یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » تقاضای جهانی برای بنزین در سال جاری با کاهش روبرو خواهد شد
ایران رکورددار ارزان‌ترین بنزین دنیا

تقاضای جهانی برای بنزین در سال جاری با کاهش روبرو خواهد شد

۱۴۰۳-۰۲-۱۷ زمان مطالعه: 1 دقیقه

رشد تقاضای جهانی برای بنزین در سال 2024 به دلیل افزایش محبوبیت خودروهای برقی در چین و ایالات متحده و بازگشت به مصرف عادی پس از جهش سال گذشته ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، احتمالا به نصف کاهش خواهد یافت. این موضوع حاشیه سود پالایشگاه‌ها را در نیمه دوم سال تحت فشار قرار می‌دهد.

به گزارش مجله ماشین، بر اساس گزارش شرکت مشاوره Wood Mackenzie، تقاضای جهانی برای بنزین که پایین‌ترین میزان رشد از سال ۲۰۲۰ را تجربه می‌کند، به احتمال زیاد ۳۴۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به ۲۶.۵ میلیون بشکه در روز در سال جاری برسد. این رقم در مقایسه با رشد ۷۰۰ هزار بشکه در روز سال گذشته، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. دلیل اصلی این کاهش این است که چین به نقطه اوج تقاضای سوخت حمل‌ونقل خود نزدیک می‌شود و آمریکا حتی از این نقطه عبور کرده است.

یک تحلیلگر  می‌گوید: «نفوذ خودروهای برقی در ایالات متحده و چین در حال افزایش است.» او همچنین اضافه می‌کند: «به دلیل افزایش استفاده از خودروهای برقی، تقاضای چین برای بنزین در سال جاری تنها ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.»

شرکت مشاوره Rystad Energy تخمین زده است که تقاضای جهانی برای بنزین در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۶ میلیون بشکه در روز باشد که با توجه به رونق مصرف پس از همه‌گیری، حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به رشد ۷۰۰ هزار بشکه‌ای سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که چین، که زمانی پیشرو در مصرف بنزین در جهان بود، انتظار می‌رود بیش از نیمی از کل فروش خودروهای برقی را در سال جاری به خود اختصاص دهد.

پیش‌بینی‌های بخش تحقیقاتی شرکت ملی نفت چین (CNPC) نشان می‌دهد که مصرف بنزین توسط این کشور (بزرگترین واردکننده نفت خام جهان) حدود ۱.۳ درصد یا حدود ۲ میلیون تن، به ۱۶۵.۱ میلیون تن (۳.۸ میلیون بشکه در روز) در سال جاری افزایش خواهد یافت.

بخش تحقیقاتی شرکت سینوپک، که بزرگترین پالایشگر چین است، انتظار دارد تقاضای بنزین ۱.۷ درصد یا حدود ۳ میلیون تن افزایش یافته و به ۱۸۲ میلیون تن در سال جاری برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد می‌کند که با کاهش قیمت‌ها، سهم خودروهای برقی فروخته‌شده در سال جاری می‌تواند در چین به ۴۵ درصد، در اروپا حدود ۲۵ درصد و در ایالات متحده بیش از ۱۱ درصد برسد.

در همین حال، برخلاف این روند، رونق فروش خودرو به همراه رشد اقتصادی بالا و نفوذ پایین خودروهای برقی، تقاضای بنزین را در کشورهای در حال توسعه‌ای مانند هند و اندونزی همچنان بالا نگه می‌دارد.

طبق برآوردهای دولتی، مصرف بنزین هند در سال منتهی به مارس ۲۰۲۵ به رکورد جدید ۳۹.۲ میلیون تن (۹۰۸ هزار بشکه در روز) خواهد رسید که حدود ۵ درصد نسبت به سال منتهی به مارس ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

فشار بر حاشیه سود پالایشگاه‌ها

طبق آمار، مصرف بنزین ایالات متحده پس از رسیدن به رکورد ۳۹۲ میلیون گالن در روز (۸.۹۴ میلیون بشکه در روز) در سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۷۶ میلیون گالن در روز (۸.۹۴ میلیون بشکه در روز) کاهش یافته است. تحلیلگران می‌گویند انتظار می‌رود تقاضا در سال ۲۰۲۴ بدون تغییر باقی بماند.

تحلیلگران می‌گویند در نتیجه، انتظار می‌رود پس از اوج فصل رانندگی تابستان، حاشیه سود پالایشگاه‌های ایالات متحده همچنان تحت فشار قرار گیرد.

شرکت FGE اعلام کرد که تقاضای بنزین در اروپا در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۰ هزار بشکه در روز یا ۲.۳ درصد نسبت به سال‌های اخیر افزایش یافته و به ۲.۱۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

تقاضای راکد بنزین اروپا و افزایش رقابت از سوی پالایشگاه جدید Dangote در نیجریه (بزرگترین پالایشگاه در آفریقا و اروپا) که می‌تواند ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز بنزین به تراز جهانی اضافه کند، حاشیه سود پالایشگاه‌های اروپا را تحت فشار قرار خواهد داد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×