پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » روش صحیح تنظیم و حذف نقاط کور آینه های خودرو
MACHINEMAG1 7

روش صحیح تنظیم و حذف نقاط کور آینه های خودرو

۱۳۹۶-۰۹-۲۱

احتمالاً مربی آموزشگاه رانندگی، به شما گفته بود که آینه خود را به نحوی تنظیم کنید تا انعکاس کناره های بدنه خودرو در آن نمایان باشد. البته این قرارداد سنتی در گذر زمان به فراموشی سپرده شده است و ...

مجله ماشین – نوشته: مهندس اشکان معصومی /  احتمالاً مربی آموزشگاه رانندگی، به شما گفته بود که آینه خود را به نحوی تنظیم کنید تا انعکاس کناره‏ های بدنه خودرو در آن نمایان باشد. البته این قرارداد سنتی در گذر زمان به فراموشی سپرده شده است و روش قدیمی تنظیم آینه ‏ها باعث ایجاد دو ناحیه بزرگ نقطه کور در آینه جانبی می‏ شود که هر کدام از آنها به اندازه‏ای بزرگ هستند که به راحتی یک خودرو را از دید راننده پنهان می‏ کنند.

علت ایجاد این نواحی نقاط کور این است که میدان دید آینه ‏های جانبی، با میدان دید آینه عقب روی هم قرار می‏گیرند و تداخل می‏ کنند. این امر به آن معنی است که هر سه آینه باید ناحیه پشت خودرو را نمایش دهند و هر سه آنها برای راننده مورد نیاز است تا بتواند نقاط کور را در رانندگی حذف کند. پس برای حذف نقطه کور در آینه جانبی، باید آن را به نحوی تنظیم کنیم که کوچک‏ترین قسمتی از بدنه خودرو در آن نمایان نباشد.

 

هر سه با هم

آینه عقب داخل خودرو، بهترین میدان دید مستقیم را از نواحی پشت خودرو به راننده می‏دهد، ولی ممکن است پشت سری‏های صندلی ردیف عقب و یا سر سرنشینان عقب، در مسیر دید شما قرار گیرند و جلوی دید شما را گرفته و میدان دید را محدود سازد. در صورت کلی، آینه عقب داخل کابین، تصویر واضح و گسترده‏ای از خودروهای موجود در نمای عقب به راننده می‏دهد.

تنها وظیفه آینه‏های جانبی، نمایش اتومبیل هایی است که به موازات و کمی عقب‏تر از خودروی شما حرکت می‏کنند. این به آن معنی است که آینه‏های جانبی، میدان دید محدودی نسبت به آینه عقب دارند و باید آنها را به روشی تنظیم کنید تا کمترین تداخل و همپوشانی را با میدان دید آینه عقب داشته باشند. یعنی باید به محض اینکه وسیله نقلیه‏ای که از میدان دید عقب خودرو در آینه عقب خارج شد، در آینه‏های جانبی خودرو ظاهر شود و پس از اینکه از میدان دید آینه‏ های جانبی نیز خارج شد، باید آن وسیله را از شیشه‏های جانبی خودرو و در میدان دید جانبی خود رؤیت کنید.

 

زمانی که در پشت فرمان خودروی پارک شده خود نشسته‏ ایم، چطور باید آینه‏ های خود را تنظیم کنیم تا نقاط کور در هنگام رانندگی حذف شوند. مراحل ساده زیر پیشنهاد می شود:

۱. در حالی که روی صندلی راننده نشسته‏ اید، سر خود را به شیشه جانبی نزدیک کنید و در همان حال آینه جانبی خود را به نحوی تنظیم کنید تا فقط قسمت جانبی بدنه خودرو در آن قابل مشاهده باشد.
۲. سپس سر خود را به سمت راست کابین و درست در قسمت بالای کنسول ببرید و آینه جانبی سمت راست خودرو را به همان نحو تنظیم کنید.
۳. مطمئن شوید که آینه داخل کابین، تصویر کاملی از میدان دید پشت خودرو یا همان شیشه عقب را به شما ارائه می‏ کند.
ممکن است این روش تنظیم آینه‏ ها کمی عجیب و ناخوشایند به نظر برسد، ولی به خوبی جواب می ‏دهد و نقاط کور را در زمان رانندگی حذف می ‏کند. با تنظیم مناسب آینه ‏ها، شما در هنگام تغییر خطوط رانندگی به خوبی می ‏توانید خودروی عقبی یا کناری خود را در آینه‏ ها تشخیص دهید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×