پنجشنبه , ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » فراری ۱۲ سیلندر (Ferrari 12Cilindri)
فراری 12 سیلندر

فراری ۱۲ سیلندر (Ferrari 12Cilindri)

۱۴۰۳-۰۲-۱۶ زمان مطالعه: 4 دقیقه 17

فراری 12 سیلندر تجسم کاملی از فلسفه قدرت بدون سازش فراری است. این خودرو با ترکیب عملکرد بی‌نظیر، راحتی بی‌نظیر و طراحی بی‌نظیر، جدیدترین تحول در این نسل محسوب می‌شود و میراث منحصربه‌فرد فراری را به سمت استانداردهای جدیدی در رانندگی، راحتی و طراحی ارتقا می‌دهد.

به گزارش مجله ماشین، از سال ۱۹۴۷ میلادی، یک ویژگی کلیدی وجود داشته که علاقه‌مندان به “اسب رقصان” (لقب فراری) را هیجان‌زده کرده است: موتور ۱۲ سیلندر با تنفس طبیعی که در وسط خودرو و در جلوی آن قرار گرفته است. این همان اولین موتوری است که غرش‌کنان از دروازه‌های کارخانه فراری در مارانلو عبور کرد. خودروی فراری ۱۲ سیلندر که در جشن هفتادمین سالگرد ورود فراری به بازار آمریکا با شکوه تمام در ساحل میامی بیچ به معرض دید عموم و رسانه‌ها درآمد، تکامل طبیعی فلسفه قدرت بدون سازش این شرکت است که در طول دهه‌ها بدون اینکه هرگز از DNA اصلی خود و ارزش‌های اصلی این برند منحرف شود، به توسعه خود ادامه داده است.

فراری 12 سیلندر
نمای عقب فراری ۱۲ سیلندر

طراحی فراری ۱۲ سیلندر

فراری ۱۲ سیلندر از Gran Tourerهای افسانه‌ای دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ الهام گرفته شده است و مأموریت یک فراری دو نفره با موتور ۱۲ سیلندر که در جلو قرار گرفته را با ترکیبی بی‌نظیر از ظرافت، تطبیق‌پذیری و عملکرد مجسم می‌کند. این خودرو جدیدترین تحول در این نسل محسوب می‌شود و این میراث منحصربه‌فرد را ادامه می‌دهد و آن را به سمت استانداردهای جدیدی در عملکرد، راحتی و طراحی ارتقا می‌دهد. نمای ظاهری آن اسپرت بودن و کلاس را به طور همزمان القا می‌کند: خطوط ساده اما هماهنگ با یک دستگاه آیرودینامیکی فعال یکپارچه برای تضمین عملکرد بی‌نظیر، کاپوت لولایی جلو که نمای محفظه موتور را برجسته می‌کند و دو خروجی اگزوز دوقلو که به امضای خودروهای ۱۲ سیلندر فراری تبدیل شده‌اند.

فراری 12 سیلندر
نمای جانبی فراری ۱۲ سیلندر

قلب تپنده فراری ۱۲ سیلندر

موتور فراری ۱۲ سیلندر جدیدترین توسعه موتور نمادین ۱۲ سیلندر است که پایه‌های افسانه مارانلو را بنا نهاد. در این نسخه، این موتور ۸۳۰ اسب بخار قدرت را آزاد می‌کند و حداکثر دور موتور آن به ۹۵۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. منحنی قدرت چشمگیر تضمین می‌کند که ۸۰ درصد گشتاور کل تنها در ۲۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس باشد، که منجر به شتاب لحظه‌ای برای حداکثر پاسخگویی پدال گاز و احساس قدرت بی‌پایان تا خط قرمز می‌شود.

کابین فراری 12 سیلندر
کابین فراری ۱۲ سیلندر

کابین فراری ۱۲ سیلندر

کابین فراری ۱۲ سیلندر راحتی فوق‌العاده‌ای را برای راننده و سرنشین حتی در سفرهای طولانی تضمین می‌کند: حس جادار بودن و دلباز بودن آن با سقف شیشه‌ای، مواد باکیفیت و یک نمایشگر مرکزی علاوه بر نمایشگر راننده و یک نمایشگر سوم جلو سرنشین بیشتر هم تقویت می‌شود.

فراری 12 سیلندر
فراری ۱۲ سیلندر

مخاطبان فراری ۱۲ سیلندر

فراری ۱۲ سیلندر برای علاقه‌مندان به رانندگی طراحی شده است، اما همچنین برای کسانی که خواهان استانداردهای جدیدی از عملکرد، راحتی و طراحی هستند: طرفداران قدیمی فراری که به احساسات منحصربه‌فردی که تنها موتور ۱۲ سیلندر فراری می‌تواند ارائه دهد وفادار هستند، و همچنین مشتریان جدیدی که رویای ترکیب راحتی و طراحی ایتالیایی با لذت رانندگی هیجان‌انگیز را در سر می‌پرورانند. فراری ۱۲ سیلندر برای خبره‌هایی طراحی شده است که دیدگاهی کاملاً واضح از آنچه DNA فراری همیشه بوده است دارند و آن را واقعاً به خودرویی خاص تبدیل می‌کند.

فراری 12 سیلندر
فراری ۱۲ سیلندر

قوای محرکه فراری ۱۲ سیلندر

موتور F140HD که فراری ۱۲ سیلندر را مجهز می‌کند، نسخه جدید موتور نمادین ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی فراری است: عملکرد بی‌نظیر، صدای قدرتمند و انحصاری بودن آن، این موتور را به وارث شایسته خودروهای اسپرت برلینتا افسانه‌ای تبدیل می‌کند که برخی از درخشان‌ترین فصل‌های تاریخ این برند را رقم زده‌اند. این موتور می‌تواند تا ۸۳۰ اسب بخار قدرت را آزاد کند، در حالی که حداکثر دور موتور آن با اتخاذ راه‌حل‌های چالش‌برانگیز و نوآورانه به ۹۵۰۰ دور در دقیقه افزایش یافته است.

این موتور دارای قطعات و نرم افزار اصلاح شده است که برخی از آنها قبلاً در سری ویژه ۸۱۲ Competizione به کار گرفته شده بود و تضمین می‌کند.

فراری 12 سیلندر
فراری ۱۲ سیلندر

سیستم انتقال قدرت فراری ۱۲ سیلندر

فراری ۱۲ سیلندر از گیربکس ۸ سرعته DCT (دو کلاچه) بهره می‌برد که در خودروهای دیگر این رده از جمله SF90 Stradale با استقبال بسیار گرمی مواجه شده است. این راه‌حل به لطف استفاده از لاستیک‌های بزرگ‌تر روی رینگ‌های ۲۱ اینچی، ۵ درصد نسبت دنده کوتاه‌تر در دنده‌های پایین و ۱۲ درصد افزایش گشتاور در چرخ‌ها نسبت به کاربردهای قبلی موتور ۱۲ سیلندر ارائه می‌دهد و به نفع عملکرد طولی در شتاب و زمان تعویض دنده (۳۰ درصد سریع‌تر از کاربردهای قبلی برلینتا ۱۲ سیلندر) است.

فراری 12 سیلندر
فراری ۱۲ سیلندر

عملکرد در شتاب گیری

عملکرد در شتاب گیری از طریق دنده‌ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است و معرفی دنده ۸، برد رانندگی در رانندگی در بزرگراه را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، گیربکس ۸ سرعته DCT هم راندمان را بهبود می‌بخشد و هم در تمام دنده‌ها جذاب‌تر است.

با فراری ۱۲ سیلندر، فلاویو مانزونی و تیم طراحی مرکز طراحی فراری به دنبال دگرگونی رادیکال در کدهای استایلی مدل‌های قبلی فراری با موتور ۱۲ سیلندر در وسط و جلو بودند. در واقع، این خودرو نشان‌دهنده انحراف واضحی از زبان مجسمه‌سازی است که به عنوان مثال ۸۱۲ Competizione را مشخص می‌کرد و به جای آن از زبانی پیچیده‌تر استفاده می‌کند که همچنان حفظ ظرافت‌های لازم در طراحی را برای دستیابی به حس وحدت استایلی حفظ می‌کند.

فراری 12 سیلندر
فراری ۱۲ سیلندر

خطوط تمیز بر هندسه خودرو مسلط هستند و حجم‌هایی را برجسته می‌کنند که یک کل کاملاً به هم پیوسته را تشکیل می‌دهند. پهلوهای فوق‌العاده تمیز در تمام طول خودرو از یک بخش دو وجهی به عقب می‌روند. با وجود حفظ حس شهوانی بودن فراری، بال‌ها با دقت هندسی فوق‌العاده تراشیده شده‌اند: تمام خطوط نتیجه تقاطع بین حجم‌ها هستند و رویکردی کاربردی‌تر به فرم اتخاذ شده است که از نوستالژی دوری می‌کند. بال عقب عضلانی چشمگیر است، اما در عین حال از نظر هندسی کاملاً کنترل شده است. در بال جلو، تنش عضلانی کمی بیشتر می‌شود و در امتداد پهلو قرار می‌گیرد و زیبایی یکپارچه خودرو را بیشتر می‌کند.

طراحی داخلی فراری ۱۲ سیلندر به سه سطح مختلف تقسیم می‌شود: اولین سطح که توسط قسمت بالایی داشبورد احاطه شده است، به سمت پنل‌های روکش درها امتداد می‌یابد. سطح بعدی ناحیه مرکزی است، در حالی که سطح سوم شامل فضای پای و صندلی‌ها می‌شود. هر سطح به وضوح تعریف شده است و به لطف ترکیب رنگ‌ها و مواد، اثر کابین دوقلو را افزایش می‌دهد. از اینها برای ایجاد ظاهری شیک یا اسپرت برای صندلی‌ها و سایر ویژگی‌ها استفاده می‌شود.

فراری 12 سیلندر
فراری ۱۲ سیلندر

کیفیت فراری ۱۲ سیلندر

کیفیت در کابین یکی از محرک‌های اصلی توسعه ویژگی‌های داخلی سفارشی فراری ۱۲ سیلندر بود. یک سقف شیشه‌ای جدید با اندازه سخاوتمندانه تعبیه شده است که به طور قابل توجهی به جادار بودن و حس فضای داخل کابین می‌افزاید و کارایی حرارتی مطلوب را در هر دو فصل تابستان و زمستان تضمین می‌کند. از نظر طراحی، سقف شیشه‌ای تیره به طور کامل در قسمت بالایی کابین ادغام شده است و ظاهری شیک و پالایش یافته به آن می‌بخشد و بین شیشه جلو و شیشه عقب تداوم ایجاد می‌کند.

فراری 12 سیلندر
فراری ۱۲ سیلندر

رابط کاربری انسان و ماشین

فراری ۱۲ سیلندر یک رابط کاربری انسان و ماشین (HMI) جدید را معرفی می‌کند که شامل سه نمایشگر است که تجربه کابین برلینتا ۱۲ سیلندر فراری را به ارتفاعات جدیدی ارتقا می‌دهد. تمام عملکردهای اصلی را می‌توان از طریق نمایشگر لمسی خازنی ۱۰.۲۵ اینچی مرکزی کنترل کرد که در دسترس راننده و سرنشین است. این نمایشگر توسط یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی راننده احاطه شده است که تمام اطلاعات مربوط به رانندگی و دینامیک خودرو را نشان می‌دهد. در نهایت، سرنشین همیشه با یک نمایشگر ۸.۸ اینچی کاملاً درگیر تجربه رانندگی می‌شود که به او احساس می‌کند که واقعاً یک راننده کمکی است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×