کاربرد رنگهای پودری در خودرو
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: مهندس اشکان معصومی / راه اندازی چنین امکاناتی که بتوان رنگ پودری را جایگزین رنگهای حلالی کرد، بسیار پر هزینه بوده و همچنین نظر به اجرای سیاستهای کاهش هزینه توسط خودروسازان، به موازات افزایش کیفیت، هر خودروسازی نمیتواند از رنگهای پودری برای محصولاتش استفاده کند. رنگهای پودری در حال حاضر برای رنگآمیزی قطعات موتور، ترمز، فیلتر، رینگها و بخشهایی از بدنه مانند دستگیرهها، سپرها و تزئینات داخلی و خارجی مصرف میگردند. انواع رنگهای پودری که در حال حاضر در صنعت خودرو استفاده زیادی دارند، عبارتند از:
رنگ پلی استر / TGIC پودری
این رنگ به عنوان پوشش متالیک رینگ خودروها مصرف میگردد، ظاهر زیبایی دارد و در مقابل ضربه مقاوم است. با ضخامت ۳۷ تا ۱۰۰ میکرون اعمال شده و در دمای ۸۸ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه خشک میشود.
رنگ آکریلیک پودری
این رنگ برای رنگ رینگها و تزئینات خارجی مانند دستگیرهها و سپرهای خودرو استفاده میشود. در دمای پایین خشک شده و مقاومت مناسبی در برابر ضربه از خود نشان میدهد. با ضخامت لایه خشک ۲۵ تا ۲۰۰ میکرون روی قطعه اعمال شده و در دمای ۷۲ درجه سانتیگراد و مدت ۲۰ دقیقه خشک میشود.
رنگ پلی استر / پلی اورتان پودری
انعطافپذیری این رنگ بیشتر از رنگهای اکریلیک پودری است و درخشندگی و مقاومت شیمیایی خوبی دارد. ضخامت لایه خشک آن ۳۰ تا ۱۰۰ میکرون بوده و به مدت ۱۵ دقیقه در دمای ۸۸ درجه سانتیگراد خشک میشود.
رنگ هیبرید اپوکسی / پلی استر پودری
این پوشش Anti Chip است، یعنی در مقابل ضربات ناشی از پرتاب سنگریزه مقاومت زیادی دارد. به همین علت روی قطعاتی اعمال میشود که در معرض پرتاب سنگریزه قرار دارند مانند سپر، زه، جلو پنجره یا گلگیر خودروها، با ضخامت لایه خشک ۳۰ تا ۲۰۰ میکرون اعمال شده و در دمای ۸۸ درجه سانتیگراد و مدت زمان ۱۵ دقیقه خشک میگردد.
رنگ اپوکسی پودری
این پوشش مقاومت خوبی در مقابل اشعه ماوراء بنفش داشته و از درخشندگی مناسبی برخوردار است. برای رنگآمیزی رادیاتور و قطعات موتور خودرو از آن استفاده می شود. چسبندگی خوب و مقاومت خوردگی مناسبی دارد و با ضخامت ۳۰ تا ۴۰۰ میکرون اعمال میگردد و در دمای ۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه خشک میشود.
رنگهای روکش مقاوم
رنگهای (High Solid Top Coat) به علت رعایت قوانین محیط زیستی در برخی از خودروسازان جهان مورد توجه قرار گرفتهاند. این خودروسازان علاقهمند به استفاده از رنگهایی هستند که درصد حلال در آنها کمتر است. این رنگ ها، ۶۴ تا ۶۸ درصد جامد بوده و میزان مواد فرار در آنها ۳۲۰ تا ۳۵۵ گرم در لیتر است. در مقایسه با سایر رنگها از سختی و مقاومت اسیدی بیشتری برخوردار بوده ولی تحمل ضربه کمتر از آن دارند.
انواع رنگهای حلالی رویه خودرو مانند الکیدی، پلی استری و اکریلیک میتوانند بدین صورت تولید شوند. جهت تولید این رنگها از رزینهای اکریلیک هیدروکسیل دار، پلی استرهای هیدروکسیل دار و یا الکید استفاده میشود و به آن پلیمر کاردورا (Cardura E10) اضافه میگردد که در واقع استر ترشیاری آلیفاتیک اسید است. این ماده باعث کاهش گرانروی (ویسکوزیته) رزین در رنگ میگردد و همچنین میزان حلال بودن رزین را افزایش میدهد و امکان ایجاد رنگی مقاوم را فراهم میکند. رزین اصلی که همراه با ماده کاردورا مصرف میگردد، باید از زنجیر کوتاه مولکولی برخوردار باشد. مخلوط رزین اکریلیک و کاردورا، رنگ مقاوم دو جزئی است که به وسیله یک پلی اُل مانند تری متیلول پروپان (TMP) یا نئو پنتیل گلیکول (NPG) در حضور نمک قلع در دمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد خشک میگردد و گرانروی آن در هنگام مصرف ۱۱۲ تا ۱۲۶ میلی پاسکال ثانیه است.