جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » رشد چشمگیر واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲
75 درصد قطعات خودروهای آلمانی از چین وارد می شود

رشد چشمگیر واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲

۱۴۰۳-۰۲-۰۱ زمان مطالعه: 1 دقیقه

رئیس‌کل گمرک ایران از رشد ۳۲.۶۹ درصدی واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش مجله ماشین، محمد رضوانی فر در این خصوص گفت: در سال ۱۴۰۲، ۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است.

وی با اشاره به جزئیات این آمار، افزود: ۷ میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار از این مبلغ مربوط به واردات قطعات خودرو بوده که ۳۱.۸۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین ۱۴۱ میلیون و ۲۱۸ هزار دلار از این قطعات صادر شده که بیانگر رشدی معادل ۲۴.۳۵ درصد است.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین شرکت‌های واردکننده قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ گفت: صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات این قطعات، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

چین، امارات متحده عربی و ترکیه نیز به ترتیب به عنوان مهم‌ترین طرف‌های معامله برای واردات قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند.

رئیس‌کل گمرک ایران در ادامه به آمار مربوط به واردات و صادرات قطعات موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: در این سال، ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار دلار از این قطعات عمدتاً به کشورهای عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان صادر شده و ۷۸۲ میلیون و ۶۱ هزار دلار نیز وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه این آمار نشان‌دهنده رشدی ۱۲.۵۴ درصدی در صادرات و ۴۱ درصدی در واردات قطعات موتورسیکلت نسبت به سال قبل است، افزود: کویر موتور اوراسیا، نیرو موتور سامان و نیرو موتور سهند با سهم‌های به ترتیب ۱۳.۱۰ درصد، ۹.۲۳ درصد و ۸.۲۳ درصد، مهم‌ترین واردکنندگان این قطعات در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

چین، امارات متحده عربی و تایلند نیز به ترتیب با سهم‌های ۶۱.۶۱ درصد، ۳۲.۹۳ درصد و ۳.۱۵ درصد، بیشترین سهم را در واردات قطعات موتورسیکلت به ایران در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

لازم به ذکر است که در سال گذشته، از مجموع ۶۶ میلیارد دلار کالای وارداتی به کشور، حدود ۸.۴ میلیارد دلار آن به واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت اختصاص داشته است.

این آمار نشان‌دهنده وابستگی بالای صنعت خودروسازی ایران به واردات قطعات و ضرورت تلاش برای داخلی‌سازی این قطعات در جهت کاهش وابستگی به خارج و رونق تولید ملی است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×