جوک یا کپچر ؟ یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار
مجله ماشین – نوشته : سید سروش سیدی / نیسان با ارائه مدل جوک ،تعریف جدیدی از یک طرح نامتعارف را به جهانیان معرفی کرد. خودرویی که به شتر گاو پلنگ دنیای طراحی معروف است. اندامی کاملاً عضلانی داشته و البته به کارگیری ۶ چراغ در نمای جلو مصداق بارز آن است که یک ورزشکار پرورش اندام لباس دلقک های سیرک را بپوشد!
اما رنو با پیاده کردن خط مَشی جدید خود، نظیر جلو پنجره V شکل، لوگوی بزرگ رنو و به کارگیری نوارهای کرومی ظاهر دلچسبتری را پدید آورده است. به بخش عقب جوک که مینگریم، چراغ های بومرنگ مانند، هارمونی بیشتری نسبت به نمای جلوی خودرو برقرار کرده اند. این رویه در کپچر با به کارگیری نوار کرومی در هماهنگی با جلو پنجره خودرو و چراغهای متقارن عیناً تکرار شده است.
کیفیت مواد به کار رفته در کابین هر دو اتومبیل در یک سطح هستند، منتها از بُعد طراحی و به روز بودن داشبورد، نتیجه به سود کپچر به پایان میرسد. فضای سرنشینان عقب رنو، با نیل بر فاصله محوری ۲۶۰۶ میلیمتری نسبت به فاصله ۲۵۳۰ میلیمتری نیسان، در وضعیت سختتری قرار گرفته، اما سهولت پیاده شدن از آن یک امتیاز دیگر به سود این فرانسوی کوچک رقم میزند.
قطعاً اگر هر کدام از این کراس اور های کامپکت را انتخاب کنید، فضای حمل بار مورد توجه قرار می گیرد، لذا باید اذعان کنیم رنو در این بخش بر حریف خود چیره شده و با تجهیز کپچر به فضای ۴۵۵ لیتری در مقابل فضای ۳۷۷ لیتری نیسان، خانوادگی تر جلوه می کند.
در مجموع، دو خودرو با توجه به قرارگیری در یک کلاس مشخص و طیف خاص مشتریان، از ظاهری قابل قبول و چشم نواز بهره میبرند، اما برای کمتر دیده شدن باید حتما کپچر را انتخاب کنید.
هر دو خودرو به سیستم ورود بدون کلید مجهز هستند و برای بیدار کردن پیشرانه هایشان باید دکمه استارت فشرده شود. در یک سو با یک پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی تنفس طبیعی و در سوی دیگر با یک موتور ۱۲۰۰ سی سی توربوشارژر دار با خروجی یکسان مواجه هستیم. صدای خروجی و ایزوله کابین هر دو اتومبیل در یک سطح هستند، ولیکن در سرعت های بالا نفوذ صدا به داخل کپچر بیش از جوک اندازه گیری شد.
جعبه دنده به کار گرفته شده در نیسان، از سری ضریب متغیر ایکس ترونیک این خودروساز بوده که در محصول خوشنامی هم چون تینا هم به کار گرفته میشود و حس سواری منحصر به خود را دارد.
اما در آن سو کپچر از جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه بهره میبرد که شتاب آن ثبت عدد ۴/۱۲ ثانیه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت است.
حال این نتیجه برای جوک به همت جعبه دنده ضریب متغیر و البته اضافه وزن ۱۶۲ کیلویی، در ۹/۱۱ ثانیه به دست آمد. سامانه ترمز در این بخش به کمک رنو می آید و با به جا گذاشتن زمانی در حدود ۳ ثانیه برای توقف از سرعت صد کیلومتر بر ساعت، برتری خود نسبت به زمان ۳۸/۳ ثانیه ای نیسان را به رخ میکشد.
مجموعه تعلیق هر دو خودرو به صورت مشترک مک فرسون و فنر مارپیچ بوده، اما نیسان سواری خشکتری نسبت به رنو دارد.
مصرف سوخت
کپچر که از سوی شرکت مادر به موتوری با حجم کمتر و قدرتی برابر با نمونه تنفس طبیعی مجهز شده، مصرفی بیش از رقیب خود با حجم بالاتر پیشرانه را به ثبت می رساند.
اگر بخواهیم خیلی ساده نقد کنیم به کارگیری سامانه پرخوران نظیر توربوشارژر برای رسیدن به مصرف سوخت کمتر تا حدودی محال به نظر می رسد، زیرا رانندگی مالکان خودروها و در خواست ارائه قدرت آنی، موجب فشار بیش از اندازه به پدال گاز شده و عددی بیش از عدد ثبت شده از طرف شرکت مادر را نمایش می دهد.
ثبت مصرف ۸ لیتری کپچر در مقابل مصرف ۹/۶ لیتری نیسان، تمام هدف گذاری های خودروسازان و ادعای برتری موتورهای کم حجم مجهز به پرخوران را نقض می کند.از آن جا که هر دو اتومبیل، در کلاس کراس اور های کامپکت قرار میگیرند، از حیث ابعاد بدنه تا حدودی مشابه یک دیگر اندازه گیری شدهاند، اما در مقام راننده، کنترل ابعاد رنو به سرعت در ذهن مالک نقش می بندد.
نیسان جوک مورد بررسی از نمونه های نیمه فول ارائه شده از سوی نیسان بوده و از امکاناتی هم چون دوربین و سنسور دید عقب بهره نمی برد، اما کیفیت سامانه صوتی جوک که برخلاف کپچر به ورودی USB مجهز نیست، بهتر ارزیابی می شود.
البته نیسان در زمینه ایمنی پا را فراتر از رنو گذاشته و جوک را با ۶ کیسه هوا وارد رقابت کرده، که نسبت به کپچر، ۲ کیسه هوا بیشتر دارد. از دیگر امکانات رفاهی مورد نظر راننده در هر دو خودرو، کروز کنترل، بلوتوث، حالت رانندگی اقتصادی و نرمال را میتوان نام برد.
در مجموع باید گفت نظر به پرسشی که در آغاز نگارش مطرح شد، با توجه به ضعف های یاد شده در هر دو اتومبیل، نیسان جوک فرزند معتبرتری برای پلتفرم B رنو- نیسان است، هرچند که برای انتخابش باید با ظاهر عجیب آن کنار بیایید و البته ساکن یکی از مناطق آزاد کشور باشید.
رنو کپچر | نیسان جوک | |
تعداد/حجم سیلندر | ۴ سیلندر / ۱۱۹۷ سیسی | توربو ۴ سیلندر /۱۵۹۸ سیسی |
اسببخار/دور در دقیقه | ۱۱۶/۴۹۰۰ | ۱۱۷/۶۰۰۰ |
گشتاور/دور در دقیقه | ۱۹۰/۲۰۰۰ | ۱۵۷/۴۰۰۰ |
جعبه دنده | ۶ سرعته دوبل | کلاچ ضریب متغییر CVT |
سیستم تعلیق جلو/عقب | مک فرسون/فنر مارپیچ | مک فرسون/فنر مارپیچ |
شتاب صفر تاصد (روز تست) (ثانیه) | ۴/۱۲ | ۹/۱۱ |
مسافت ترمزگیری از صد به صفر (ثانیه) | ۳ | ۳۸/۳ |
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر) | ۸ | ۹/۶ |
فضای صندوق (لیتر) | ۴۵۵ | ۳۷۷ |
حجم باک سوخت (لیتر) | ۴۵ | ۵۰ |
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر) | ۴۱۲۲/۱۷۷۸/۱۵۶۷ | ۴۱۲۵/۱۷۶۵/۱۵۷۰ |
فاصله بین محورها (میلیمتر) | ۲۶۰۶ | ۲۵۳۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۱۸۰ | ۱۳۴۲ |
قیمت (تومان) | ۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان | ۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |