جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » بازار خودرو التهابی که با مالیات عایدی سرمایه فروکش نمی‌کند
افت شاخص شامخ در اسفند علیرغم تقاضای بازار

بازار خودرو التهابی که با مالیات عایدی سرمایه فروکش نمی‌کند

۱۴۰۳-۰۲-۱۱ زمان مطالعه: 1 دقیقه

مجلس شورای اسلامی با رفع ایرادات شورای نگهبان، طرح مالیات بر عایدی سرمایه را نهایی کرد. هدف از این طرح، کاهش سوداگری و دلالی در بازارهایی مانند مسکن و خودرو است. اما آیا این طرح می‌تواند التهابات بازار خودرو را فروکش کند؟

به گزارش مجله ماشین، یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانی خودرو، سیاست‌های غلط قیمت‌گذاری دستوری است. فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار آزاد، زمینه را برای سفته‌بازی و سوداگری فراهم کرده است.

در سال‌های گذشته، طرح‌های مختلفی برای کنترل بازار خودرو به اجرا درآمدند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به محدودیت خرید برای افراد دارای پلاک فعال، الزام به واریز ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو در حساب بانکی متقاضی و ممنوعیت انتقال سند به مدت یک سال اشاره کرد. اما هیچ‌کدام از این طرح‌ها نتوانستند مانع از رشد قیمت خودرو شوند.

موافقان این طرح معتقدند که اعمال مالیات بر سود حاصل از خرید و فروش خودروهای غیرمصرفی، انگیزه دلالان را برای فعالیت در این بازار کاهش می‌دهد.

اما منتقدان این طرح می‌گویند که دلالان حرفه‌ای راه‌هایی برای دور زدن قانون پیدا خواهند کرد.

به نظر بسیاری از کارشناسان، تنها راه حل واقعی برای ساماندهی بازار خودرو، اصلاح سیاست‌های قیمت‌گذاری است.

تا زمانی که قیمت خودرو در کارخانه به طور واقعی تعیین نشود، هیچ طرحی نمی‌تواند مانع از سفته‌بازی و گرانی در این بازار شود.

نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس: “برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد حدود یک‌درصد از جمعیت شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند، اما این یک درصد صاحب بیشترین سپرده‌های بانکی در کشور هستند.”

در نهایت، باید منتظر ماند و دید که آیا طرح مالیات عایدی سرمایه می‌تواند التهابات بازار خودرو را فروکش کند یا خیر.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×