پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » لاستیک تاریخ گذشته نخریم. چرا ؟!
machinemag 11

لاستیک تاریخ گذشته نخریم. چرا ؟!

۱۴۰۱-۰۶-۲۰

سرهنگ جهانی: هیچ تفاوت ظاهری بین لاستیک های انباری و لاستیک های تازه تولید شده وجود ندارد ، لیکن در جداره بیرونی لاستیک ها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولید آن است.

مجله ماشین – سرهنگ “عین اله جهانی” معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: یکی از دغدغه ها و نگرانی های رانندگان در زمان خرید لاستیک ، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است. متاسفانه در کشور ما لاستیک های خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از ۵سال از تاریخ تولید آنها گذشته است که البته این موضوع برای لاستیک های تولید داخل کمتر وجود دارد.

وی افزود: خطرات لاستیک های انباری با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و جاده های پر دست انداز ، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پرجمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده و… باعث ناامنی استفاده از این لاستیک ها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.

سرهنگ جهانی با تاکید بر اینکه هیچ تفاوت ظاهری بین لاستیک های انباری و لاستیک های تازه تولید شده وجود ندارد گفت: در جداره بیرونی لاستیک ها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولید آن است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد. برای مثال درج عدد “۱۵۰۹” بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته پانزدهم سال ۲۰۰۹ تولید شده است و اگر این عدد سه رقم باشد به معنای تولید قبل از سال ۲۰۰۰ می باشد.

معاون اجتماعی پلیس راهور با اشاره به اینکه استفاده از لاستیک هایی که از تاریخ تولید انها بیش از ۳سال می گذرد مناسب نیستند افزود: لاستیک های ایرانی که در دو طرف آن دارای مهر استاندارد باشد ، از نوع درجه یک و چنانچه در یک طرف لاستیک علامت استاندارد درج شده باشد ، لاستیک از نوع درجه۲ محسوب می شود.

سرهنگ جهانی در پایان به خریداران لاستیک توصیه نمود: حتما در زمان خرید به تاریخ تولید لاستیک توجه نمایند. اگر در حین رانندگی لاستیک خودرو دچار پارگی ،ترکیدگی و یا پنچری شد ، فرمان را محکم گرفته و ترمز نکنید و خود را کنترل کنید. چرا که ترمز ناگهانی و محکم می تواند باعث واژگونی خودرو گردد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که عمق اج لاستیک نباید از ۱.۶ میلی متر کمتر باشد و حتما فلش موجود بر روی لاستیک به سمت جلو باشد تا در حین حرکت نقش پیشگیری خود را از تجمع آب در زمان بارندگی در زیر لاستیک ها ایفا نماید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×