شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » ایمن ترین و بهترین قفل های موتورسیکلت در سال ۲۰۲۳
چرخ موتور سیکلت که با زنجیر به میله بسته شده است

ایمن ترین و بهترین قفل های موتورسیکلت در سال ۲۰۲۳

۱۴۰۲-۰۶-۱۳ زمان مطالعه: 3 دقیقه

 ایمن ترین و بهترین قفل های موتورسیکلت در سال 2023 را در این مطلب معرفی کردیم. با کمک یکی از این تجهیزات دیگر نگران سرقت موتورسیکلت خود نباشید.

مجله ماشین – نویسنده: مهندس کیوان بنی هاشمی / اغلب موتورسیکلت سواران به موارد ایمنی و مراقبت از موتورسیکلت خود تا زمانی که موتورآن‌ها به سرقت می رود توجهی ندارند! آنهایی که فاقد پارکینگ یا محلی برای قرار دادن موتورسیکلت خود هستند، باید بدانند که وسیله آنها در معرض انواع تهدیدها قرار دارد.

کافی است یک روز در معابر شهری تردد کنید تا متوجه حضور افرادی با ظاهری نه چندان خوشایند شوید که این روزها در همه جا پراکنده هستند و در انتظار فرصتی می‏‌شوند تا دست به سرقت موتور شما بزنند!

به همین دلیل خریداری یک قفل مطمئن برای محافظت موتورسیکلت در مقابل سارقین، یک سرمایه‏ گذاری مناسب و شایسته است.

قفل‌‏های زنجیری سنگین، سیستم‏‌های هشداردهند، قفل‏‌های دیسک ترمز و قفل فرمان می‌‏توانند شانس سرقت موتورسیکلت را تا میزان زیادی کاهش دهند.

ابزارهای ایمنی که برای انواع موتورسیکلت طراحی و ساخته شده به یک سطح ایمن رسیده که اغلب سارقان قادر نیستند از آنها عبور کرده و کار سرقت را انجام دهند.

در ادامه مقاله به معرفی ایمن ترین و بهترین قفل های موتورسیکلت در سال ۲۰۲۳ و بهترین مکانیسم‏‌های قفل موتورسیکلت خواهیم پرداخت تا با تهیه یکی از آنها اطمینان خاطر لازم را به‏ دست آورید.

نکات مهمی که هنگام خرید قفل موتورسیکلت باید بدانید

مدل و نمونه قفل

نقطه شروع کسب تجربه خرید، انتخاب تیپ و گونه‏‌ای است که مایلید از آن استفاده کنید. در حالی که قفل‏‌های ویژه با طراحی‏‌های خاص در بازار وجود دارند ولی سه تیپ اصلی تشکیل‏ دهنده طیف گسترده‏ای از انواع قفل موتورسیکلت هستند.

اولین گونه یا تیپ قفل‏‌های زنجیری که از حلقه‌‏های محکمی تشکیل شده در دو انتها به یکدیگر می‏‌زند و به هم قفل می‏‌شوند که معمولاً در انواع دوچرخه نیز از این نوع قفل استفاده می‌‏شود.

تیپ یا گونه دوم قفل‏‌های دیسکی هستند همانطور که از نام آن‌ها بر می‌‏آید روی دیسک‏‌های چرخ‏‌های جلو بسته شده و مانع از چرخش آن می‏‌شوند.

آخرین و سومین گونه یا تیپ قفل‏‌های اهرم ترمز بوده که باعث قفل شدن ترمزهای جلو می شود چون اهرم ترمز جلو را که از نوع دستی است کاملاً به طرف فرمان و دسته آن حرکت می‌‏دهد و تبدیل به یک قفل دائمی شده و مانع از حرکت موتورسیکلت می‏‌شود.

مواد و اقلام معرفی

یکی از عوامل اصلی که باعث ایجاد تفاوت بین قفل‏‌های ارزشمند موتورسیکلت با انواع ارزان‏ قیمت و نامرغوب آنها می‏‌کنید، نوع مواد مصرفی در ساخت آنهاست که شامل همه چیز از قطعات بیرونی قفل گرفته تا نوع زنجیر یا قاب پوششی و بلاخره سازه و نحوه ساخت آن و اینکه چگونه خود قفل و مغزی آن تولید شده‌‏اند.

در اغلب موارد موادی که برای ساخت قفل‏‌های موتورسیکلت مورد استفاده قرار می‏‌گیرد از فولادهایی با گرید بالا هستند ولی در مواردی، از تیتانیوم نیز استفاده می شود اما در هر حال و هر صورت باید مواد انتخاب شوند که پایداری لازم در مقابل دستگاه‌‏های برش ‏دهنده پیچ و یا دستگاه سنگ‏زنی مقاومت زیادی داشته باشند و برای شکستن آنها نیاز به زمان زیادی باشد.

هشداردهنده‌‏ها

ایده اصلی استفاده از قفل برای موتورسیکلت و حفظ آن در همان نقطه‌‏ای است که آن را رها کرده‏‌اید!

یکی از روش‌‏های خوب مجهز کردن موتورسیکلت یا اسکوتر به یک سامانه ایمنی شامل قفلی که به یک سیستم هشداردهنده مشابه نمونه‌‏هایی که در انواع خودرو مورد استفاده قرار می‏‌گیرند بوده که در صورت جابه‏ جایی موتورسیکلت سیستم هشداردهنده تولید صداهای ناهنجار، برای مطلع کردن مالکین آنها می‌‏کند.

چنانچه در جستجوی قفل مجهز به سیستم آلارم یا هشداردهند هستید باید آگاهی کامل از نوع سیستم آلارم آن داشته باشید و اینکه میزان صدای آن چقدر است و یا اینکه می‏توان از راه دور آن را فعال یا غیرفعال کرد.

ویژگی‏‌های هوشمندانه

با وجود اینکه حتی یک دهه پیش قفل‏‌هایی با چنین ویژگی‌‏ها و امکاناتی در بازار وجود نداشت ولی در حال حاضر قفل‏‌های مخصوص موتورسیکلت از نظر تنوع مالی رشد زیادی کرده و گاهی مجهز به بهترین و جدی‏ترین امکانات ارتباطی هوشمند با استفاده از آخرین تکنولوژی‏ شامل سیستم ردگیری جی پی اس، قابل نصب در موتورسیکلت که به آنها GPS Tracker می‏‌گویند و همینطور ژیروسکوپ‏‌هایی که در صورت حرکت دادن موتورسیکلت یا بلند کردن آن سیستم آلارم یا هشداردهنده را به‏ طور خودکار فعال کرده و هم‏زمان موضوع جابه‏ جایی موتورسیکلت را به اطلاع صاحب آن می‏‌رساند. البته چنین سامانه ای قطعاً هزینه بالایی دارد اما بدون تردید یک آرامش خاطر واقعی در مورد جلوگیری از سرقت موتورسیکلت به شما ارزانی می‏‌دارد.

ایمنی تکمیلی

گونه های اصلی و مهم قفل عملکردی مطمئن و کاملاً کاربردی دارند، گرچه شما می‏‌توانید با افزودن اقلام اضافی، یک ایمنی تکمیلی برای موتورسیکلت خود تدارک ببیند.

این شامل لنگرهایی است که به زمین پیچ شده و شما می‏‌توانید موتورسیکلت خود را به آنها قفل کنید. علاوه بر این سایبان‏‌های حفاظتی نیز وجود دارند که شما می‏‌توانید موتورسیکلت خود را درون آنها برای حفاظت جای دهید. یکی از ایده‏ های خوب در این مورد که ضریب ایمنی را دو برابر کنید یعنی هم از قفل دیسک و هم از قفل زنجیر استفاده کنید که باعث می‏‌شود سارقین از سرقت موتورسیکلت شما منصرف شده و به دنبال اهداف آسان‏تر بروند.

واقعیت هایی در مورد سرقت موتورسیکلت یا اسکوتر

موضوعی که قصد اشاره به آن داریم تا حدودی ناامیدکننده، است که حتی استفاده از بهترین قفل‏‌ها و سیستم‏‌های ضد سرقت برای موتورسیکلت می‏توانند چنانچه سارقان، ابزار مناسب و دانش کافی در مورد چگونگی سرقت را داشته نمی‌‏توانند در مقابل آنها برای مدت طولانی مقاومت کنند.

البته موتورسیکلت‏‌هایی که به نحو مناسبی حفاظت شده باشند شانس سرقت آنها به میزان زیادی کاهش می‏‌یابد چون در نهایت هر نوع سیستم ضد سرقت موتورسیکلت آن را غیرقابل نفوذ و دستیابی نمی‌‏کند، بلکه باعث بازدارندگی سارق از کار سرقت می‏‌شود.

 

قفل دیسکی آلارم دار Yohoolyo

قفل دیسکی آلارم دار Yohoolyo
قفل دیسکی آلارم دار Yohoolyo

بهترین قفل از نظر قیمت

این یکی از بهترین آپشن‏‌ها برای ایمنی موتورسیکلت در اماکن باز است چون از این نظر شاید بی‏‌رقیب باشد.

میزان صدای سیستم آلارم آن ۱۱۰ دسیبل بوده که می‏‌توان گفت واقعاً آزاردهنده است و قفل آن دارای پین ۷ میلی‏‌متر با طراحی جذاب که به‏ صورت ۳۶۰ درجه باز می‏‌شود.

نحوه کار با آن نسبت به سایر رقبایش راحت‌‏تر و مدیریت آن آسان‏تر است. این قفل در مقابل رطوبت، پوسیدگی و زنگ‏زدگی مقاوم بوده و هر گونه تعرضی به موتورسیکلت را به اطلاع صاحب آن می‏رساند.

قیمت ۲۰ دلار

قفل دسته فرمان موتورسیکلت Big Pantha

قفل دسته فرمان موتورسیکلت Big Pantha
قفل دسته فرمان موتورسیکلت Big Pantha

بهترین قفل اهرمی

در این نوع قفل از یک مکانیسم قدیمی استفاده شده که در عین حال نمونه برجسته‏‌ای است.

در مقابل آب و رطوبت، دمای زیاد و گرد و خاک مقاوم بوده و طرح مقاوم در مقابل زنگ‏زدگی و پوسیدگی آن به‏ گونه‏‌ای است که ثابت کرده کارآیی لازم را دارد.

این قفل به راحتی روی دسته فرمان نصب شده و باعث فشرده شدن اهرم ترمز دستی و مانع از حرکت موتورسیکلت می‏‌شود. ضمانت آن مادام‏العمر است و نحوه حفاظت آن در مقابل سارقین حتی اگر فقط برای یک‏بار اتفاق بیفتد نشان‏ دهنده سرمایه‏ گذاری ارزشمند آن است.

قیمت ۳۵ دلار

قفل و زنجیر Oxford HD

قفل و زنجیر Oxford HD
قفل و زنجیر Oxford HD

ارزشمندترین قفل

قفل و زنجیر اکسفورد HD ممکن است ظاهری اولیه و غیر متمدنانه داشته باشد ولی اتصال مربع شکل ۱۰ میلی‏‌متری آن که از چدن ساخته شده، باعث اطینان بخشی در مقابل سارقان است.

قفل دوتایی آن می‏‌تواند به ‏عنوان قفل دیسک نیز استفاده شود و کاور جلوگیری‏کننده از گرد و خاک همواره آن را در شرایط مطلوب نگهداری می‏کند.

قیمت آن اندکی بیش از ۵۱ دلار است.

قفل گریب Bully Locks

قفل گریب Bully Locks
قفل گریب Bully Locks

جمع و جورترین قفل موتورسیکلت

این قفل که روی دستگیره‏‌های فرمان نصب می‏‌شود شباهت زیادی به قفل دسته فرمان Big Pantha دارد چون در صورت بستن آن اهرم ترمز جلو کاملاً به طرف فرمان جمع شده و مانع از حرکت موتورسیکلت می‌‏شود.

این قفل بسته به اندازه گریپ یا دسته فرمان در اندازه‏‌های مختلف عرضه می‏‌شود و همینطور نوع اهرم ترمز جلو و حتی برای آنهایی که موتورسیکلت آنها به ‏صورت خاص و خصوصی ساخته شده باشد امکان سفارش این قفل وجود دارد.

شفافیت و قابلیت رؤیت بالا و جنبه‏‌های کاربردی غریزی آن، آن را تبدیل به یکی از مؤثرترین قفل‏‌ها در این صنعت کرده است؛ طرح آن به‏ گونه‌‏ای است که برخلاف قفل‏‌های دیسک که می‌‏توانند به روتور آسیب وارد کنند هیچ‏گونه خطر آسیب دیدگی از طرف این قفل وجود ندارد. جنس آن از چدن است و در داخل یک محفظه نایلونی تقویت و جاسازی شده تا دوام بیشتری داشته باشد.

قیمت:۶۲ دلار

Onguard 8021 Mastife

Onguard 8021 Mastife
Onguard 8021 Mastife

بهترین قفل زنجیری

اصطلاحاً بازوهای آن بین مکانیسم‏‌های قفل دیسک و قفل‌‏های زنجیر قرار می‏‌گیرند و چون جنس آن ساخته شده از تیتانیوم و از مکانیسم قفل دو پیچ (X2) در آن استفاده می‏‌شود، لذا پایداری و مقاومت بالایی دارد.

یک سیلندر On Guard اختصاصی آن را در مقابل تهدیدات خارجی حفاظت می کند و باعث مقاومت بیشتر آن در مقابل آب و رطوبت و گرما می‏‌شود. یک روکش تقویت شده وظیفه مراقبت از سیلندر و پایه تجهیزات جانبی آن را عهده دار است، ضمن اینکه ایمنی فزاینده‏ تری را فراهم می‌‏آورد و همینطور یک کاور دورانی وظیفه محافظت از آن در مقابل گرد و خاک را عهده‌‏دار است و باعث می‏‌شود تا بخش اصلی قفل به دور از آسیب‏دیدگی باقی بماند.

قیمت:۱۲۰ دلار

قفل دیسک همراه آلارم Xena XX-14

قفل دیسک همراه آلارم Xena XX-14
قفل دیسک همراه آلارم Xena XX-14

بهترین قفل مجهز به آلارم

این قفل دیسک یکی از محبوب‏ترین و موثرترین قفل‌‏های دیسک آلارم دار در بازار است که صدای ۱۲۰ دسیبلی آن هر سارقی را فراری می‏دهد و مانع از سرقت موتورسیکلت می‏‌شود.

سیستم آلارم آن، انرژی خود را از یک باتری لیتیومی CR2 که عمر طولانی دارد دریافت می‌‏کند و در کنار قابلیت تولید صدای گوش خراش قابلیت خویش فعالی دارد، بدین معنی که صاحب موتورسیکلت نگرانی در مورد اینکه آیا هنگام ترک موتورسیکلت سیستم را فعال کرده یا خیر، ندارد. سازه آن یکپارچه و از جنس فولاد ضد زنگ با درصد بالایی نیکل است که باعث شده عمر آن طولانی شود و مجهز به یک مکانیسم قفل دوگانه ۱۴ میلی‏‌متری و یک پین از جنس کاربید تقویت شده و چدن است که محافظت کافی را از موتورسیکلت به عمل آورد.

قیمت:۱۸۰ دلار

قفل دیسک زنجیریKRYPTONITE

قفل دیسک زنجیریKRYPTONITE
قفل دیسک زنجیریKRYPTONITE

بهترین قفل هیبریدی

کریپتو نایت نام و برندی شناخته شده در صنعت ایمنی است و تولید و عرضه کننده طیف گسترده‌‏ای از قفل‏‌های مخصوص دوچرخه و موتورسیکلت بوده که از درجه اعتبار بالایی برخوردار است.

این قفل از ادغام بهترین تکنولوژی‏‌های موجود در این شرکت ساخته شده و در آن از یک اتصال زنجیر ۱۴ میلی‌‏متری شش ضلعی و یک قفل دیسک، با حداکثر ایمنی که قطر آن ۱۵ میلی‏‌متر بوده و از جنس فولاد با حداکثر کارآیی است ساخته شده که بیشترین مقاومت را در مقابل دستگاه برش دارد.

برای اتصالات زنجیر از فولاد تقویت شده، توسط منیزیم استفاده شده که بادوام است. این قفل مجهز به روکش کشویی برای محافظت در مقابل گرد و خاک بوده و از یک سیلندر دیسکی با ایمنی بالا و یک سامانه تقویتی حفاظت شده در مقابل دریل کاری در آن استفاده شده است.

قیمت آن ۲۳۱ دلار است.

قفل زنجیرABUS Granit

قفل زنجیرABUS Granit
قفل زنجیرABUS Granit

ایمن‏‌ترین قفل

در این قفل زنجیر از یک زنجیر قدرتمند ۱۲ میلی‏‌متری پوشیده توسط یک آستری پارچه‌‏ای برای جلوگیری از آسیب‏دیدگی موتورسیکلت استفاده شده است.

زنجیر تقویت شده آن دارای اتصالات محکمی بوده و ساختار آن به ‏گونه‏‌ای است که مقاومت و پایداری قابل توجهی در مقابل حملات و تلاش‏‌های مکانیکی سارقین دارد و با تکنولوژی ضد کشیدن یا Anti-Pull بوده که کار را برای سارقان دشوار می‌‏کند تا نتوانند اتصالات حلقه‏‌های زنجیر را از هم جدا کنند.

زنجیر و بدنه قفل به طور کلی از فولاد تقویت شده مقاوم و محکم، ساخته شده است.

قیمت:۳۰۰ دلار

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۲

  1. کودک کار وسرپرست خانواده دهه شصتی قم

    قفل دوشاخ سیم پره جلو، هم گزینه خوبی هستش، بنده ۲۳ ساله در منطقه ارازل و اوباش دزد،خدا روشکر موتور ام به سرغت نرفته،

  2. مختاری

    سلام
    من یه موتور بنلی۲۵۰ تک سیلندر مشکی مدل۹۷
    با۶ تا کارکرد بشرط همه چیز فابریک ،لاستیک پیرلی
    فابریک خودش دارم
    قیمت ۱۳۵. بازدید قلهک. ۰۹۹۰۱۹۰۶۴۷۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×