید در فاصله بیشتر از ۱۰ سانتیمتری خودرو، غیر فعال گردد.
در آزمایشی جداگانه، کمپانی نیسان برای ایمن تر کردن خودروی نیسان میکرا چنین استانداردی را روی خودروهای تولیدی خود گذاشت، چرا که حتی در مورد خودروهایی مثل مرسدسبنز و بامو هم از نظر تئوری، امکان راندن و دزدیدن آنها را در هنگامی که راننده آنها در حال بنزین زدن بود، وجود داشت. دو نمونه معمول سیستم ورود بدون کلید با کنترل از راه دور عبارتند از:
– نمونه کنترلری که درون جا سوئیچی قرار میگیرد و درها را باز و بسته میکنند که در این سیستم معمولاً امکان هم فعال و غیر فعال کردن سیستم هشدار دزدگیر نیز وجود دارد.
– نمونهای که از آفتابگیر خودرو آویزان میشود و برای باز و بسته کردن در گاراژ استفاده میگردد.
هر دو این نمونه کنترلرها مانند یک فرستنده رادیویی کوچک عمل میکنند. وقتی که دکمهای را روی کنترلر فشار میدهید، شما فرستنده را فعال میکنید و آن یک کد را به گیرنده ارسال میکند.
در گاراژ یا خودرو یک گیرنده رادیویی وجود دارد که با فرکانس ارسالی توسط فرستنده تنظیم شده است (معمولاً برای سیستمهای جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاهرتز). این فرستنده دقیقاً مشابه فرستندهای بوده که در ماشینهای رادیوکنترلی وجود دارد.
نحوه عملکرد سیستم
سیستم کلید هوشمند به راننده اجازه میدهد که در حین باز و بسته کردن درهای خودرو و حتی روشن کردن موتور، جا سوئیچی را در جیب خود بگذارد.
کلید راننده توسط یکی از آنتنهای موجود در بدنه خودرو شناسایی میشود و بنا به نوع سیستم، وقتی که دستگیره در فشرده میگردد و یا دکمهای در روی بدنه خودرو فشار داده میشود، قفل در خودرو باز میشود.
خودرویی که به سیستم کلید هوشمند مجهز است، لازم است حتماً دارای یک سیستم پشتیبانی مکانیکی باشد که معمولاً در قالب یک کلید فلزی یدکی است که توسط کمپانی سازنده خودرو تأمین شده است. اکثر سازندهها برای زیباتر شدن کنترلر، کلید فلزی را در پوششی پنهان میکنند.
خودروهایی که به سیستم کلید هوشمند مجهز هستند، میتوانند سیستم ضد سرقت (Immobilizer) را غیرفعال کرده و سیستم روشن کردن خودرو بدون ورود کلید را فعال کنند. در اکثر خودروها این امر به وسیله فشردن دکمه روشن کننده موتور و یا چرخاندن سوئیچ مخصوص روشن کردن خودرو انجام میگردد.
کلید مخصوص روشن کردن موتور در خودروی میتسوبیشی مجهز به کلید هوشمند
در هنگام ترک خودرو، راننده میتواند با فشردن یک دکمه روی دستگیره در، یا توسط لمس کردن نقطه خاصی از دستگیره خودرو و یا به وسیله قدم زدن و دور شدن معمولی از خودرو، درهای خودرو را قفل کند.
روش قفل کردن بستگی به مدل و نوع خودرو دارد. در برخی از خودروهای مدرن، به محض باز شدن قفل درها، تنظیمات مربوط به وضعیت صندلی برقی راننده، آینههای جانبی، موقعیت و ارتفاع غربیلک فرمان و همچنین تنظیمات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و دمای اتاق خودرو و صدای سیستم صوتی نیز به صورت خودکار انجام میگردد. در برخی مدلها مانند فورد اسکیپ در صورت روشن شدن خودرو با دکمهای خاص، سرعت خودرو از حد مجاز تعیین شده بالاتر نخواهد رفت.