شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » ملاقات با لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴ / سامورایی در وطن
لکسس LC500 مدل 2024

ملاقات با لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴ / سامورایی در وطن

۱۴۰۲-۱۱-۰۳ زمان مطالعه: 3 دقیقه 20

به سراغ هیولای 8 سیلندری می‌رویم که به تازگی و به صورت گذر موقت وارد کشورمان شده است.

مجله ماشین – آزمایش فنی و نوشته: سهراب بزرگزاد – عکس: پرهام حسین پور / Luxury Coupe یا همان LC، خودرویی است که بر اساس کانسپت LF-LC سال ۲۰۱۲ طراحی و ساخته شده و در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ برای اولین‏ بار به نمایش در آمد و جایگزین مدل SC شد که از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۱۰ روی خط تولید بود.

البته ناگفته نماند که این اولین مدل از لکسس است که از پلت‏فرم GA-L استفاده می‏‌کند که همراه با سایر قطعات با سدان فول سایز سری XF50 – LS مشترک است.

پس از هماهنگی‏‌های تصویر بردار عزیز جناب پرهام حسین پور با مالک محترم لکسس در یکی از مسیر‏های خلوت شهر زیبای شیراز وعده کردیم تا بتوانیم با آرامش خاطر مبارزه‌‏ای سخت را با این سامورایی قدرتمند ترتیب دهیم.

لکسس LC500 مدل 2024
لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴

در انتهای بلواری خلوت ایستاده بودیم که غرش این هیولای ژاپنی توجه ما را به خود جلب کرد. خودرو از دور شبیه به برق تیغه یک شمشیر تیز می‏‌درخشید و درست با همان سرعتی که سامورایی‏‌ها از شمشیر استفاده می‏‌کنند از مقابل چشمان ما گذشت و کمی دور‏تر متوقف شد.

طراحی ظاهری لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴ 

این بار در یک روش متفاوت از پشت به سمت لکسس نزدیک شدیم و تست و بررسی طراحی ظاهری را برعکس شروع کردیم.

LC500 یک کوپه دو در مخوف با ارتفاعی خوابیده نسبت به دیگر خودروها و با خطوطی شبیه زخم شمشیر بر فلز طراحی شده است.

استفاده از خطوط مورب و حجیم در طراحی به‏ گونه‏‌ای است که در اوج جسارت هیچ گونه اغراقی دیده نمی‏‌شود.

همخوانی برجستگی انتهای خودرو که نزدیک به طراحی حرف L بوده به همراه فرورفتگی پایین چراغ خطر، سبب شده تا حالتی خاص را به انتهای خودرو بدهد که در کمتر کوپه‌‏ای دیده می‏‌شود.

دیفیوزر عقب با سر اگزوزهای استیلی دوبل در دوگوشه به همراه بالچه مستقر روی در صندوق باعث می‏‌شود که طراحی پشت خودرو، بهترین شکست باد را داشته و LC500 از پایداری خاصی باتوجه به هدایت دقیق جریان باد برخوردار باشد. چراغ‌‏های خطر عقب با طراحی دو شاخه خاص که روی گلگیر عقب و قسمت پایین سپر سرایت کرده به همراه گرافیک بی‏نظیر آن‌ها، چنان خیره کننده است که در زیبایی، دست کمی از چهره خودرو ندارد.

با قدم‌‏هایی آهسته به کنار خودرو چرخیده و به برانداز کردن LC500 پرداختیم و آنجا بود که تازه به قدرت معجزه خطوط مواج و برنده طراحی شده این خودرو پی بردیم.

LC500 به‏ گونه‌‏ای طراحی شده که گویی زوایایی خطوط را با وزش یک نسیم شکل داده‌‏اند، چرا که هیچ جا تندی بیش از حد زاویه و یا عبور خطی بی‏حاصل و کسل کننده در این مدل به چشم نخواهید دید.

لکسس LC500 مدل 2024
لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴

از ابتدای رخ کناری خودرو که شروع کنیم به زاویه زیبای معکوس لبه سپر، درست زیر چراغ‏‌های جلو برخورد می‏‌کنیم که انصافاً جسارت خاصی را برای استقرار در این مکان می‏طلبد و دقیقاً نماد برند لکسس است.

حد فاصل لبه گلگیر با حفره چرخ بسیار کمتر از آن چیزی بوده که در تصاویر مشاهده می‏‌شود و یک چراغ راهنما که در لبه آن پنهان شده، زینت بخش این قسمت است.

برجستگی لبه گلگیر جلو چنان پر قدرت به ستون و سقف وارد می‏‌شود که احساس می‏‌کنید یک موج بلند به سمت ساحل در حرکت است. شیار هواکش کنار در به‏ گونه‏‌ای ایجاد شده که بهترین مسیر مکش را برای ورود هوا ایجاد کند. در تقارن با شیار تنفسی لبه در، شیشه لچکی و خط برش سقف و ستون در یک ترکیب زیبا، حالتی را به وجود آورده‏‌اند که گویی نقاشی با حرکات دست و انحنای قلم مو، این سه قسمت را به هم متصل کرده است.

اما از نمای روبه رو، داستان واقعیتی دیگر به خود می‌‏گیرد. خشم در تمام خطوط چهره LC500 نهفته و خطوط همچون زخم‏‌هایی عمیق چهره سامورایی را خراشیده‌‏اند.

زاویه معکوس شبکه جلو پنجره با همزاد خود در قسمت گوشه سپر و زیر چراغ‏‌ها چنان ترکیب شده که بیشترین خطوط در امتداد خودرو از آنجا شروع می‏‌شود.

یک چراغ مثلثی کوچک شبیه به چشمان زیبای لامبورگینی با گرافیک فلزی بافته شده در درون به همراه یک خط اشک سرازیر شده به پایین و یک دیلایت خیره ‏کننده که معرف برند لکسس بوده، چنان رخی ازLC500 ساخته که در جا مخاطب را میخکوب می‏‌کند. شبکه جلو پنجره با بافت خاص و ریز طراحی شده و یک نوار براق استیل دور تا دور آن را فرا گرفته است.

فضای داخلی لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴ 

با باز کردن دری قطور و سنگین وارد فضایی می‏‌شوید که مثل همیشه چشم بادامی‏‌ها برای هنرنمایی در آن بسیار دقت کرده‌‏اند.

روی صندلی راننده که با ارگونومی خاصی طراحی شده چنان مستقر خواهید شد که گویی خلبان یک جت جنگی هستید.

پشت فرمان خوش دست LC500 علاوه بر صفحه آمپر زیبا یک نمایشگر ۳/۱۲ اینچی جدید قرار گرفته که کوچکی و عملکرد نامناسب نسل قبل را از خاطر پاک خواهد کرد.

فرمان خوش دست با روکشی از چرم با کیفیت در یک اندازه متوسطی طراحی شده که پدال شیفترهای پشت آن در یکی از بهترین وضعیت‏‌های ممکن قرار دارد.

لکسس LC500 مدل 2024
لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴

طبق قوانین نا نوشته لکسس دو برجستگی کنترلی کنار قاب کیلومتر به ‏گونه‏‌ای است که به زیبایی سطح دوپله طولی داشبورد کمک می‏‌کند.

نمایشگری بزرگ با قابلیت‌‏های فراوان و عملکردی خیره‏ کننده سطحی از داشبورد را پوشش داده است.

در میان تمام تجهیزات الکترونیکی و صفحه‏‌ها و نمایشگر‏های دیجیتالی، یک ساعت عقربه‏‌ای زیبا اصالت کار را حفظ کرده و ترکیبی از مدرنیته و حس کلاسیک را به خودرو می‏‌دهد.

کنسول میانی یک دست و صاف با طراحی مکعبی شکل، دیواره‏ای بلند را بین دو صندلی راننده و سرنشین ایجاد کرده و یک دستگیره، لبه کنسول میانی را به داشبورد پیوند می‏‌دهد تا در مواقع لزوم با تکیه بر آن از پرتاب شدن به بیرون خودرو جلوگیری شود.

ادوات و تجهیزات به کار رفته در کنسول میانی و داشبورد به‏ گونه‏‌ای طراحی شده که علاوه برجذابیت خاص، حس لوکس بودن و القای شخصیت منحصر به فرد لکسس را به همراه دارد.

تست فنی لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴ 

از هرچه بگذریم رانندگی با این خودرو قطعاً لذتی غیر قابل وصف خواهد داشت. بعد از استارت زدن به موتور۸ سیلندرV شکل قدرتمند این خودرو و اجرای بی‏‌نظیر دموی گرافیکی صفحه نمایش پشت فرمان، با اهرم‏‌های بالایی لبه داشبورد به تنظیمات مورد نظر رسیده و آن زمان بود که پا را بدون در نظر گرفتن هیچ گونه ملاحظه‌‏ای روی پدال گاز فشار دادیم.

غرش موتور به همراه هرزگردی چرخ‏‌های عقب خبر از آن می‏‌داد که این هیولای ژاپنی حرف‌‏های زیادی برای گفتن دارد.

در هنگام تعویض دنده‏‌ها به صورت معکوس و حتی در زمان اوج فشار بر موتور، حلقه اطراف کیلومتر شمار به صورت یک دایره هشداردهنده به رنگ قرمز در آمده و گویی ضربان دلهره ‏آوری را در این مدت از خود نشان می‏‌دهد.

این زیبایی با تغییر تم زمینه صفحه نمایشگر در حالت‏‌های مختلف رانندگی دو برابر خواهد شد و بسیار به چشم می‌‏آید.

دید شیشه جلو عالی و چسبندگی و فرمان‏‌پذیری خودرو روی سطح جاده بی‌‏نظیر بود.

ارگونومی صندلی‏‌ها به همراه نحوه قرار گیری راننده در جایگاه خود به ‏گونه‌‏ای دقیق و بی‏نقص طراحی شده که به راحتی می‏‌توان پیچ‏‌ها با زوایای تند را به چالش کشید و از مسیر منحرف نشد.

لکسس LC500 مدل 2024
لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴

قدرت ترمزگیری از شتاب اولیه خودرو بهتر و عملکرد سیستم تعلیق را نمی‏‌توان وصف کرد.

لکسس در نسخه LC500 یک پیشرانهV8 با حجمی نزدیک به ۵ لیتر زیر دماغه کشیده این خودرو پنهان کرده تا ۴۷۱ اسب‏‌بخار توان تولید شده و گشتاور نزدیک به ۵۴۰ نیوتن‌‏متر یا ۳۹۸ پوند بر فوت را در ۷۱۰۰ دور در دقیقه تولید و به یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک DIRECT SHIFT هدایت کند و از آن به بعد هم فقط جدالی نابرابر میان لاستیک و آسفالت باقی خواهد ماند که نتیجه‌‏ای جز رد داغ لاستیک و دود سفید ندارد.

لکسس در یک سری از نمونه‏‌های سفارشی، پکیج اسپرتی روی دیفرانسیل قرار داده که به دیفرانسیل عقب با لرزش محدود یا (TORSEN) معروف بوده و انصافاً از باز خورد اعجاب‏ انگیزی برخوردار است.

LC500 روی رینگ ۲۱ اینچی رخ تراش با جزئیات متالیک قرار دارد و به لطف همین رینگ و لاستیک خاص و سیستم تعلیقی که چند اتصالی و دو مفصلی است چنان فرمان‌‏پذیری بی‏‌نظیری دارد که مبهوت کننده است.

در این سیستم تعلیق بازوهای بالایی فورج شده در دو نقطه اتصال به‏ گونه‌‏ای قرار گرفته‌‏اند که تمامی حرکات بازوهای پایی را کنترل و همین امر باعث می‏شود تا ارتفاع سیستم تعلیق به دلخواه کارشناسان تغییر و بهینه شود.

خودرو حتی در سرعت‏‌های بالای ۱۲۰ کیلومتر هم با کمی فشار ناگهانی به پدال، از زمین کنده خواهد شد و چیزی به نام کم آوردن در کارش نیست.

کلام آخر

در یک نگاه کلی می‌‏توان این‏گونه مطلب را جمع بندی کرد که هر چند LC500 یک کوپه قدرتمند V8 با مهندسی ناب ژاپنی است اما نمی‏‌توان از آن هیجان رانندگی با پونی کارهای قلدر آمریکایی را گرفت.

ولی بی‏انصافی است اگر نگوییم که حریفی قدر به حساب می‏‌آید و شکست دادن این سامورایی، به این راحتی‌‏ها مقدور نیست.

در پایان ضمن تشکر از مالک محترم خودرو به دلیل همکاری با تیم تست مجله ماشین، به دوستانی که دارای خودروهای گذر موقت هستند پیشنهاد می‏کنیم جهت تهیه گزارش از خودروی شان با شماره تلفن ۸۸۵۲۸۰۱۸ دفترمجله ماشین تماس بگیرند.

گالری تصاویر لکسس LC500 مدل ۲۰۲۴

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.50

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×