پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » تست و بررسی لکسس IS250 اف اسپرت / رادیکال ماتادور
لکسس IS250 اف اسپرت با کیت بدنه Lexon و رینگ‌ VOSSEN

تست و بررسی لکسس IS250 اف اسپرت / رادیکال ماتادور

۱۴۰۲-۰۳-۰۱

اگر از مشخصات فنی چشم پوشی کرده و نخواهیم IS250 را در این بخش با رقیبانش مقایسه کنیم، باید بگوییم لکسس از لحاظ ظاهری و آرامش در حین رانندگی موفقتر از آلمانی‌ها بوده و برای کسب سهم فروش بهتر در بازار جهانی، is با این طراحی نصف راه طی کرده است.

مجله ماشین – نوشته: ایمان ذاکریان – عکس: سامان صدیقی / در خیابانی خلوت توقف می‏‌کنم در آینه به عقب نگاه کرده خودرویی با چهره‏‌ای ساده مشاهده می شود، نسل اول لکسس IS که در سال ۱۹۹۸ توسط آقای اوئنو یوشیو کانته طراحی و با هدف رقابت با کلاس C مرسدس بنز و سری ۳ ب‏‌ام‏‌و روانه بازار شد، بیشتر به محصولات تویوتا شباهت داشت تا لکسس.

تاریخچه لکسس IS

اما در ادامه و پس از معرفی نسل دوم در سال ۲۰۰۵، داستان کمی فرق کرد و این خودرو چهره لوکس تری به خود گرفت. پس از آن در نمای دیگر نسل دوم is خود را نشان می‏‌دهد، کمی اسپرت‏‌تر شده است و از سال ۲۰۰۵ روی خط تولید قرار گرفت و در سال‏‌های آخر تولیدش دو مدل سدان و کانورتیبل آن وارد ایران شد.

کمپانی لکسس در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت تا با سبک جدید طراحی خود، استفاده از جلوپنجره دوکی شکل (Spindle Grille) و خطوط تیز و شکسته، IS را نسبت به نسل‏‌های قبلی خود، تهاجمی‏‌تر کند.

این مدل از ۵ سال پیش در بازار خودروی کشورمان حضور داشته و بازار خرید و فروش محدودی هم دارد. البته از لحاظ ظاهری، تعداد کمتر در خیابان‏‌ها و کیت بدنه F-Sport، کمی خاص است. اما یکی از علاقمندان تصمیم گرفت تا با تغییراتی قابل توجه در بدنه، رینگ و سامانه تعلیق، سرهای خودرو‏دوستان را به سمت این مدل بچرخاند.

لکسس IS250 اف اسپرت با کیت بدنه Lexon و رینگ‌ VOSSEN

بررسی طراحی ظاهری لکسس IS250 اف اسپرت با کیت Lexon

از خودرو پیاده می‏‌شوم کمی از آن فاصله می‏‌گیرم، رنگ قرمز ماتادور بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‏‌کند، به ظاهر نسل سوم IS250 نگاه می‏‌کنم بیشتر نوعی اخم گیج‌‏کننده است و نیاز به ایستادن و توجه بیشتر دارد، لکسس با زبان طراحی جدید که L-Finesse نام دارد خود را رقیب سر سختی برای رقبای آلمانی نشان می‏‌دهد، نسل جدید IS بزرگ‏تر، جذاب‏تر و زیباتر شده است.

با ورود این نسل از ماه آوریل سال ۲۰۱۳ به بازارهای جهانی معادله خاصی برای رقیبانش بر هم نخورد اما سهم فروش بسیار خوبی را کسب کرد.

کیت بدنه موسوم به F-Sport لکسس is250 به تنهایی آنقدر جذاب است که اگر در کنار دو رقیب آلمانی خود قرار بگیرد بیشتر جلب توجه می‏کند، حال یک مالک خوش ذوق و با سلیقه این لکسس را خاص‏تر کرده است.

لکسس IS250 اف اسپرت با کیت بدنه Lexon و رینگ‌ VOSSEN

نصب کیت بدنه Lexon و تعویض رینگ‌‏ها با سایز ۱۹ برند VOSSEN مدل VFS1 و نصب کیت تنظیم ارتفاع ACCUAIR این IS250 را بیش از پیش جذاب‏‌تر کرده است.

اما داستان این تغییرات از کجا شروع شده است؟ به یکی از نمایندگی‏‌های ایرتویا، یک دستگاه لکسس IS250 F Sport فول آپشن با رنگ بدنه قرمز موسوم به Matodor Red در تاریخ دی ماه سال ۱۳۹۳ سفارش داده شده و نمایندگی قول تحویل یک ماهه را می‏‌دهد.

البته مالک کیت بدنه و رینگ‏‌ها را قبل از سفارش خودرو خریداری کرده و این اقلام زودتر از لکسس موردبحث به ایران می‌‏رسند. سرانجام در خرداد ۹۴ و با تاخیر ۴ ماهه، ایرتویا خودرو را تحویل داده و کار نصب قطعات شروع می‏‌شود.

کیت بدنه شامل: زیرسپر جلو، رکاب‏‌ها، دیفیوزر، اسپویلر روی شیشه عقب به همراه سامانه اگزوز بوده که به دلیل اوریجینال بودن آنها، بدون مشکل و به راحتی با قطعات استاندارد تعویض می‏‌شوند.

در ادامه نیز، کالیپر ترمزها، قاب روی موتور و کمربندها به همراه ابرویی روی چراغ‌‏های جلو که محصول شرکت MV-Tuning روسیه است، همگی به رنگ قرمز تغییر پیدا می‏‌کنند.

بعد از نصب تمامی موارد فوق نوبت به کیت تنظیم ارتفاع Accuair مدل E-Level محصول کشور ایالات متحده می‏رسد که به گفته مالک سخت‏ترین و پیچیده‏‌ترین مرحله بوده است. کمک‏ فنر‏های استاندارد با بالن‏‌های Accuair جایگزین شده و مخزن هوا هم‏رنگ بدنه خودرو رنگ‏‌آمیزی می‏‌شود.

لکسس IS250 اف اسپرت با کیت بدنه Lexon و رینگ‌ VOSSEN

باتوجه به ارتفاع پایین لکسس IS250 این کیت ارتفاع باعث شد تا مالک بتواند ارتفاع خودرو را بالاتر از نمونه استاندارد تنظیم کرده و با خیال راحت‏تری در مسیر‏های ناهموار به رانندگی بپردازد. ضمن اینکه اتومبیل پس از توقف کامل و خاموش شدن موتور، تماماً به زمین می‏‌چسبد.

یکی از امکانات جالب این کیت هوا، تنظیم جداگانه ارتفاع برای هر چهار بالن است. مدتی بعد از ورود خودرو به ایران به دلیل منع واردات، هیچ IS250 دیگری با این رنگ وارد نشد و از این رنگ همین یک دستگاه در کشور موجود است.

عقب خودرو کمی مدرن‏تر از قسمت جلو طراحی شده است، چراغ‏‌های کشیده به سمت چرخ‏‌ها و دیفیوزر کیت LEXON به همراه سراگزوزهای دوبل در دو سمت کمی توقع را از لحاظ فنی بالا می‌‏برد.

در طراحی قسمت جانبی انتهای رکاب‏‌ها به سمت بالا کشیده شده و اگر چرخ‌‏های عقب را نادیده بگیریم گویی سپر عقب و رکاب‏‌ها به یکدیگر متصل هستند.

جلو پنجره بزرگ در کنار طراحی متفاوت چراغ‏‌های روشنایی روز، چهره تهاجمی و زیبایی را به IS بخشیده و با نصب زائده لب شکل جلو ارتفاع سپر کمی بلندتر شده است. پیش آمدگی درب موتور حجم بیشتر پیشرانه و قدرتمند بودن آن را القا می‏‌کند، اما در زیر آن چه می‏گذرد؟

لکسس IS250 اف اسپرت با کیت بدنه Lexon و رینگ‌ VOSSEN

بررسی مشخصات فنی لکسس IS250 اف اسپرت

IS250 از موتور ۶ سیلندر Vشکل به حجم ۲۵۰۰ سی‏‌سی و قدرت ۲۰۴ اسب‏‌بخار سود می‌‏برد. این مشخصات فنی در کنار اضافه وزن خودرو نسبت به گذشته، کمی دلسرد کننده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعتی معادل ۸ ثانیه را تجربه خواهید کرد.

در بخش فنی لکسس در مقابل مرسدس کلاس C و ب ام و سری ۳ همان سال، نمی‌‏تواند عرض اندام کند. البته نباید از هماهنگی خوب موتور و گیربکس که جزو شاخصه‌‏های کمپانی است، چشم‏ پوشی کرد.

بررسی کابین لکسس IS250 اف اسپرت

در داخل خودرو از طراحی با خطوط تیز و متفاوت خبری نیست و همه چیز سر جای خودش است. مجموعه منظم داشبورد، فضای حجیم، سنگین و جذابی دارد و سبک نشان دهنده‏‌ها از مدل LFA الهام گرفته شده است.

لکسس اولین کمپانی است که از سایبان‏‌های ضدآفتاب با خاصیت جذب صدا و شیشه صوتی در جلو اتومبیل استفاده کرده تا اصوات ناخوشایند را از فضای کابین دور کند.

فضای کابین را نمی‏‌توان گفت زشت، زیبا، کلاسیک و یا مدرن است اما با نگاه کردن و لمس کردن هر قسمت از آن می‏توان کیفیت را دید و این حس خوبی را منتقل می‏‌کند. به لطف فاصله محوری ۸/۲ متری فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد. از لحاظ آرامش درون کابین باید بگوییم لکسس حجت را بر دو رقیب آلمانی خود تمام کرده است.

اگر از مشخصات فنی چشم ‏پوشی کرده و نخواهیم IS250 را در این بخش با رقیبانش مقایسه کنیم، باید بگوییم لکسس از لحاظ ظاهری و آرامش در حین رانندگی موفق‏تر از آلمانی‏‌ها بوده و برای کسب سهم فروش بهتر در بازار جهانی، is با این طراحی نصف راه طی کرده است.

لکسس IS250 اف اسپرت با کیت بدنه Lexon و رینگ‌ VOSSEN

البته اگر امکان واردات این خودرو به کشور با کد ۳۵۰ مهیا بود، عرصه بر رقیبان سرسخت این مدل در بازار تنگ‏ می‌‏شد.

با شناخت از بازار خودرو و آن‏گونه که تجربه نشان داده، کمپانی لکسس در کلاس خودروهای سواری در ایران با کم لطفی مواجه شده و این نمونه‏‌ها از خرید و فروش کم رونقی برخوردار هستند.

اما این قضیه در مورد شاسی بلندهای آن به گونه دیگری رقم خورده است. در نتیجه می‏توان گفت با شرایط امروز بازار خودروی ایران، اگر شتاب خوب و سواری اسپرت، جزو فاکتورهای اصلی خرید خودرو نیست، لکسس IS250 مدل ۲۰۱۴ انتظارات شما را درخصوص راحتی، عناصر لوکس، تجهیزات مناسب رفاهی و ایمنی و هماهنگی مناسب بین پیشرانه و جعبه دنده، برآورده می‏‌کند.

از آقایان سامان صدیقی مالک خودرو و سروش سیدی به جهت همکاری در تهیه این گزارش تشکر می‏‌کنیم.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.67
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×