شنبه , ۳ آذر ۱۴۰۳
نفس راحت برای رنو با تکنولوژی هیبریدی در گذر سخت به سمت خودروهای برقی

نفس راحت برای رنو با تکنولوژی هیبریدی در گذر سخت به سمت خودروهای برقی

1403-07-23 زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدیرعامل رنو با اتکا به فناوری گیربکس کم‌هزینه، به این خودروساز فرانسوی اجازه داده تا در بازار پررونق خودروهای هیبریدی اروپا پیشرفت کند و در شرایطی که رقبا تحت فشار چالش تحرک الکتریکی قرار دارند، کمی نفس بکشد.

به گزارش مجله ماشین، تقاضا برای خودروهای الکتریکی گران‌قیمت در اروپا علیرغم ممنوعیت اتحادیه اروپا بر خودروهای با موتور احتراقی که قرار است در سال ۲۰۳۵ اجرایی شود، همچنان بالا نگرفته و این موضوع فشار زیادی بر صنعت خودروسازی اروپا وارد می‌کند.

اما رنو که خودروسازی کوچک‌تر از همتایان خود است و در سال ۲۰۲۰ با ضررهای رکوردشکنی مواجه شد، در زمینه خودروهای هیبریدی که از هر دو موتور احتراق داخلی و الکتریکی استفاده می‌کنند، قدرت شگفت‌انگیزی نشان داده است.

طبق آمار اولیه رنو، در هشت ماه اول سال، فروش مدل‌های هیبریدی رنو از جمله Clio و Captur نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که داده‌های انجمن خودروسازی اروپا (ACEA) نشان می‌دهد کل اتحادیه اروپا شاهد افزایش ۲۱.۱ درصدی بوده است.

این افزایش فروش که در نیمه اول سال به ۶۰ درصد رسید، باعث شد برند رنو پس از تویوتا ژاپن، به دومین برند بزرگ در این بخش در اروپا تبدیل شود.

تحلیلگران Stifel پس از اعلام این خودروساز در تاریخ ۸ اکتبر مبنی بر پایبندی به اهداف تجاری خود، گفتند: به نظر می‌رسد رنو عملکرد بسیار خوبی دارد. رنو یکی از معدود خودروسازان سنتی است که با وجود شرایط دشوار بازار، برآوردهای خود را به پایین تجدید نظر نمی‌کند.

آنها در یک یادداشت تحقیقاتی افزودند: ما فکر می‌کنیم این شرکت به سادگی نسبت به همتایان خود تطبیق‌پذیرتر و چابک‌تر است.

حفظ قدرت در بخش خودروهای هیبریدی که ارزان‌تر از خودروهای الکتریکی اما آلاینده‌تر از خودروهای سنتی هستند، می‌تواند به مدیر عامل این برند کمک کند تا در کوتاه‌مدت میزان آلایندگی کلی گروه را کاهش داده و فروش را افزایش دهد.

به گفته شرکت‌های مشاوره Dataforce و S&P Global، انتظار می‌رود تقاضا برای خودروهای هیبریدی تا پایان این دهه همچنان افزایش یابد و سپس خودروهای الکتریکی جایگزین آنها شوند.

ارزش بازار رنو با ۱۱.۶ میلیارد یورو (۱۲.۶۸ میلیارد دلار)، تنها یک چهارم از فولکس‌واگن، رهبر اروپا است. این موضوع باعث می‌شود رنو چابک‌تر باشد، اما در عین حال در برابر رقابت شدید خودروهای برقی چینی، آسیب‌پذیرتر از همتایان خود باشد.

این شرکت که ۱۵ درصد سهام آن متعلق به دولت فرانسه است، پس از کنار گذاشتن تا حد زیادی اتحاد دو دهه‌ای خود با نیسان و میتسوبیشی و همچنین کنار گذاشتن عرضه اولیه سهام (IPO) بخش خودروهای برقی خود به نام Ampere، به دنبال جهت‌گیری جدیدی است.

راز موفقیت اخیر رنو در بخش هیبریدی: گیربکس کم‌هزینه

راز موفقیت اخیر رنو در بخش هیبریدی، تمرکز بر فناوری است که گروه فرانسوی در آن مهارت دارد.

مهندسان رنو، پیشگام در زمینه گیربکس در یک قرن پیش، برای ایجاد یک سیستم انتقال قدرت هیبریدی کم‌هزینه به نام E-Tech، به سراغ یک کلاچ دنده‌ای ساده (dog clutch) روی آوردند که برای اتصال و قطع دنده‌ها بدون نیاز به مجموعه همگام‌ساز (syncronisers) استفاده می‌شود.

گیربکس از همگام‌سازها و چرخ‌دنده‌ها برای مدیریت سرعت موتور و انتقال آن به چرخ‌ها استفاده می‌کند.

سیستم E-Tech که می‌تواند در تمامی مدل‌های رنو مورد استفاده قرار گیرد، به اجزای کمتری نسبت به سایر موتورهای دوگانه نیاز دارد و همین امر باعث سبک‌تر و ارزان‌تر شدن آن می‌شود.

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران از این موضوع راضی هستند. سهام رنو در سال جاری ۶.۴ درصد افزایش یافته است، در حالی که شاخص سهام خودروسازی اروپا ۱۲ درصد کاهش یافته است.

رشد رنو باید با معرفی مدل‌های جدیدتر با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه ادامه یابد. رنو کلیو هیبریدی ۴۰۰ یورو گران‌تر از تویوتا یاریس و پژو ۲۰۸ است، اما قدرتمندتر است و سیستم گیربکس E-Tech آن می‌تواند در خودروهای کوچک و همچنین در سدان کوپه جدید Rafale 300 اسب بخاری استفاده شود.

Antoine Giraud، تحلیلگر S&P Global می‌گوید: «رنو چندین سال است که این مزیت را حفظ خواهد کرد.»

خودروهای برقی راکد

قدرت در بخش هیبریدی که نسبت به خودروهای معمولی برای محیط زیست کم‌تر مضر هستند، به رنو کمک می‌کند تا با قوانین اتحادیه اروپا برای محدود کردن قوانین انتشار CO2 مطابقت داشته باشد، حتی اگر خودروهای الکتریکی کمتری نسبت به رقبا بفروشد.

خودروهای هیبریدی E-Tech رنو به اندازه ۹۵ گرم در کیلومتر انتشار دارند که به این گروه کمک کرد تا در شش ماه اول سال ۲۰۲۴، میانگین CO2 خود را به ۱۱۴ گرم برساند.

این بهتر از میانگین انتشار CO2 فورد و فولکس‌واگن است که به ترتیب ۱۲۳ گرم و ۱۲۵ گرم است.

اما قدرت شگفت‌انگیز رنو در بخش هیبریدی تنها تا حدی ادامه خواهد داشت. خودروسازان در اروپا باید از سال آینده میانگین انتشار CO2 خود را به ۹۴ گرم در کیلومتر کاهش دهند.

یک منبع آگاه که به دلیل مسائل محرمانه نخواست نامش فاش شود، گفت: برای رعایت چنین محدودیت‌هایی، رنو نیاز دارد که حدود ۲۰ درصد از فروش خود از خودروهای الکتریکی باشد. این در حالی است که فروش خودروهای برقی رنو در اروپا همچنان در حدود ۱۲ درصد از فروش برند آن راکد مانده است.

رنو که در دهه گذشته یکی از پیشگامان در زمینه خودروهای الکتریکی بود، توسط شرکت‌های خالص مانند تسلا و رقبای بزرگ‌تر مانند استلانتیس پیشی گرفته است.

مدیر عامل رنو در نمایشگاه خودروی پاریس که در ۱۴ اکتبر آغاز می‌شود، یک SUV جدید الکتریکی به نام رنو ۴ را رونمایی خواهد کرد، پس از عرضه اخیر رنو ۵، یک EV کوچک دیگر.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×