جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
» مقاله » آموزشی » وظیفه اسنورکل یا هواکش موتور در خودروهای آفرود چیست؟
machinemag8

وظیفه اسنورکل یا هواکش موتور در خودروهای آفرود چیست؟

۱۴۰۱-۰۶-۲۰

یکی از اصلی ترین و کاربردیترین لوازم آفرود که استفاده از آن اهمیت بالایی در حفظ و عدم آسیب رسیدن به پیشرانه دارد، قطعه ای دودکش مانند به نام Snorkel است. وظیفه این قطعه به زبان ساده شبیه لوله هوای غواص هایی بوده که در آبهای کم عمق شنا میکنند.

مجله ماشین- نوشته: دانیال رضایی/ یکی از اصلی‏ترین و کاربردی‏ترین لوازم آفرود که استفاده از آن اهمیت بالایی در حفظ و عدم آسیب رسیدن به پیشرانه دارد، قطعه‏ای دودکش مانند به نام Snorkel است. وظیفه این قطعه به زبان ساده شبیه لوله هوای غواص‏هایی بوده که در آب‏های کم عمق شنا می‏کنند.
ماجراجویانی که قصد سفر به مناطق چالش‏انگیز و بکر را دارند باید لوازم مورد نیاز را به همراه داشته باشند. آفرودرها یک شعار معروف دارند که خطاب به آنهایی است که به جای ماشین‏های شاسی بلند و دو دیفرانسیل، دوست دارند سوار بر سوپراسپرت‏های شهری شوند و سرعت‏های بالا را تجربه کنند، آنها می‏گویند: تو می‏توانی با سرعت زیاد حرکت کنی، اما من می‏توانم به هرجایی بروم.
یکی از اصلی‏ترین و کاربردی‏ترین لوازم آفرود که استفاده از آن اهمیت بالایی در حفظ و عدم آسیب رسیدن به پیشرانه دارد، قطعه‏ای دودکش مانند به نام Snorkel است. وظیفه این قطعه به زبان ساده شبیه لوله هوای غواص‏هایی بوده که در آب‏های کم عمق شنا می‏کنند.یکی از چالش‏هایی که در سفرهای خارج جاده ای پیش روی رانندگان قرار می‏گیرد، گذر از میان آب رودخانه‏ها و دریاچه‏هاست. به همین ترتیب لازم است که محفظه موتور و نقاطی که سیستم برق ماشین به آنها متصل شده را به منظور عدم نفوذ آب به داخل محفظه احتراق و نقاط سیم کشی شده، به طور کامل آب بندی کرد.
در صورت انجام این کار، راه هوای ورودی بی‏واسطه‏ای که از سمت جلو پنجره به داخل موتور می‏آید بسته می‏شود. اینجاست که اسنورکل از بیرون به قسمت کناری در موتور و در بالای گلگیر جلو نصب می‏شود و وظیفه مکش هوای آزاد از ناحیه بالا و اطراف سقف اتومبیل و عبور دادن آن از مجرای اِل شکل خود به داخل موتور را برعهده می گیرد.
اسنورکل‏ها دو نوع هستند که ظاهر و مکانیزم انتقال هوای آنها با هم متفاوت است. یک نمونه به صورت کله صاف و پخ مانند بوده و یک صفحه مشبک روی درپوش آن قرار دارد که اصطلاحاً به این اسنورکل‏ها رَم اِیر (Ram Air) گفته می‏شود. این نوع از اسنورکل در قسمت ورودی هوا، یک انحنای ۹۰ درجه دارد. علت آن هم این است که چون هنگام مکش، همراه هوا، قطرات آب و ذرات ریز معلق در آن وارد اسنورکل می‏شوند، به دلیل سبک‏تر بودن هوا در این مسیر زاویه‏دار، ذرات آب و غبار از هوا جدا شده و به جداره‏های اسنورکل می‏چسبد و هوا را بعد از عبور از آخرین فیلتر به داخل موتور هدایت می‏کند.
نمونه دیگر که به آن اسنورکل وُرتِکس گفته می‏شود، قسمت سر آن گرد و شکلی شبیه به قارچ دارد. این نوع اسنورکل‏ها دارای یک توربین در قسمت ابتدایی مجرای ورودی هوا هستند که هوا را بعد از مکش به حالت گرداب درآورده و ذرات ریز و معلق را از آن جدا کرده و به دیواره‏ها می‏چسباند و جریان را بعد از عبور دادن از فیلتر به داخل موتور هدایت می‏کند، باید توجه داشت که مهم‏ترین اقدام در نگهداری اسنورکل‏ها، تعویض فیلتر و تمیز کردن به موقع آنهاست.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.67

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×