پنجشنبه , ۱۹ مهر ۱۴۰۳
تاریخچه گیربکس اتوماتیک

تاریخچه گیربکس اتوماتیک / ۵۰ سال با گیربکس اتوماتیک

۱۴۰۱-۱۱-۰۶

شرکت ZF آلمان برای مدت بیش از نیم قرن است که به ساخت و عرضه جعبه دنده اتوماتیک اشتغال دارد. اولین گیربکس های اتوماتیک ساخت ZF در ب ام و 2000C و همینطور پژو 405 و آلفارومئو مورد استفاده قرار گرفتند.

مجله ماشیننوشته : مهندس کیوان بنی ‏هاشمی / امروزه با سوار شدن به ب‏ ام‏ و ۲۰۰۰C مدل ۱۹۶۷اثری از فرمان هیدرولیک و یا سامانه تهویه مطبوع نیست، اما یک بخش از آن هنوز به بهترین نحو کار می‏کند و آن گیربکس اتوماتیک ۳ سرعته آن است که باید آن را اولین گیربکس چند سرعته برای خودرو دانست و دقیقاً ۵۰ سال پیش عرضه شد.

شرکت ZF در آن سال‏ها، در جستجوی یک شریک معتبر برآمد تا بالاخره در سال ۱۹۷۰ موفق به انجام معامله‏ ای با شرکت بورگ وارنر که یکی از بزرگ‏ترین سازندگان گیربکس اتوماتیک در آمریکا بود شد.

اما شرکت آمریکایی بعد از گذشت فقط ۲ سال از این مشارکت کنار کشید.

امروزه ساخت گیربکس‏ های اتوماتیک نه تنها بیشترین درآمد را برای ZF دارد بلکه یکی از محبوب‏ترین تولیدات آن است. برای اطلاع بد نیست بدانید که مجموع تولید گیربکس ۳HP در سال ۱۹۷۵ فقط ۴۳ هزار دستگاه بود که امروزه کارخانه ساربروکن متعلق به ZF می‏تواند طی مدت کمتر از یک هفته، این تعداد را تولید کند.

در حال حاضر همه روزه حدود ۱۰ هزار گیربکس کامل ۸HP از خط تولید خارج می‏شود که به معنای تولید سالیانه بیش از ۵/۲ میلیون گیربکس است.

موفقیت درازمدت ZF را باید مدیون نوآوری‏ هایی دانست که از سال ۱۹۶۵ به این طرف همواره ادامه داشته است.

از نظر مفهومی گیربکس ‏های مدرن هنوز قابل مقایسه با انواع اولیه هستند و به همین دلیل نحوه نام‏گذاری آنها ثابت مانده و از ۳HP اولیه به ۹HP که نشانگر گیربکس ۹ سرعته بوده ادامه پیدا کرده است.

تاریخچه گیربکس اتوماتیک

نیروی موتور از طریق یک مبدل گشتاور هیدرودینامیکی که با علامت H مشخص شده، به گیربکس انتقال پیدا می‏ کند. در درون گیربکس چرخ دنده ‏های مورد نظر که از نوع سیاره‏ ای هستند، با علامت P مشخص شده‏اند. اما کاری که شرکت ZF انجام داده این بوده که با ارائه هر نسل جدید از گیربکس اتوماتیک، آن را کم مصرف‏تر، با واکنش سریع‏تر در تعویض دنده‏ ها، انعطاف‏ پذیری بیشتر در خصوص قابلیت‏ها و کارایی‏ها و بالاخره منحصربه‏فرد در زمینه نحوه تعویض دنده ‏ها کرده است.

شروع کار با یک مبدل گشتاور که در گیربکس ۴HP با کلاچ قفل می‏شده بوده است و از آن به بعد ZF به ‏گونه ‏ای پیوسته زمان انتقال نیروی موتور به گیربکس را با استفاده از سیستم‏های هیدرولیک کم مصرف پائین آورده است.

در گیربکس ۴HP برای نخستین ‏بار از تجهیزات الکترونیکی استفاده شد .اولین‏باری که گیربکس ۴HP مورد استفاده قرار گرفت، در خودروی آئودی A8 بود. نرم‏افزار مورد استفاده در آن، نقاط و زمان‏های تعویض دنده‏ ها را با دقت بیشتر و بالاتری تعریف می‏کرد و بدین ترتیب کیفیت تعویض دنده بهتر شده بود.

افزایش کیفیت گیربکس ‏های اتوماتیک ZF زمانی که شبکه‏ سازی داخلی برای آن در نظر گرفته شد صورت پذیرفت، به ‏طوری‏که در گیربکس ۵HP که اولین مصرف‏کننده آن پورشه باکستر بود، تعویض دنده‏ ها مناسب با نحوه رانندگی بود و پس از آن بود که گیربکس ‏های مدرن خود را با نحوه رانندگی راننده هماهنگ می‏ کردند.

برنامه تعویض دنده ها و همینطور قطعات معین و مشخص، از یک مشتری به مشتری دیگر تغییر پیدا می‏ کرد، بنابراین امروزه یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، با دیگری اندکی تفاوت دارد که بستگی به خودروسازی دارد که آن را سفارش داده و در مدل‏ های تولیدی خود مورد استفاده قرار می‏ دهد و یا اینکه چه موتوری باید آن را مورد استفاده قرار داده و بالاخره اینکه نوع خودروی سدان یا اس‏یووی دو دیفرانسیل یا اسپرت و یا هیبریدی است.

شرکت ZF از گیربکس‏های ۸HP دست به طراحی این تطبیق‏ پذیری زد و به همین دلیل است که می‏تواند روزانه حدود ۱۰ هزار گیربکس از ۴۰۰ نوع مختلف تولید کند.

۵۰ سال قبل، آمریکای شمالی در تولید گیربکس اتوماتیک برای خودروها پیشرو بود و ZF یک تازه‏وارد بود. امروزه ZF از نظر فنی، تبدیل به یک مبنا و محک شده است. امروزه گیربکس ۹HP برای خودروهایی که موتور آنها به ‏صورت عمود بر طول اتومبیل است، در نظر گرفته شده و بیشترین رشد را در جهان خودرو داشته است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.50

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×