جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » بررسی میدانی فورد Flex / یک خودروی جعبه ای با فضای داخلی چشمگیر
فورد Flex در جزیره کیش

بررسی میدانی فورد Flex / یک خودروی جعبه ای با فضای داخلی چشمگیر

۱۴۰۲-۰۲-۰۴

این روزها تلاش برای نامتعارف و خاص بودن بلای جان خیلی ها شده است. ویروسی که به سرعت به جان صنعت خودروسازی افتاد و فورد یکی از مبتلایان آن بود.

مجله ماشین – نوشته: سید سروش سیدی / فلکس، فرزندی که از همان ابتدا طرحی نامتعارف برای آن تعریف شده بود و از پلت فرمی مشترک با فورد تاروس و لینکلن MKS بهره می‏‌برد در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد.

این CUV فول سایز در سال ۲۰۱۳ دستخوش یک فیس لیفت جزئی شد و یک سال بعد با ظاهری جدید، فروشی نزدیک به ۲۴ هزار دستگاه را تجربه کرد. حال این فرزند نامتعارف برای ساعاتی در اختیار ما قرار گرفته تا بیشتر با آن آشنا شویم.

طراحی بیرونی فورد Flex

در برخورد اول با این کراس‌‏اور فول سایز نکته‌‏ای که حائز اهمیت به نظر می‌‏رسد جذابیت آن در عین نامتعارف بودنش است. شاخصه‌‏ای که در خودرویی هم چون کیا سول مشاهده نمی‏‌شود.

در نمای مقابل، تمامی شاخصه‏‌ها عریض ترسیم شده‌‏اند. جلوپنجره این اتومبیل به شکل یک نوار افقی کرومی در میانه چراغ‌‏ها نقش آفرینی می‏‌کند. چراغ‌‏ها طرحی جالب داشته و شبیه هیچ خودروی دیگری نیستند؛ زیرا نه تنها تا اوایل گلگیر جلو امتداد پیدا کرده‌‏اند بلکه وقتی به جلوپنجره خودرو می‏رسد هم چون یک پازل، جلو پنجره فلکس را در خود جای می‏‌دهند.

 فورد Flex در جزیره کیش

یک ورودی مستطیل شکل هوا به رنگ مشکی در پایین سپر بزرگ این کراس‏‌اور تعبیه شده که پلاک خودرو روی آن نصب شده است. جای همیشگی مه شکن‏ها در گوشه‏‌های سپر توسط یک کاور پلاستیکی پوشانده شده است. از دیگر شاخصه‏‌های این بخش می‏توان به کاپوت نسبتاً حجیم با دو خط ساده در کناره‏‌ها و نوشته فلکس بر پیشانی آن اشاره کرد.

در نمای جانبی، سادگی با طرح‏های خارج از چارچوب ادغام شده است. گلگیرها پف کرده‌‏اند و روی درها ۴ خط افقی از زیر دستگیره تا پایین‏‌ترین نقطه درها ترسیم شده است. رینگ‏‌های ۱۰ پره فلکس که درون لاستیک‏‌های ۲۳۵/۵۵R19 هانکوک قرار گرفته‏‌اند برای هماهنگی هر چه بیشتر به رنگ خودرو درآمده‏‌اند.

 فورد Flex در جزیره کیش

تعدد شیشه‌‏ها در نمای جانبی خبر از دیدی وسیع برای سرنشینان فلکس می‌‏دهد. مهندسان فورد نه تنها از آینه‌‏های بزرگ در این بخش بهره برده اند بلکه با ارائه یک آینه محدب دیگر درون آن تمامی نقاط کور این کراس‏اور را پوشش داده‌‏اند.

به انتهای خودرو که می‏رسیم روی در صندوق همان خطوط به کار رفته بر روی درها عیناً تکرار شده است. در میان همین خطوط لوگوی بیضی شکل فورد جلب توجه می‏کند. چراغ‏‌های عقب بر خلاف قسمت جلو از طرحی ساده برخوردارند و به شکل یک مستطیل ساده رسم شده‏‌اند.

 فورد Flex در جزیره کیش

چراغ سوم ترمز نیز در بالاترین نقطه شیشه عقب نصب شده است. اگزوز‏های استیل در دو گوشه سپر آخرین شاخص این بخش به شمار می‌‏روند.

طراحی داخلی فورد Flex

وارد کابین که می‏‌شوید دیگر خبری از طراحی نامتعارف خارجی خودرو نیست. در یک نگاه گذرا، داشبورد این کراس‏اور نگارنده را به یاد ولوو XC60 می‏اندازد. غربیلک ۳ شاخه فرمان هیچ تناسبی با ماهیت فلکس ندارد و کاملاً قدیمی به نظر می‏‌رسد. البته ادوات تنظیم سیستم بلوتوث و کروز کنترل روی آن قرار دارند.

در پشت غربیلک فرمان نشانگرهای دوار کیلومتر شمار و دور شمار موتور و یک صفحه TFT جهت نمایش باز و بسته بودن درها، مسافت پیموده شده و میزان مصرف سوخت دیده می شود. ورودی‏‌های سامانه تهویه به شکل یک مستطیل عمودی ترسیم شده‌‏اند.

در بخش فوقانی داشبورد، نمایشگر و ادوات دوار سیستم صوتی و در زیر آن ادوات دوار تهویه خودرو قرار گرفته است. نکته جالب توجه همه موارد مطرح شده کارگذاری نوار آبی رنگ دور آن‏هاست که به جذابیت هر چه بیشتر کابین فلکس کمک می‌‏کند.

 کابین فورد Flex

در پایین‌‏ترین بخش کنسول وسط، محلی جهت نگهداری موبایل و اشیاء مورد نیاز راننده تعبیه شده. جالیوانی‏‌های بزرگ برای مشتریان آمریکایی یکی از مهم‏ترین شاخص‏ه‌ای کابین هر خودرو به نظر می‏‌رسد و فورد به همین منظور دو جالیوانی بزرگ در کنار جعبه دنده قرار داده است.

یکی از جالب‏ترین آپشن‌‏های فورد سامانه تطبیق صدا Sync است، این سیستم بنا به درخواست کلامی شما امکانات سیستم صوتی را در اختیارتان می‏‌گذارد، یعنی هنگامی که بگویید USB، پورت USB فعال می‏‌شود، و این شرایط برای تمامی آیتم‏‌ها اجرا می‏‌شود.

سرنشینان عقب فلکس از فضای مناسبی جهت مسافرت بهره می‌‏برند و می‌‏توانند شخصاً کنترل تهویه عقب را به دست گیرند. منتها سرنشینانی با متوسط قد بالای ۱۸۰ سانتی‌‏متر با کمبود فضای پا مواجه می‏‌شوند.

کابین فورد Flex

فورد برای CUV فول سایزش ۷ صندلی در نظر گرفته که در صورت بالا نبودن صندلی‏‌های ردیف سوم فضای بار به رقمی معادل ۵۶۶ لیتر می‏رسد. اما اگر صندلی‏‌های ردیف دوم را هم جمع کنید این عدد به ۲۳۵۵ لیتر افزایش می‏یابد که عدد قابل توجهی است. در مجموع می‌‏توان به ارگونومی و فرم‌‏بندی فضای کابین این کراس‌‏اور آمریکایی نمره قابل قبول داد.

اطلاعات فنی فورد Flex

با وجود این که فلکس مورد نظر نمونه پایه مدل ۲۰۱۴ است اما هم چنان از سیستم استارت توسط سوییچ بهره می‌‏برد. با تمام این تفاسیر موتور ۶ سیلندر ۳۵۰۰ سی‏سی این اتومبیل دورگه را استارت می‌‏زنیم.

ایزوله کابین قابل قبول بوده و صدای موتور در حالت کارکرد درجا، نفوذی به فضای کابین ندارد. به محض حرکت و گذر از خیابان‏‌های جزیره کیش پارامتری که نگارنده را مجذوب خود کرد نرمی بیش از اندازه فلکس بود که در مقام مقایسه با کراس‏‌اوری هم چون سانتافه کاملاً متمایز و مثال زدنی است. البته این مزیت به لطف مجموعه تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب فراهم شده، آرایشی که بارها در آزمایش مجله ماشین به بی نقص بودن آن اشاره شده است.

شاخصی که در جدول مشخصات این کراس‌‏اور ما را دلسرد می‏کند وزن بالای فلکس است. اما این ضعف تأثیری در روند شتاب‏گیری‏‌های آن ندارد، زیرا با اتکا به موتور ۲۸۷ اسب‌‏بخاری و جعبه دنده ۶ سرعته خود می‏تواند در مدت ۵/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. البته گشتاور ۳۴۴ نیوتن‏متری فورد در شتاب‏گیری‏‌های ثانویه به کمک این کراس‌‏اور می‌‏آید تا به راحتی از خودروهای مقابل سبقت بگیرید. نیروی بازدارنده این اتومبیل هنگامی که سرنشینان آن بیش از سه نفر باشند نیاز به فشار بیشتری جهت ایست کامل دارد اما وقتی وزن ناخالص خودرو بالا نباشد به راحتی از پس آن بر می‏‌آید.

موتور فورد Flex

فرزند نامتعارف فورد به لطف لاستیک‌‏های ۲۳۵/۵۵R19 هانکوک و عرض ۱۹۳۰ میلی‏‌متری می‏تواند هندلینگی در خور جثه خودش بروز دهد. هندلینگی که شاید تا حدودی تحت تأثیر سیستم تعلیق نرم فلکس قرار گرفته است. اما این تضمین را به شما می‏‌دهد که از رقیبی هم چون سانتافه عملکرد بهتری دارد و نتایج آزمایش ها گویای همین ادعا هستند.

اگر مهندسین فورد یک رژیم لاغری مناسب برای این CUV فول سایز تجویز می‏کردند دیگر خبری از اشتهای بالای این خودرو به بنزین نبود. اشتهایی که گاهاً در شهر به ۱۵ لیتر می‏رسد. اما اگر کمی کمتر بر پدال گاز این خودرو فشار وارد کرده و گشتاور ۳۴۴ نیوتن‏‌متری آن را به کار نگیرید می‌توانید در مسیرهای خارج شهری به میانگین ۱۰ لیتر در پیمایش صد کیلومتر برسید.

وقتی می‏گوییم این خودرو بیش از ۵۱۳۰ میلی‏متر طول، ۱۹۳۰ میلی‏متر عرض و ۱۷۰۰ میلی‏متر ارتفاع دارد رانندگان تازه کار را با ترس مواجه می‏کنیم، اما نگران نباشید زیرا فلکس با توجه به طراحی جعبه مانند خود و آیینه‏‌های جانبی بزرگ به همراه آیینه محدب روی آن زودتر از آن چه فکر می‌‏کنید به کنترل شما در می‌‏آید.

در مجموع می‏توان از فورد فلکس به عنوان یک خودروی نامتعارف موفق نام برد که با اتکا به ظاهر جالب و ارائه آپشن‏‌هایی هم چون: ۶ اربگ، کروزکنترل، ترکشن کنترل، مجموعه ترمز مجهز به سامانه‏‌های ABS و EBD، سیستم تطبیقی صدا ، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت USB و AUX به همراه ۶ خروجی صدا، صندلی‏‌های Isofix و. . .  در جزیره کیش گزینه‌‏ای مناسب جهت خانواده‌‏های پرجمعیت است.

در پایان از مالک خودرو آقای «بهروز کشاورزنیک» و همکاری آقای «ارسلان اسفندیاری» و نمایشگاه «اسفندیاری کیش» جهت هماهنگی این تست تشکر و قدردانی کرده و نظر شما را به جدول مشخصات فنی فلکس جلب می‏‌کنیم.

جدول مشخصات فنی فورد Flex

آرایش و تعداد سیلندر۶ سیلندر خورجینی
حجم پیشرانه (سی‏سی)۳۵۰۰
قدرت (اسب‏بخار/ دور در دقیقه)۲۸۷/۶۵۰۰
گشتاور (نیوتن‏متر/ دور در دقیقه)۳۴۴/ ۴۰۰۰
گیربکس۶ سرعته خودکار
شتاب صفر تا ۱۰۰ (روز آزمایش)۵/۸ ثانیه
ابعاد (میلی‌متر)۱۷۰۰.۱۹۳۰.۵۱۳۰
فاصله بین محورها (میلی‌متر)۲۹۹۰ (نمونه ۷ صندلی)
حجم صندوق با صندلی/بدون صندلی (لیتر)۵۶۶/۲۳۵۵
حجم باک بنزین (لیتر)۷۰
وزن (کیلوگرم)۲۰۲۸
مصرف سوخت در سیکل شهر/جاده (لیتر)۵/۱۴ – ۵/۱۰
ابعاد رینگ/ لاستیک۲۳۵/۵۵R19
سیستم تعلیق جلو/ عقبمک فرسون / چند اتصالی
قیمت (تومان) ۱۲۵ میلیون (مدل ۲۰۱۴)
قیمت در بازار جهانی(دلار)۹۱۹/۳۱

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.00
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×