لامبورگینی ایرانی / ۴ سال تلاش یک تیم ۲۶ نفره به بار نشست
مجله ماشین – نوشته: مسعود حداد / مورسیه لگو، در سال ۲۰۰۲ و در دو سری کوپه و رودستر به بازار عرضه گردید و جای مدل دیابلو را گرفت و حالا با نمونه ای وطنی که مشابه آن بود برخورد کردیم. خودرو در یکی از مراکز خرید معروف شهرتبریز رونمایی و به نمایش گذاشته شده بود که با استقبال گرم دوستداران روبه رو شد.
طراحی بدنه آن با مهارت خاصی شبیه نمونه اصلی بود و جنس بدنه انتظار میرفت از ورق فولادی باشد که بنابرادعای سازنده از کامپوزیت و فیبرکربن ساخته شده است.
نمای جلو شامل سپر بسیار منحصربهفرد با انحناهای خاص لامبورگینی و چراغ ها نیز هست که با کیفیت خوبی توسط تیم طراحی به سرانجام رسیده و بهخصوص در نمای عقب قسمت مشهور، کاور موتور لامبورگینی توسط فیبرکربن با دقت طراحی شده بود.
داخل کابین با چرم طبیعی دست دوزی شده که بهجز فرمان جنسیس و قسمتهایی از کنسول وسط، بقیه موارد حس لامبورگینی داشته که واقعاً ایجاد چنین موردی ظرافت تیم سازنده را می رساند.
صندلیهای اسپرت دو نفره که همانند اکثر سوپر اسپرت ها به شاسی متصل شده بودند و مشابهسازی آن بسیار هزینه بر و سخت بوده است. درها به حالت گالوینگ باز و بسته میشدند و با توجه به ارتفاع خودرو، کاملاً حس اسپرتی این مدل به شما منتقل می شود.
قلب تپنده این شبه لامبورگینی ایرانی یک پیشرانه ۶ سیلندر V شکل تنفس طبیعی بوده که بیشتر به نام لامبدا شناخته شده و ساخت شرکت هیوندای است ولی در آلابامای آمریکا تولید میشود که حجمی معادل ۸/۳ لیتر دارد و ۳۰۶ اسببخار قدرت و ۳۶۱ نیوتنمتر گشتاور را تولید میکند که این نمونه نام آشنا را در کیا موهاوی، هیوندای وراکروز و جنسیس سدان نیز با پارهای تغییرات دیده ایم.
جعبه دنده نیز متعلق به جنسیس کوپه با برند ZF آلمان بوده که ۶ سرعته تیپ ترونیک است و به ناگزیر باید سیستم الکترونیکی به خاطر همخوانی با این موتور و گیربکس از جنسیس به عاریت گرفته می شد.
سامانه تعلیق دستخوش تغییر گردیده و به جز موارد اعلامی تقریباً میتوان گفت بقیه موارد در کارگاه شخصی طراحی و ساخت شده که به جرأت میتوان گفت شاهکاری مثال زدنی بوده که به عنوان نمونه شاسی خودرو از فایل کَد (cad) و داده های لامبورگینی که سازنده توانسته در اختیار بگیرد، موبه مو طراحی و ساخت شده است.
عکسهای کامل این ماشین را اینجا مشاهده کنید.
همچنین از جمله مواردی که برای خود نگارنده جلب توجه میکرد این بود که چراغ های جلو و عقب باوجود اینکه که طراحی و ساختشان کار راحتی نیست، اما به دستان توانای تیم مهندسی با ظرافت تمام طراحی و ساخته شده بودند.
تیم فنی و متخصصین مکانیک هم جایی برای سؤال باقی نگذاشته بودند و خوانندگان عزیز میدانند که موتور جنسیس در جلو قرار دارد که توسط میل گاردان نیرو به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند و طراحی دوباره این مورد برای خودرویی با شاسی خاص و جایگذاری موتور در وسط آن، سامانه های انتقال قدرت، توازن وزن و سایر موارد کاری، بس تخصصی و هزینه بر است.
از دیگر موارد سایز لاستیک ها بوده که اندازه آن در جلو: ۲۴۵/۳۵-۱۹ و عقب: ۳۴۵/۳۰-۱۹ است.
از سازنده در مورد تیم فعالی که پشت صحنه بودند، سؤال کردیم که تیمی ۲۶ نفری از متخصصین و مهندسین مکانیک، برق، طراحی، مدلسازی، متخصصین ورقهای کامپوزیت، متخصصین مونتاژ و رنگ و تزئینات داخلی و استراتژیست را شامل شده بود که همه دست به دست هم دادهاند تا این خودروی خاص را به مرحله تولید برسانند.
سؤال بعدی راجع به هدف ساخت پروژه بود که در پاسخ فرمودند هدفشان بیشتر دست یافتن به دانش فنی و روش ساخت خودروهای سوپر اسپرت بود تا در آینده بتوانند همان دانش را روی طرحهای خودشان پیادهسازی و عملی کنند و درنظر دارند تا با ثبت شرکت ایده های خودشان را برآورد سازند.
البته شاید به نظر سخت باشد ولی فراموش نکنیم که در زمان بحران های اقتصادی اروپا و آمریکا اشخاصی مانند هنری فورد، فردیناند پورشه، انزو فراری و فروچیو لامبورگینی، شبانه روز برای تحقق رویاهای خود تلاش کردند و هم اینک محصولاتشان زبانزد خاص و عام هستند.
سؤال بعدی درمورد مشکلات ساخت بود که در هنگام پرسش آن با لبخندی از طرف سازنده مواجه بودیم که خود گویای همه موارد و مشکلات پیش رویشان بود و بنا بر گفته ایشان، از همان ابتدای ایده و طرح تا استارت پروژه و ساخت و در نهایت پایان آن، با مشکلات زیادی برخورد داشته و کل هزینه های ساخت را با سرمایه شخصی تقبل کرده بودند. مشکلاتی از قبیل تهیه مواد اولیه و دانش فنی……
در نهایت از مدت زمان و پروسه ساخت صفر تا صد از ایشان سؤال پرسیدیم که اشاره داشتند که ۴ سال زمان، وقت و انرژی جهت اتمام آن صرف کرده اند.
آزمایش رانندگی
حال وقت آن رسیده تا پشت فرمان این شبه لامبورگینی بنشینیم تا پیشرانه آن را استارت زده و حاصل همه زحمات شرح داده شده و سالها تلاش این تیم زحمتکش را به چالش بکشیم.
با توجه به محدودیت های راهنمایی و رانندگی تست جادهای برایمان میسر نبود و با همکاری سازنده و بقیه دوستان خودرو را ساعت دو بامداد از مرکز خرید خارج کرده و اقدام به تست آن کردیم.
وارد کابین شده و به مانند همه لامبورگینی ها بعد از بالا بردن شاسی قرمز رنگ استارت، اقدام به روشن کردن کرده و صدای بسیار زیبا و کوبنده موتور طنینانداز شد که در سکوت شب لذّت آن را دو چندان میکرد.
با توجه به تغییرات تعادل و وزن کم خودرو به خاطر استفاده از فیبرکربن، شتابش بسیار بهتر از خودروهایی هست که از همین پیشرانه و سیستم انتقال قدرت استفاده می کنند.
خودروی مورد نظر لذّت رانندگی کاملاً اسپرت و جذاب را به شما منتقل میکند و به علت وزن کمتر آن چابکتر از بقیه همطرازان خود بود. تعویض دندهها از روی فرمان هم امکانپذیر بود و حس اسپرت و کوبش شتاب را منتقل میکرد. اهرم تعویض دنده هم اسپرت و جذاب طراحی شده بود که در نوع خود جلب توجه میکرد. کنسول وسط نیز بسیاز زیبا و ماهرانه طراحی شده بود.
در نهایت یکی از مهمترین و زیباترین انگیزههای ساخت سازنده و مدیر تیم این بود که از کودکی علاقه مند به ماشین بودند و انگیزه و شور این علاقه هم از جایی تأمین نمیشد جز «مجله ماشین» که تشکر ویژهای از همه دستاندرکاران این نشریه که در همه این سالها باعث انگیزه و نیل به هدفشان شده بود داشتند.
در پایان از همکاری آقای مرادی مدیر پروژه و تیم متخصصی که پشت این پروژه بزرگ بودند و همه عزیزانی که در تهیه و تست خودرو همکاری نمودند تشکر می کنیم و امیدواریم تا با حمایت مسؤولین از مبتکرین این مرز و بوم، بسترهایی فراهم شود تا روز به روز شاهد پیشرفت و شکوفایی ایده های جدید ایشان باشیم.