سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » مشخصات فنی انواع دنا و ویژگی‌های مثبت و منفی آنها
r12

مشخصات فنی انواع دنا و ویژگی‌های مثبت و منفی آنها

۱۴۰۰-۰۴-۱۵

بعد از سمند و رانا، دنا را باید سومین خودروی ملی از ایران‌خودرو بدانیم که با شعار «دنا، قله‌ای زیر پای شما» راهی بازارها شد.

رپورتاژ / بعد از سمند و رانا، دنا را باید سومین خودروی ملی از ایران‌خودرو بدانیم که با شعار «دنا، قله‌ای زیر پای شما» راهی بازارها شد. قرار بود اولین تولید دنا در سال ۱۳۹۱ باشد، اما انتظار برای ملاقات دنا دو سالی طول کشید. همین موضوع باعث شد تا افراد زیادی حسابی عطش دیدار یک سدان خانوادگی و شیک را داشته باشند. علاوه بر اینکه عنوان ملی و ساخته شده در درون کشور را هم یدک می‌‌کشید.

سرانجام در سال ۱۳۹۳، این سدان به‌روزشده و شیک راهی بازارهای ایران شد. چهارچوب پژو ۴۰۵  را می‌توانید در طراحی‌ دنا مشاهده کنید. درضمن، پلتفرمی که این خودرو روی آن سوار شده است، امکان تغییرات بیشتر از این را نداده است. به‌زعم برخی از کارشناسان، هنوز هم می‌توان بخشی از اشکالات اسکلت‌بندی سمند مثل ستون A در خودرو را مشاهده کرد که مانع دید کافی در جلوی آن می‌شود .

مشخصات فنی

دنا در دو نوع کلاس ۷۰۱۰۱ و ۷۰۱۰۲ تولید می‌شود. البته طبق آنچه در سایت ایران‌خودرو ثبت شده است، هیچ فرقی بین مشخصات فنی این دو خودرو وجود ندارد و مشخصات هر دو یکسان است. ازنظر تجهیزات نیز امکانات غیرفنی هر دو گزینه یکسان است، با این تفاوت که بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، زیر آرنجی جلو و عقب، تریم دو رنگ بژ و مشکی در مدل ۷۰۱۰۲ وجود دارد ولی در مدل ۷۰۱۰۱ وجود ندارد.

موتور EF7 در تمامی مدل‌ها و تیپ‌های دنا وجود دارد و تنها موتور ملی کشور محسوب می‌شود. در بین موتورهایی که روی خودروها داخلی به کار می‌رود، این موتور از بازده و عملکرد خوبی برخوردار است. درواقع موتور دنا یکی از مزایای آن است. سقف قدرت این موتور ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت و گشتاورش ۱۵۵ نیوتن‌متر است. این موتور ۱٫۶لیتری ۱۶ سوپاپ، دارای استاندارد یورو ۴ است. مصرف سوخت دنا در سیکل ترکیبی در هر صد کیلومتر، ۷٫۴ لیتر است. سقف سرعت دنا ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۳٫۵ ثانیه است.

دنا در تمامی تیپ‌ها و مدل‌ها به یک گیربکس ۵سرعته دستی مجهز است؛ بنابراین دنا در بخش فنی بازده متوسطی دارد. دنا خودرویی هیجان‌انگیز و چابک نیست، اما کیفیت رضایت‌بخشی را ارائه می‌کند. باید اضافه کرد این مشخصات فقط درمورد دنا صدق می‌کند و جریان درمورد دنا پلاس کاملاً متفاوت خواهد بود. منبع:  دنا دیوار

مزایا و معایب

دربخش ویژگی‌های دنا، شاید طراحی بخش‌های عقب، جلو و کناری این خودروی ملی ایران‌خودرو چندان با سلیقه شما جور نباشد. برخی از راننده‌ها از مشکلات سیستم برقی خودرو و اشکال‌های متعدد آن و نیاز به تعمیر یا تعویض گلایه کرده‌اند. برخی رانندگان از خشک‌بودن صندلی‌های بزرگ دنا گلایه‌‌مند هستند. اگرچه گستره دید به اطراف خوب است، اما برخی رانندگان از مزاحمت ستون A انتقاد دارند که مشکل دارندگان سمند نیز به شمار می‌رود. همچنین ممکن است از بابت باز و بسته شدن خودکار در‌ها هنگام حرکت و توقف کمی آزرده‌خاطر شوید.

با‌توجه‌به موتور و نوع طراحی خودرو استهلاک آن کم است و مصرف سوختش هم به نسبت سدان‌های دیگر قابل‌توجه و مناسب است. هنگام رانندگی می‌‌توانید از سیستم صوتی باکیفیت این خودرو نهایت لذت را ببرید؛ سیستمی که حتی در صدای بالا نیز دچار افت کیفیت نمی‌شود. در دنا باتوجه‌به پدال گاز برقی و نیز ضریب خوب دنده‌ها، می‌‌توانید احساس شتاب‌گیری بهتری را نسبت به سمند تجربه کنید.

عایق‌بندی موتور دنا خوب است و صدای کمتری نسبت به سمند وارد کابین می‌شود. همچنین در دور موتور بالا نیز مشکل چندانی نخواهید داشت. بابت کارکرد ترمزها هم خیالتان راحت باشد. این خودرو در هر دو محور جلو و عقب خود، از سامانه ترمز ضد قفل ای‌‌بی‌‌اس، همراه با بوستر MBA استفاده می‌‌کند که باعث عملکرد عالی‌ ترمزها می‌شود. دنا همچنین از سیستم توزیع الکترونیکی نیرو یا  EBD هم بهره برده است که جزء به‌روزترین فناوری‌های ترمز دنیا محسوب می‌‌شود. ترمز دنا را حتی از سمند هم بهتر خواهید دانست؛ پس خیال‌تان راحت باشد. درنهایت، باتوجه‌به بررسی انجام‌شده و  مشخصات ماشینای ایرانی دنا خودرویی متوسط رو به بالا محسوب می‌شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×