پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ۲۰۲۴ MV Agusta Enduro Veloce: موتورسیکلتی برای تمام سلیقه‌ها
MV Agusta Enduro Veloce 2024

۲۰۲۴ MV Agusta Enduro Veloce: موتورسیکلتی برای تمام سلیقه‌ها

۱۴۰۳-۰۱-۲۱ زمان مطالعه: 2

MV آگوستا از جدیدترین موتورسیکلت ماجراجویی خود با نام Enduro Veloce رونمایی کرد. این موتورسیکلت با ظاهری خشن، قدرت و امکانات فوق‌العاده، آماده فتح جاده‌های خاکی و آفرود است.

به گزارش مجله ماشین، کمتر از یک سال پیش، سازنده ایتالیایی موتورسیکلت، محصولی به نام LXP Orioli را به دنیا معرفی کرد. این یک موتورسیکلت با تولید محدود بود که برای ادای احترام به یکی از بهترین موتورسواران رالی تمام دوران، یعنی ادی اوریولی، برنده چهار دوره مسابقات داکار (۱۹۸۸، ۱۹۹۰، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶) ساخته شد. حالا جانشین معنوی این موتورسیکلت با نام MV Agusta Enduro Veloce از راه رسیده است.

نام LXP که برای موتورسیکلت سال گذشته استفاده شد، مخفف Lucky Explorer (کاوشگر خوش شانس) بود و بلافاصله مشخص می‌کرد که این وسیله برای چه ساخته شده است: رقابت در بخش موتورسیکلت‌های ماجراجویی، یکی از رقابتی‌ترین بخش‌های دنیای موتورسیکلت.

MV Agusta Enduro Veloce 2024

متاسفانه برای کسانی که می‌خواستند یک موتورسیکلت MV Agusta داشته باشند که به راحتی بتواند از جاده‌های خاکی عبور کند، LXP Orioli تنها در ۵۰۰ دستگاه تولید شد. اما Enduro Veloce اینطور نیست و به عنوان یک موتورسیکلت تولیدی کامل به خط تولید شرکت اضافه خواهد شد.

Enduro Veloce علاوه بر اینکه جانشینی برای Orioli به حساب می‌آید، ادای احترامی (از نظر ظاهری و فنی) به موتورسیکلت‌های ۸۰ سال پیش این شرکت است که در مسابقاتی مثل خلیج لاسپزیا (۱۹۴۶) یا شش روزه بریتانیا (۱۹۴۹) برای خودشان اسم و رسمی دست و پا کردند.

این MV Agusta جدید با ظاهر بلند قامت و استایل خاص، به درستی شبیه یک موتورسیکلت ماجراجویی به نظر می‌رسد.

MV Agusta Enduro Veloce 2024

قسمت جلوی بلند و تقریبا مغرور این موتورسیکلت توسط یک چرخ ۲۱ اینچی که با لاستیک‌های بریجستون Battlax پوشیده شده، پشتیبانی می‌شود. این اندازه‌ای است که معمولا در موتورسیکلت‌های آفرود پیدا می‌کنیم و طراحی با پره‌های فلزی کاملا با این موتورسیکلت همخوانی دارد. بالاتر از آن، مجموعه ‌‌ای از فلاپ‌ها با یک شیشه جلو شفاف از جنس پلکسی‌گلاس قرار گرفته که برای «به حداقل رساندن آشفتگی هوا در ناحیه کلاه ایمنی» طراحی شده است.

در تضاد کامل با قسمت جلو (و در عین حال به طرز عجیبی شبیه به آن)، قسمت عقب موتورسیکلت جمع و جور و بلند است تا به راکب امکان دهد در موقعیتی که به نظر می‌رسد بسیار راحت است، بنشیند.

MV Agusta بدنه این موتورسیکلت را با رنگ‌های قرمز و نقره‌ای Ago رنگ‌آمیزی کرده است، رنگ‌هایی که برای این نوع موتورسیکلت‌های ایتالیایی کاملا آشنا هستند.

MV Agusta Enduro Veloce 2024

در زیر بدنه و صندلی، MV Agusta موتور ۳ سیلندری که Enduro Veloce را به حرکت در می‌آورد، پنهان کرده است. این موتور حجمی معادل ۹۳۱ سی‌سی دارد و تنها ۵۷ کیلوگرم وزن دارد.

این موتور توسط یک گیربکس ۶ سرعته کنترل می‌شود و از طریق یک سیستم اگزوز بای‌پس نفس می‌کشد. گفته می‌شود که وقتی سوپاپ سیستم بای‌پس باز باشد، صدای موتورسیکلت بیشتر شبیه یک سوپرバイク است تا یک موتورسیکلت ماجراجویی.

طبق مشخصات فنی که MV Agusta ارائه کرده است، قدرت موتور ۱۲۴ اسب بخار و گشتاور آن ۱۰۲ نیوتن متر است که ۸۵ درصد آن از دور موتور پایین ۳۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس است. این قدرت عظیم را همچنین می‌توان به راحتی هنگام تغییر سریع جهت، مهار کرد، زیرا موتور از یک میل لنگ ضدچرخش برای خنثی کردن اثر ژیروسکوپی چرخ جلو استفاده می‌کند.

MV Agusta Enduro Veloce 2024

با توجه به اینکه این یک موتورسیکلت ماجراجویی است، امکان شخصی‌سازی تنظیمات در حین سواری اهمیت زیادی دارد. MV آگوستا به این نیاز توجه کرده است. این موتورسیکلت را می‌توان برای اجرا در یکی از چهار حالت سواری پیکربندی کرد: شهری (Urban)، توریستی (Touring)، آفرود (Off-Road) و سفارشی همه جاده (Custom All-Terrain). همچنین یک سیستم کنترل کشش بسیار قدرتمند نیز بر روی آن تعبیه شده است.

MV Agusta Enduro Veloce 2024

این سیستم کنترل کشش را می‌توان در صورت نیاز خاموش کرد، اما در حالت فعال، پنج سطح دخالت برای استفاده در جاده، دو سطح برای مسیرهای آفرود و یک سطح برای سطوح لغزنده یا با چسبندگی کم ارائه می‌دهد. در مورد سیستم ترمز موتور نیز دو حالت قابل انتخاب است: کم یا زیاد (ترمزهای چرخ توسط برمبو تامین می‌شوند).

MV آگوستا همچنین این موتورسیکلت را به سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control) مجهز کرده است. با فعال کردن این سیستم، Enduro Veloce می‌تواند در مدت زمان ۳.۷۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. هنگام حرکت با سرعت بالا در جاده‌های پر پیچ و خم، سیستم ABS پیچ و سیستم کاهش بلند شدن چرخ عقب به ایمن‌تر شدن پیچ‌ها کمک می‌کنند. برای سفرهای راحت‌تر و بدون دغدغه، کروز کنترل نیز بر روی این موتورسیکلت تعبیه شده است.
سیستم تعلیق Enduro Veloce شامل یک چنگال جلو قابل تنظیم Sachs و یک کمک فنر تک Sachs در عقب به همراه یک بازوی آلومینیومی است.

MV Agusta Enduro Veloce 2024

وضعیت موتورسیکلت از طریق یک صفحه نمایش TFT لمسی ۷ اینچی که از بلوتوث و Wi-Fi پشتیبانی می‌کند به راکب منتقل می‌شود. برنامه MV Ride سازنده موتورسیکلت را می‌توان از طریق تلفن هوشمند به این صفحه نمایش متصل کرد و امکاناتی مانند مسیریابی گام به گام را برای راکب فراهم ساخت.
از آنجایی که با یک موتورسیکلت ماجراجویی طرف هستیم، MV آگوستا مجموعه‌ای از لوازم جانبی را نیز برای این موتورسیکلت در نظر گرفته است. مهم‌ترین آنها از نظر من، باکس‌های جانبی آلومینیومی محکم هستند که به ترتیب می‌توانند ۳۲ و ۳۹ لیتر وسایل را در خود جای دهند. میله‌های محافظ، صفحه محافظ کف تقویت‌شده آلومینیومی، چراغ‌های اضافی و اگزوز تیتانیوم Termignoni نیز به عنوان آپشن‌های قابل انتخاب ارائه می‌شوند.

بدیهی است که این امکانات با قیمت پایینی همراه نیستند. MV آگوستا Enduro Veloce را در بازار آمریکا با قیمتی که کمی پایین‌تر از ۲۳,۰۰۰ دلار شروع می‌شود، به فروش خواهد رساند. با این حال، علاقه‌مندان به خرید این موتورسیکلت باید کمی صبر کنند، زیرا تا قبل از اکتبر ۲۰۲۴ در نمایندگی‌ها عرضه نخواهد شد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×