اشکودا ۹۳۵ داینامیک / از رالی تا موزه
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، این خودرو که در حال حاضر در موزه اشکودا به نمایش گذاشته شده، ترکیبی از طراحی فوقالعاده ظریف و راهحلهای مکانیکی خلاقانه است.
طراحی آیرودینامیک
یکی از ویژگیهای بارز ۹۳۵ Dynamic، طراحی آیرودینامیک پیشرفته آن است که ضریب درگ را به ۰.۳۷ پایین میآورد.
این دستاورد در آن زمان استثنایی محسوب میشد و تجربهای که مهندسان اشکودا در این زمینه کسب کردند، در طراحی مدلهای بعدی مانند مونته کارلو ۱۹۳۶ و راپید ۱۵۰۰ OHV 1939 به کار گرفته شد و دورانی جدید را برای این برند رقم زد.
موتور و گیربکس اشکودا ۹۳۵ داینامیک
در بخش فنی، ۹۳۵ Dynamic از یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری باکسر خنک شونده با آب بهره میبرد که در قسمت جلویی محور عقب به عنوان موتور مرکزی-عقبی نصب شده است. این چیدمان، مرکز ثقل خودرو را پایین آورده و به بهبود عملکرد رانندگی آن کمک میکند.
موتور این خودرو ۵۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و اشکودا ۹۳۵ داینامیک را به سرعت نهایی ۱۳۰ کیلومتر در ساعت میرساند.
یکی دیگر از نوآوریهای این خودرو، گیربکس ۴ سرعته الکترومغناطیسی شرکت فرانسوی Cotal است که امکان تعویض دنده نیمه اتوماتیک را با استفاده از پیش انتخابگر فراهم میکند.
حضور در رالی
مهندسی و طراحی اشکودا ۹۳۵ داینامیک و همچنین دانش کسب شده در طول توسعه آن، اشکودا را بر آن داشت تا در سال ۱۹۳۷ با نسخه اصلاح شده و جمع و جورتر این خودرو در رالی مونت کارلو شرکت کند.
سرنوشت نهایی
پروژه ساخت یک خودروی اسپرت دو سرنشینه در آوریل ۱۹۳۶ تأیید شد و نسخه رالی آن نیز اندکی بعد ساخته شد.
با این حال، اشکودا در سال ۱۹۳۹ توسعه آن را متوقف و خودرو را در انبار رها کرد.
این خودرو بعدها به یک فرد خصوصی فروخته شد و اشکودا در دهه ۱۹۶۰ آن را از صاحب قبلی خریداری کرد و بدین ترتیب، مجموعه خودروهای تاریخی خود را آغاز کرد.
۹۳۵ Dynamic در حال حاضر یکی از جاذبههای اصلی این برند است و در موزه اشکودا در ملادا بولهسلاو، جمهوری چک به نمایش گذاشته میشود.