پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » ۷ عاملی که می‌‏تواند رنگ بدنه اتومبیل را از بین ببرد
خودروی کثیف که روی آن نوشته شده مرا بشور

۷ عاملی که می‌‏تواند رنگ بدنه اتومبیل را از بین ببرد

۱۴۰۲-۰۲-۲۵

رنگ بدنه اتومبیل آسیب‌‏پذیر است و برای محافظت از آن لازم نیست روی ماشین خود روکش بکشید یا آن را همیشه در پارکینگ نگهدارید.

مجله ماشین – نوشته: مهندس کیوان بنی هاشمی /  اگر شما در زمره افرادی هستید که به‏‌ طور مرتب خودروی خود را شسته و از این کار لذت می‏برید، احتمالاً آگاهی کافی از آسیب‌‏هایی که عوامل بیرونی می‌‏توانند به پوسته و رنگ خودرو وارد ‏کنند دارید. اما برای سایر افراد شستشوی خودرو، به مثابه پولیش کردن ظروف نقره‏ای یا اطوکشی دستمال‏‌های پارچه‌‏ای است.

متأسفانه رنگ خودرو همانطور که اشاره شد در مقابل عوامل محیطی مصون نیست و همان‏گونه که شستشوی لباس، آن را از آلودگی‏‌ها و ناپاکی‌‏ها عاری می‌‏کند، شستشوی خودرو نیز می‏‌تواند آن را در مقابل بسیاری از عوامل حفظ کرده و همین طور مانع رنگ پریدگی آن شود.

عمده‌‏ترین و رایج‏‌ترین دلایل آسیب رسیدن به رنگ، خارج از کنترل بوده و در کمال تعجب همین عوامل همه روزه در تماس با خودرو هستند و در حالی که رنگ‏های خودرو مراحل تکمیلی زیادی را پیموده تا به شرایط فعلی رسیده‌‏اند، ولی هنوز امکان اینکه به‏‌طور کامل بتوان در مقابل آسیب‏‌های طبیعی مصون ماند، وجود ندارد. در ادامه به معرفی عادی‌‏ترین موادی که تهدیدی برای شفافیت رنگ بدنه خودرو هستند می‌‏پردازیم و اینکه چگونه می‌‏توانید از آسیب آنها جلوگیری کنید.

۷ عاملی که می‏تواند رنگ بدنه اتومبیل را از بین ببرد / پیشگیری بهتر از درمان است

حشرات برخورد کرده با سپر ماشین

۱- حشرات

پوشش های معروف به Bug Blanket که حالت توری مانند دارد می‏‌تواند قسمت جلوی خودرو و به‏ خصوص درپوش موتور آن را حفظ کند. در اثر برخورد حشرات با درپوش موتور شیره بدن آنها روی بدنه ماشین پخش شده و سریعاً خشک می‏شود و برای از بین بردن آن که می‏‌تواند به راحتی به رنگ صدمه بزند می‏توانید از محلول‏‌هایی که برای همین منظور در بازار وجود دارند استفاده کرد.

فضولات پرندگان روی کاپوت خودرو

۲- فضولات پرندگان

فضولات پرندگان می‌‏تواند به‏ طور کاملاً جدی به رنگ آسیب برساند. باعث از بین رفتن شفافیت رنگ بدنه می‏‌شود و آنچه که از آن باقی می‏‌ماند زننده و ناخوشایند است و بنابراین توصیه می‏‌شود تا حد امکان از پارک کردن خودروی خود زیر درختان و به‏‌خصوص درخت توت که محل مناسبی برای زیست پرندگان هستند خودداری کنید و اگر در مراجعت به ماشین خود متوجه وجود لکه‏‌های ناشی از فضولات پرندگان شدید بلافاصله با استفاده از یک پارچه و آب آن را شسته و پاک کنید.

خودروی آفرود در حال گذر در ساحل

۳- آب نمک

زندگی کردن در ساحل دریا و یا رانندگی دائم با یک خودروی دو دیفرانسیل در طول ساحل دریا ماشین را در مجاورت آب¬نمک قرار داده و باعث زنگ‏زدگی بسیاری از قطعات آن می‏‌شود. رنگ بدنه حساس‌‏ترین و مستعدترین بخش در آسیب وارده ناشی از قابلیت سایش شن و ماسه است. آب نمک بیشترین آسیب را به بخش‌‏های زیرین وارد می‌‏کند.

شیر درخت بر روی بدنه خودرو

۴- شیره درخت

شیره درخت خاصیت چسبندگی زیاد داشته و به قول معروف رنگ را می‏‌خورد به‏ طوری‏که جدا کردن و پاک کردن آن بعضاً دشوار و نیاز به مهارت خاصی دارد و هر چه شیره درخت روی بدنه اتومبیل بیشتر باقی بماند به‏ خصوص اگر دمای محیط گرم و زیر نور آفتاب باشد خسارت وارده توسط آن بیشتر و تمیز کردن و از بین بردن آن دشوارتر می‌‏شود.

اثر مخرب شیره درخت این است که در اثر مرور زمان شفافیت رنگ را از بین می‌‏برد و بنابراین بهترین روش، پاک کردن فوری آن است. برای از بین بردن شیره درخت ضمناً موادی در بازار وجود دارد که می‏‌توانید از آنها با استفاده از یک تکه پارچه شیره را از رنگ جدا کنید.

بنزینی که در حین سوخت گیری روی بدنه خودرو ریخته است

۵- بنزین

بنزین به ندرت در تماس با بدنه خودرو و رنگ آن قرار می‏‌گیرد. حال اگر به هر دلیلی قطرات بنزین روی بدنه پاشیده شد می‏‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن رنگ شود، آن را با آب بشوئید تا صدمه‌‏ای به رنگ بدنه وارد نیاورد.

سفق خودرویی که دچار آفتاب سوختگی شده است

۶- خورشید

در مناطق گرمسیر، خودروها در بخش عمده‏ای از سال در مجاورت نور شدید خورشید قرار دارند و رنگ بدنه آن‌ها همانند پوست بدن انسان نیازمند به مراقبت است.

متأسفانه چیزی مانند کرم ضد آفتاب برای اتومبیل‌ها وجود ندارد بنابراین بهترین راه برای مراقبت از رنگ این است که تا حد امکان آن را در سایه قرار دهید.

پاشیدن گل و سنگ ریزه روی خودرو

۷- سنگ ریزه

راندن در جاده های کوهستانی و خاکی می تواند به آسیب دیدن بدنه و رنگ منجر شود. سنگ ریزه ها نه تنها می توانند به لایه های زیرین رنگ بدنه اتومبیل نفوذ کنند، بلکه باعث آسیب رساندن به شیشه ها نیز می شوند. حفظ فاصله از خودروهای جلویی و راندن با سرعت پایین می تواند این آسیب را به حداقل کاهش دهد.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۴

  1. حسینی

    کارخانه موتور را وقیمت آنرا کنترل کنید متشکرم

  2. حسینی اصیل

    بی زحمت کارخانه موتورسازی وقیمت آن را کنترل کنید

  3. حسینی اصیل

    بی زحمت کارخانه موتورسازی وقیمت آن را کنترل کنید

  4. حسینی اصیل

    چه چیزی اشتباه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×