شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » وضعیت نگران کننده رولزرویس کلاسیک در کاخ سعدآباد!
وضعیت نگران کننده رولزرویس کلاسیک

وضعیت نگران کننده رولزرویس کلاسیک در کاخ سعدآباد!

۱۴۰۲-۰۱-۰۶

اگر به موزه نظامی واقع در کاخ سعدآباد مراجعه کنید در فضای جلوی این ساختمان با یک دستگاه رولزرویس متعلق به دوران پهلوی اول روبرو می شوید که در یک اتاق شیشه ای و در وضعیتی نگران کننده نگهداری می شود.

به گزارش مجله ماشین به نقل از خبرماشین، اگر به موزه نظامی واقع در کاخ سعدآباد مراجعه کنید در فضای جلوی این ساختمان با یک دستگاه رولزرویس متعلق به دوران پهلوی اول روبرو می شوید که در یک اتاق شیشه ای و در وضعیتی نگران کننده نگهداری می شود.

ساختمان موزه‌ نظامی واقع در بخش مرکزی مجموعه‌ سعدآباد تهران در سال ۱۳۱۷ توسط پهلوی اول در دو نیم طبقه در مساحت ۳۰۰۰ مترمربع ساخته شد و در سال ۱۳۶۰ جهت نمایش ابزار و ادوات جنگی و نظامی ایران توسط سازمان عقیدتی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور انتقال موزه نظامی از دانشکده افسری به این مکان تغییر کاربری داد.

نکته جالب حقوقی درباره این خودرو این است که قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی این خودرو به همراه تعدادی از سایر رولزرویس ها جهت انجام یکسری تعمیرات به انگلستان فرستاده شد. هم زمانی این مسئله باوقوع انقلاب اسلامی باعث شدکه خانواده پهلوی ادعای مالکیت آنهاراداشته وبه دادگاه عالی لندن شکایت کردند. درنهایت دادگاه عالی لندن به این نتیجه رسیدکه این خودروبه مردم ایران تعلق دارد،لذاپس ازانجام تعمیرات کلی به ایران برگردانده شد.

این خودرو میلیاردی که شاید تعداد کمی از آن در دنیا باقی مانده باشد، میراث ملی محسوب شده و شایسته است نهادهای متولی شامل وزارت میراث فرهنگی یا ارتش جمهوری اسلامی ایران ( با توجه به نصب نشان ارتش در جلوی ورودی موزه ) اقدامات لازم جهت بازسازی و نگهداری مناسب این خودرو را انجام دهند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.30

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۵

  1. حمید

    با سلام و عرض ادب با توجه به اینکه خودرو متعلق به پهلوی اول میباشد یعنی چیزی حدود هشتاد و پنج سال فرمودید که قبل از پنجاه و هفت جهت تعمیر اورهال شدن به لندن اعزام گردیده بود و بعد از آنهم که در مورد بسر برده پس نباید آنچنان ایرادی داشته باشد فقط به دلیل اینکه مربوط به دوره پهلوی اول بوده مورد بی مهری قرار گرفته پیشنهاد میکنم اگر یک آگهی داده شود هستند افرادی که دلسوز و عاشق چنین کارهایی بیایند و در همان محوطه موزه نسبت به اورهال و بازسازی آن بدون دریافت وج اقدام نمایند و مهمتر از بازسازی اینکه بعد ا بازسازی بطور اصولی و صحیح نگهداری شود تا دوباره شاهد نباشیم که به این وضع در آمده باشد و نیاز به تیم تعمیراتی از ارتش و فلان نهاد هم ندارد تشکر

    • پویان

      سلام
      دمت گرم

  2. پویان

    وضعیت چی نگران کننده نیست

  3. شهرام

    من وقتی تو سعد اباد این ماشین رو دیدم از خودم بعنوان یک ایرانی خجالت کشیدم ، فقط پول ازش در میارن
    فقط این ماشین نیست وضعیت سعد اباد واقعا خرابه و سو مدیریت، کثیفی و تخریب تدریجی و بی توجهی و دزدی بی داد میکنه چند تا سرباز بی سواد گذاشتن اونجا که مثلا مراقب باشن که خودشون رو درختا یادگاری مینویسن

  4. فرید

    ایکاش یه خورده بیشتر چشمهامون رو بینا تر وگوشهامو رو شنواتر میکردیم همین متن خبر رو دقیق تر بشیم خودش گویای تمام حقیقته کسانی که مورد نفرین وفحاشی ما هستند اونقدر از انسانیت وعدالت برخوردارهستند که مراقب حق و حقوق ملت ایران باشند و رای به برگرداندن اتومبیلهایی که به ملت ایران تعلق دارند دادند ،،،،،و همان چیزهایی که حق این ملت هستند در داخل شهر خودمان به این روز افتاده اند که میبینید،،،،وای بحال ضایع شدن بسیاری از حقوقمان که در پشت پرده به وقوع میپیوندد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×