شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » تجربه رانندگی نویسنده مجله ماشین با مرسدس بنز EQA
مرسدس بنز ایی‌کیو‌ای

تجربه رانندگی نویسنده مجله ماشین با مرسدس بنز EQA

۱۴۰۲-۱۰-۱۰ زمان مطالعه: 3 دقیقه 22

در این نوشتار همراهمان باشید تا مدل EQA را به چشم خریدار مورد تست و بررسی قرار دهیم.

مجله ماشین – تست، عکس و نگارش: مهندس محمدرضا عبادی / در حالی که در خلل پاندمی جهانی کرونا در سال ۲۰۲۰ بسیاری از شرکت‏‌های خودرو‏سازی به دلیل ناتوانی در تامین قطعات، تعطیلی‏‌های گسترده خطوط تولید و ناتوانی در فروش خودرو‏های از پیش تولید شده به دلیل عدم تمایل خریداران به خودروهایی که دیگر تا مدتی نامعلوم امکان مسافرت با آن را نداشتند با بحران مواجه شده بودند و حتی بعضی از آنها از پایان تولید برخی مدل‏‌های بعضاً محبوب خبر دادند، خودرو‏های تمام الکتریکی بسیاری در پس زمینه چه در نمونه تجاری و چه در نمونه مفهومی معرفی شدند تا با پایان بحران خودروسازان بتوانند سهم از دست رفته خود را از بازار بازیابند.

مرسدس بنز آلمان در حالی با مدل EQC پا به بازار خودرو‏های الکتریکی گذاشت که گویی در حال برنامه‏‌ ریزی برای فروش مدل‏‍‌های برقی با قیمتی بالاتر نسبت به مدل‏‌های بنزینی بوده، ادعایی که با معرفی EQS به عنوان لوکس‏ترین خودروی برقی دنیا مهر تأییدی بر آن زده شد.

اما در این بین عرضه خودروهایی چون مدل Y تسلا به عنوان یک شاسی بلند شهری برای استفاده روزانه گویی تمام این معادلات را برای مرسدس و حتی BMW که از سال‏‌ها پیش مدل i3 را روی خط تولید داشته به هم ریخته و آن‌ها را با دستپاچگی مجبور به ارایه مدل‏‌هایی کرده که حداقل از نظر قیمتی توان رقابت با تسلا را داشته باشند. در این نوشتار همراهمان باشید تا مدل EQA را به چشم خریدار مورد تست و بررسی قرار دهیم.

مرسدس بنز ایی‌کیو‌ای
نمای عقب مرسدس بنز EQA

نمای خارج مرسدس بنز EQA

مرسدس EQA را در حقیقت به عنوان نمونه الکتریکی GLA و نه عنوان خودرویی کاملاً جدید معرفی کرده.

گرچه این دو مدل در ابعاد خارجی تفاوتی با هم ندارند اما به دلیل عدم نیاز نمونه الکتریکی به جلو پنجره باز و برای کاهش مقاومت خودرو در برابر باد مجموعه چراغ‌‏ها و جلو پنجره از نو طراحی شده‏‌اند.

در نمای عقب هم مرسدس از چراغ‌‏های یک پارچه لیزری استفاده کرده که در مقایسه با مدل ال‏ای‏دی استفاده شده در GLA گرچه جذاب‏تر نیست اما مصرف برق کمتری دارد.

پایین‏‌ترین نمره در طراحی نمای خارج را اما سپر عقب و پس آن ورودی‏‌های غیر واقعی هوا روی سپر جلو به خود اختصاص می‌‏دهند.

سپر عقب از طرفی دارای طرح کروم کاری شده همانند خودرو‏های سوخت فسیلی و دارای خروجی اگزوز به جای استفاده از دیفیوزر برای بهینه‏ سازی ضریب پسا بوده و عدم طراحی مجدد آن برای این مدل سبب شده تا سپری که در مدل بنزینی کاملاً بدون عیب و چشم نواز به نظر می‏رسید در نمونه برقی همچون مدل قبلی پژو ۲۰۰۸ که در شماره ۴۱۳ مورد تست و ارزیابی قرار دادیم بسیار بیرون زده و نا هماهنگ به نظر برسد.

مرسدس بنز ایی‌کیو‌ای
فضای داخل مرسدس بنز EQA

نمای داخل مرسدس بنز EQA

در نمای داخل، EQA کاملاً شبیه به دیگر محصولات مرسدس بنز بوده و کلیه ادوات بدون ایراد در دسترس راننده بوده گرچه ایراداتی به آن وارد است برای مثال عدم استفاده از نمایشگر یکپارچه و قاب بسیار پهن دور نمایشگر‏ها در حالی که دیگر رقبا از نمایشگر‏های بدون قاب و بسیار نازک استفاده می‏‌کنند برای خودرویی با قیمت ۶۵ هزار یورو کمی غیر منطقی به نظر می‏‌رسد.

نکته عجیب دیگر که البته به محض دریافت پاسخ مرسدس آن را با شما هم به اشتراک خواهم گذاشت اختصاص ۳ خروجی USB و شارژر وایرلس در جلو و تنها یکی در عقب! بوده که البته همگی از نوع USB-C بوده و هنگام پرداخت قیمت خودرو باید ۱۰ یورو هم برای خرید کابل منطبق با خودرو در نظر بگیرید.

از ویژگی‏‌های بارز خودرو‏های الکتریکی وجود دو محفظه بار یکی در جلو به دلیل عدم وجود موتور و دیگری در عقب است اما مرسدس در این مورد هم ما را مأیوس کرد چراکه کفی صندوق عقب غیر متحرک بوده و تنها یک چمدان بزرگ را در خود جا می‏‌دهد.

به دلیل استفاده از یک موتور و انتقال نیرو به تنها چرخ‌‏های جلو، امکان استفاده از محفظه موتور به عنوان فضای بار کلاً منتفی است.

مهمتر از همه این‌ها اگر قد شما بلندتر از ۱۸۵ سانتی‏متر باشد باید نشستن در صندلی عقب را به کلی فراموش کنید چراکه از طرفی باید زانوهایتان را در بغل بگیرید و از طرف دیگر با کوچک‏ترین دست انداز، دست نوازش سقف را بر سر خود حس خواهید کرد.

این همان نقطه عطفی است که تفاوت خودرویی چون تسلا که از ابتدا به ‏صورت الکتریکی طراحی شده و مرسدسی که از بنزینی به الکتریکی تغییر کاربری داده مشخص می‏‌شود.

مرسدس بنز ایی‌کیو‌ای
نمای جانبی مرسدس بنز EQA

تست رانندگی مرسدس بنز EQA

خودرو را با شارژ کامل از نمایندگی تحویل گرفته و پا به خیابان‏‌های وین گذاشتم.

در حال حاضر این خودرو تنها در نمونه EQA 250 تولید می‏شود که دارای ۱۹۰ اسب‏‌بخار قدرت و مصرف ۹/۱۷ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و قابلیت پیمایش حداکثر ۴۲۴ کیلومتر را با هر بار شارژ دارد.

خودروی مورد آزمایش با بیش از ۸۰۰۰ یورو اختلاف قیمت با نمونه پایه، یکی از مجهزترین نمونه‏‌ها بوده و در صورت داشتن سانروف می‏شد آن را کامل‏ترین نمونه این خودرو نامید.

کابین خودرو از سکوت قابل قبولی برخوردار بوده و تنها در دست اندازهای شدید صدای مختصری به کابین منتقل می‏شود. خودرو قابلیت راندن در سه حالت اقتصادی، کامفورت و اسپرت را دارد که در زیر نگاهی به هر کدام و تفاوت‏های شان می‏‌‍اندازیم.

در حالت اقتصادی تنها در صورت فشردن یکباره پدال گاز خودرو از تمام توان باتری‏‌ها استفاده می‏‌کند.

در این مد شتاب‏ گیری و حداکثر سرعت خودرو به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت محدود می‏‌شود. با رها کردن پدال گاز و در ترمزها هم خودرو شارژ باتری‏ها را در اولویت قرار داده و ترمز نسبت به دو حالت دیگر شدید‏تر احساس می‏‌شود.

در مد کامفورت، گرچه خودرو مسافت کمتری را با هر بار شارژ می‌ ‏پیماید اما سرنشینان حس بهتری داشته و با هر ترمز به جلو کشیده نمی‏‌شوند.

در مدل اسپرت خودرو تمام تلاش خود را برای راضی کردن شما بدون در نظر گرفتن مسافت قابل پیمایش و شارژ ارائه می‏دهد. البته بهتر است علیرغم توان ۱۴۰ اسب‏بخاری خودرو در شتابگیری‏های بالای ۶۰ و به‏خصوص ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمی انتظارات خود را پایین بیاورید تا بنز شرمنده شما نشود.

مرسدس بنز ایی‌کیو‌ای
مرسدس بنز EQA

نکته بسیار جالبی که هنگام تست جلب توجه کرد، وجود دنده پشت فرمان با علامت مثبت و منفی بوده که در چنین خودرو بی‏‌مورد می‏‌کرد، البته مرسدس با تغییر عملکرد این پدال‏‌ها برای راننده امکان راندن خودرو در حالت‏‌های D+ ، D ، D- و D— را فراهم کرده است.

در حالت D+ شتاب خودرو محسوس‌‏تر و با رها کردن پدال گاز خودرو هیچ تلاشی برای شارژ باتری‏‌ها نکرده و از سرعت خودرو تنها به دلیل نیروی اصطکاک چرخ‏‌ها کاسته می‏‌شود.

حالت دی به شکلی نا محسوس و با تا حداکثر ۲۵ درصد توان از سرعت خودرو برای شارژ باتری‏‌ها استفاده می‌‏کند.

در دو حالت منفی ولی مرسدس تبدیل به خودرویی تک پدال می‏‌شود که برای توقف نیازی با استفاده از پدال ترمز نداشته و همانند ریتاردر در خودرو‏های سنگین به شارژ موتور به شدت از سرعت خودرو می‏‌کاهد که البته این شدت در حالت، قطعاً نیاز به تجربه کافی شما و راننده پشتی دارد و در غیر این صورت به دلیل شتاب شدید منفی خودرو تصادف از عقب بسیار محتمل خواهد بود.

نوآوری بنز در مدل‏‌های جدید این شرکت استفاده از دوربین جلوی خودرو برای کمکم به سیستم مسیریابی بوده به این شکل که با تنظیم کردن مسیریاب در سرعت‏‌های کمتز از ۶۰ کیلومتر و با نزدیک شدن به تقاطعی که باید در آن به راست یا چپ گردش کنید، دوربین جلو، که البته به بهترین شکل پشت جلوپنجره پنهان شده، فعال شده و با سه فلش روی صفحه نمایش خروجی دقیق را به صورت لایو به شما نشان می‏دهد و امکان اشتباه را برای تازه رانندگان و یا در مسیرهایی که پیش از آن نرفته اید به صفر می‏‌رساند.

به لطف عدم وجود کمپرسور تسمه‏ای امکان استفاده از گرم کن و سرد کن با حداکثر کارایی در حالت ایستاده و حتی در ابتدای حرکت وجود داشته و این خودرو را در سرمای و گرمای شدید به شدت دلچسب می‏کند البته نکته‌‏ای که نباید فراموش کنید اینکه در چنین شرایطی هرگز انتظار ۴۲۰ کیلومتر پیمایش را نداشته باشید و قبل از حرکت حتماً خودرو را کاملاً شارژ کنید.

مرسدس بنز ایی‌کیو‌ای
صندلی‌های مرسدس بنز EQA

با تجهیز خودرو به امکان استفاده از شارژهای فوق سریع امکان شارژ کامل خودرو در ۳۰ دقیقه حتی در مسافت‏های طولانی آزار دهنده نخواهد بود.

اسباب بازی جالبی که مرسدس برای بزرگسالان در این خودرو قرار داده نورپردازی دریچه‏‌های هوا بوده که با انتخاب دمای پایین‏تر برای زمان کوتاهی به آبی و برای دماهای بالاتر به قرمز تغییر رنگ داده و شما را قلقلک می‏دهد که هر ۵ دقیقه دمای خودرو را مجدد تنظیم کنید.

با توجه به همه آنچه تا به اینجا دیدیم سوال این هست که آیا این خودرو با این قیمت و با دریافت تا ۴۵۰۰ یورو امتیاز خودرو‏های الکتریکی در اتریش و۹۰۰۰ در آلمان آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟ در یک کلام نه! اما چرا؟ قیمت پایه این خودرو با مدل GLA 250 بنزینی برابری می‏‌کند با این تفاوت که دیگری خودرویی با ۲۲۴ اسب‏بخار و نه ۱۹۰ اسب‏‌بخار بوده و در صندوق عقب فضایی بی‏‌نهایت بزرگ‏تر از مدل الکتریکی دارد، حال آنکه اگر برای کمک به محیط زیست خود را متعهد به استفاده از خودرو‏های برقی بدانید هم تسلا مدل ۳ حتی در ساده‏ترین مدل به لطف چرخ‌‏های متحرک در شتاب مرسدس را در آینه عقب خود خواهد دید. البته سانروف استاندارد تسلا را هم نباید فراموش کرد.

جمع بندی آنکه با پرداخت ۵۶ هزار یورو پول بی‏زبان برای این اتومبیل شما خودرویی می‏رانید که در خیابان‏ها کاملاً جدید است.

Special thanks to Mr. Mario Matousch and Wiesenthal company, who made this test possible

گالری تصاویر مرسدس بنز ایی‌کیو‌ای

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×