سه شنبه , ۱۴ اسفند ۱۴۰۳
شورولت 1969 COPO Chevelle

معرفی شورولت ۱۹۶۹ COPO Chevelle: یکی از کمیاب‌ترین نسخه‌ها

1403-12-13 زمان مطالعه: 5 دقیقه 6

به گزارش مجله ماشین، شورولت Chevelle که برای نخستین بار در سال ۱۹۶۴ معرفی شد، تا سال ۱۹۷۷ روی خط تولید باقی ماند و از آن زمان تاکنون نسخه جدیدی از آن عرضه نشده است. با این حال، این مدل همچنان یکی از نمادین‌ترین خودروهای تاریخ شورولت محسوب می‌شود. دلیل این ماندگاری، محبوبیت گسترده Chevelle در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی و همچنین تولید نسخه‌های قدرتمند و نایابی از این مدل است.

ورود به دنیای ماسل‌کارها

Chevelle برای رقابت با فورد Fairlane کوچک‌تر که در سال ۱۹۶۲ معرفی شده بود، طراحی شد و بلافاصله پس از ورود به بازار، به یکی از مدعیان اصلی ماسل‌کارها تبدیل شد. نسخه SS آن تقریباً همزمان با عرضه مدل پایه معرفی شد و در سال ۱۹۶۵ نسخه Z-16 با پیشرانه ۸ سیلندر ۳۷۵ اسب‌بخاری در تعداد محدود ۲۰۰ دستگاه تولید شد. این مدل یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهای دوران طلایی ماسل‌کارها محسوب می‌شود.

شورولت 1969 COPO Chevelle
شورولت ۱۹۶۹ COPO Chevelle

در سال ۱۹۷۰، Chevelle به یکی از معدود خودروهای سایز متوسطی تبدیل شد که از نظر قدرت، حتی از مدل‌های Hemi کرایسلر نیز فراتر رفت. این اتفاق زمانی رخ داد که شورولت پیشرانه ۴۵۴ LS6 با حجم ۷.۴ لیتر و قدرت ۴۵۰ اسب‌بخار را درون آن جای داد. این خودرو به قدرتمندترین مدل دوران طلایی ماسل‌کارها تبدیل شد.

COPO Chevelle؛ یک مدل کمیاب و افسانه‌ای

بسیاری نام COPO را با کامارو مرتبط می‌دانند، اما این سیستم سفارشی‌سازی شورولت، برای مدل‌هایی مانند Chevelle، کوروت و نوا نیز استفاده شد. در سال ۱۹۶۹، شورولت با استفاده از سیستم Central Office Production Order (COPO) امکان تجهیز Chevelle را به پیشرانه ۴۲۷ اینچی مکعبی (۷.۰ لیتری) فراهم کرد. در آن زمان، جنرال موتورز اجازه نصب پیشرانه‌های بزرگ‌تر از ۴۰۰ اینچ مکعب (۶.۶ لیتر) را روی خودروهای سایز متوسط نمی‌داد، اما COPO این محدودیت را دور زد.

شورولت 1969 COPO Chevelle
شورولت ۱۹۶۹ COPO Chevelle

پیشرانه L72 با قدرت ۴۲۵ اسب‌بخار (هم‌سطح با نسخه‌های Hemi) در تنها ۳۲۳ دستگاه از این مدل قرار گرفت. این موضوع COPO را به دومین نسخه نادر Chevelle تبدیل کرده است. چنین نمونه‌هایی به ندرت در حراجی‌ها ظاهر می‌شوند، اما یکی از این مدل‌های خاص قرار است در حراجی مکام ایندی ۲۰۲۵ به فروش برسد.

شورولت 1969 COPO Chevelle
شورولت ۱۹۶۹ COPO Chevelle

آنچه این خودرو را خاص‌تر می‌کند، رنگ بدنه آن است. این مدل یکی از تنها سه دستگاه COPO Chevelle مشکی‌رنگ شناخته‌شده در جهان است. اسناد موجود نشان می‌دهد که این مدل، تنها نمونه‌ای است که در کارخانه فریمونت تولید شده و مدارک معتبری برای اثبات این ادعا دارد. همچنین، این خودرو بیش از ۲۰ سال پیش به طور کامل بازسازی شده و در شرایطی بی‌نقص و در سطح کنکور قرار دارد.

شورولت 1969 COPO Chevelle
شورولت ۱۹۶۹ COPO Chevelle

پیشرانه و ارزش تخمینی

این خودرو از نظر انطباق شماره شاسی با پیشرانه اصلی (Numbers-Matching) وضعیت خاصی دارد. در آگهی فروش، کد “CE” در کنار مشخصات پیشرانه ۴۲۷/۴۲۵ اسب‌بخاری ذکر شده که نشان می‌دهد پیشرانه اصلی دیگر درون خودرو نیست. با این حال، کد CE نشان می‌دهد که این موتور یا در زمان گارانتی جایگزین شده یا به‌عنوان قطعه یدکی از نمایندگی خریداری شده است. با اینکه پیشرانه اصلی حذف شده، اما این پیشرانه جایگزین همچنان یکی از بهترین نمونه‌های موجود محسوب می‌شود. همچنین، جعبه‌دنده خودکار و دیفرانسیل عقب همچنان فابریک هستند.

شورولت 1969 COPO Chevelle
شورولت ۱۹۶۹ COPO Chevelle

با وجود این تغییرات، این COPO Chevelle پتانسیل تبدیل‌شدن به گران‌ترین Chevelle 1969 تاریخ را دارد. هرچند مکام هنوز قیمت تخمینی ارائه نکرده، اما کارشناسان انتظار دارند که قیمت نهایی آن از ۲۰۰ هزار دلار فراتر رود. اگر بخواهد عنوان گران‌ترین Chevelle را به دست آورد، باید بیش از ۲۷۵ هزار دلار چکش بخورد.

در حال حاضر، این عنوان بین یک دستگاه SS396 کانورتیبل متعلق به بروس اسپرینگستین و یک دستگاه COPO سفارشی‌شده توسط نمایندگی Yenko Chevrolet مشترک است. این مدل فوق‌العاده نادر با رنگ مشکی تاکسیدو در تاریخ ۱۷ می ۲۰۲۵ در حراجی مکام ایندی به مزایده گذاشته خواهد شد. نتیجه این حراج را در گزارش‌های بعدی دنبال کنید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×