شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ابرخودروی الکتریکی جدید MG / به چالش کشیدن رکورد سرعت زمینی
ابرخودروی الکتریکی جدید MG

ابرخودروی الکتریکی جدید MG / به چالش کشیدن رکورد سرعت زمینی

۱۴۰۳-۰۲-۰۳ زمان مطالعه: 2 دقیقه 9

این خودروی مفهومی با ضریب درگ فوق‌العاده پایین ۰.۱۸۱ و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در ۱.۹ ثانیه، توجهات را به خود جلب کرده است.

به گزارش مجله ماشین، همزمان با برگزاری نمایشگاه اتومبیل چین ۲۰۲۴ در اواخر این هفته، شاهد انبوهی از خودروهای مفهومی جذاب خواهیم بود. شرکت MG در شهر پکن از جدیدترین محصول خود، EXE181، یک ابرخودروی الکتریکی تک‌نفره با طراحی مونوکوک رونمایی خواهد کرد. این خودروی برقی خیره‌کننده که بسیار پایین‌تر از سطح زمین قرار گرفته، شبیه خودروهای Vision Gran Turismo است.

MG EXE181
MG EXE181

فرم قطره‌شکل این خودرو به ضریب درگ فوق‌العاده پایین ۰.۱۸۱ کمک می‌کند که حتی بهتر از فولکس‌واگن XL1 با ضریب ۰.۱۹۹ و هر خودروی تولیدی دیگری است. البته برخی خودروهای مفهومی قبلی از این نظر عملکرد بهتری داشته‌اند. مرسدس ویژن EQXX مدل ۲۰۲۲ ضریب درگ ۰.۱۸ و جنرال‌موتورز پِرِسِپت مدل ۲۰۰۰ ضریب درگ ۰.۱۶ داشته‌اند. همچنین نباید فیات توربینا ۱۹۵۴ را با ضریب درگ فوق‌العاده پایین ۰.۱۴ فراموش کرد.

MG EXE181
MG EXE181

با این حال، MG EXE181 جدید، نمونه‌ی امروزی از خودروی مفهومی هم‌نام خود در سال ۱۹۵۹ است. گفته می‌شود خودروی UFO شکل قبلی ضریب درگ حتی پایین‌تر از ۰.۱۲ داشته است. این برند «بریتانیایی» که متعلق به شرکت سایک موتور چین است، ادعا می‌کند که EXE181 نه تنها یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهای موجود، بلکه یکی از سریع‌ترین آن‌ها نیز هست. این خودرو تنها به ۱.۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

MG EXE181
MG EXE181

البته اخیراً لوسید ایر سافایر توانست این کار را در ۱.۷۷ ثانیه انجام دهد (با این حال، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت بوده و همچنین از روش پرتاب اولیه یک فوتی استفاده کرده است). سال گذشته نیز ر Rimac Nevera برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱.۷۴ ثانیه زمان نیاز داشت. ایلان ماسک قول داده است که رودستر جدید تسلا می‌تواند در کمتر از یک ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد، اما صادقانه بگویم، باور کردن این ادعا برایمان سخت است.

MG EXE181
MG EXE181

در مورد سرعت نهایی، MG صحبتی نکرده است، اما اشاره می‌کند که EXE181 «رکورد سرعت زمینی را به چالش می‌کشد». خودروی مفهومی اصلی اواخر دهه ۱۹۵۰ با رانندگی فیل هیل، راننده‌ی مسابقه‌ی آمریکایی، موفق به دستیابی به سرعت ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت شد.

MG EXE181
MG EXE181

فضای داخلی فوق‌العاده تنگ با صندلی وسط و کمربند ایمنی مسابقه‌ای، در عین حال که یادآور لامبورگینی اگوئیستا تک‌نفره است، بسیار هم آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد EXE181 جدید با یک یوغ فرمان که یک صفحه‌ی نمایش بزرگ را در خود جای داده است، طراحی شده که نشان‌دهنده‌ی استفاده از چهار موتور الکتریکی است. اگرچه MG در مورد سایر مشخصات فنی اطلاعات زیادی ارائه نمی‌کند، اما می‌توانیم با اطمینان فرض کنیم که این خودرو از سیستم انتقال قدرت تمام‌چرخ محرک و مجموع خروجی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار بهره می‌برد.

MG EXE181
MG EXE181

احتمالاً به تولید انبوه رسیدن این خودرو بسیار کم است، چرا که به نظر می‌رسد بیشتر یک پروژه‌ی خیره‌کننده‌ی تک‌نمونه برای جلب توجه رسانه‌ها باشد، که البته در این امر موفق بوده است.

MG EXE181
MG EXE181
MG EXE181
MG EXE181

جدول مشخصات فنی MG EXE181

مشخصهمقدار
نوع خودروابرخودروی الکتریکی
تعداد صندلی۱
طراحیمونوکوک
ضریب درگ۰.۱۸۱
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت۱.۹ ثانیه
سرعت نهاییمشخص نشده
قدرتبیش از ۱۰۰۰ اسب بخار
نوع موتور۴ موتور الکتریکی
سیستم انتقال قدرتتمام چرخ محرک

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×