پنجشنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » گورستان ماشین‌های کلاسیک / صدها خودرو در دل جنگل رها شده‌اند
گورستان ماشین‌های کلاسیک

گورستان ماشین‌های کلاسیک / صدها خودرو در دل جنگل رها شده‌اند

۱۴۰۳-۰۲-۱۰ زمان مطالعه: 1 دقیقه 10

یک آهن قراضه فروشی کارکردهای زیادی دارد، اما جایی است که ماشین‌های رها شده قبل از خرد شدن و بازیافت جمع‌آوری می‌شوند. اما برخی از این آهن قراضه فروشی‌ها هم قبل از پاکسازی، خودشان رها می‌شوند و در نتیجه خودروها برای دهه‌ها در حال پوسیدن باقی می‌مانند. گورستانی که در اینجا می‌بینید، یکی از همین مکان‌هاست.

به گزارش مجله ماشین، این گورستان ماشین‌های آمریکایی، از دهه ۱۹۸۰ رها شده است. این یعنی تا سال ۲۰۲۴ حدود ۴۰ سال می‌گذرد و زمین به طور کامل توسط طبیعت پس گرفته شده است. این مکان تقریباً یک جنگل پوشیده از ماشین‌های قدیمی است که هم غم‌انگیز و هم در عین حال جذاب است.

موقعیت دقیق این گورستان یک راز است، اما راوی می‌گوید که صدها خودرو در آن‌جا وجود دارد، پس جای نسبتاً بزرگی است. مثل خیلی از گورستان‌های ماشین، مجموعه‌ای از اتومبیل‌ها از دوره‌های مختلف دارد، اما اکثر آن‌ها مربوط به دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ هستند. جدیدترین ماشین یک فورد کراون ویکتوریا مدل ۱۹۸۰ است که نشانه‌ای از زمان تعطیلی گورستان می‌دهد.

این کراون ویکتوریا هم نمونه جالبی است چون یک ماشین گشت‌زنی پلیس با تمام تجهیزات خاص داخل کابین است. اداره‌های پلیس معمولاً ماشین‌هایی را که رادار و سیستم رادیویی دارند دور نمی‌اندازند و این تقریباً تکان‌دهنده است که تا به حال کسی آن‌ها را ندزدیده است. از طرف دیگر، شاید فقط وسیله‌ای صحنه‌آرایی شده برای فیلم یا چیزی شبیه به آن باشد.

علاوه بر مجموعه‌ی همیشگی از خودروهای آمریکایی رایج، این گورستان ماشین خانه‌ی چند کلاسیک است که امروزه به ندرت می‌بینیم. برای مثال، یک Saab Sonett III را می‌بینید، یک ماشین اسپورت که تنها ۸۳۶۸ دستگاه از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ ساخته شده است. به لطف بدنه‌ی فایبرگلاسش، یکی از خوش‌تیپ‌ترین ماشین‌های گورستان است. راستی درباره‌ی Saab صحبت می‌کنیم، یک ۹۶ هم دیدم.

گورستان ماشین‌های کلاسیک
گورستان ماشین‌های کلاسیک

اما بدون شک جالب‌ترین کلاسیک رها شده در این‌جا، Sunbeam Alpine است که در دقیقه‌ی ۷:۴۰ ویدیو ظاهر می‌شود. نمی‌توانم تشخیص دهم چه مدلی است (آن‌ها مدل‌های Series I تا V را از ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸ ساختند)، اما وضعیت خیلی بدی دارد. هم شاسی و هم بدنه مچاله شده‌اند، پس عملاً غیر قابل بازیابی است. و این شرم‌آور است چون Alpine یک بخش باحال از تاریخ ماشین‌های اسپورت بریتانیایی است.

حالا که درباره‌ی باحال ولی غیر قابل بازیابی صحبت می‌کنیم، کسی یک کمپر فولکس‌واگن مدل ۲ را در این گورستان رها کرده است. این ون هنوز هم تمام اثاثیه‌ی مخصوص کمپرش را دارد، اما بازسازی این خودروی حمل‌ونقل آلمانی هزینه‌ی هنگفتی برمی‌دارد. و از آن‌جایی که درباره‌ی حمل‌ونقل صحبت می‌کنیم، این ملک همچنین خانه‌ی چند اتوبوس GMC دهه ۱۹۵۰ و حتی چیزی شبیه به یک اتوبوس دوطبقه‌ی Routemaster است.

اگر طرفدار خودروهای بزرگ نیستید، به دنبال یک Plymouth Savoy مدل ۱۹۵۶، یک Pontiac GTO کانورتبل ۱۹۶۷ و مجموعه‌ی کوچکی از خودروهای Poncho دهه ۱۹۵۰ شامل مدل‌های Star Chief و Chieftain باشید.

متاسفانه، بسیاری از این کلاسیک‌ها تقریباً فراتر از قابل شناسایی آسیب دیده‌اند. پوشیده از خزه و در حال از هم پاشیدن به خاطر زنگ‌زدگی شدید، این خودروهای زمانی زیبا حتی به عنوان قطعه هم قابل استفاده نیستند. و آن‌ها به این زودی جایی نمی‌روند، پس کاری بیشتر از لذت بردن از یک قدم‌زنی در گورستان نمی‌توانیم انجام دهیم.

گالری تصاویر گورستان ماشین‌های کلاسیک

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×