لندکروزر ویژه کمپر و آفرود
مجله ماشین – کمپانی استرالیایی ارت کروزر بتازگی موفق به تجهیز یک دستگاه لندکروزر ایکس تی ار اکستریم شده که علاوه بر قابلیتهای آفرودی از انواع تکنولوژی های دیجیتال نیز بهره گرفته تا تبدیل به پیشرفته ترین خودروی مخصوص کمپینگ شود.
اولین ویژگی وجود سقف تاشوی بلند آن بوده که برای بالا بردنش به جای استفاده از بازوهای قیچی مانند از بازوهای عمودی محکم استفاده شده است.
با استفاده از یک دکمه که داخل در ورودی قرار دارد میتوان سقف آن را رو به بالا حرکت داد. در بافت پارچه ای برزنتی که فضای پائین سقف را در بر گرفته تعداد زیادی پنجره تعبیه شده که افزایش تهویه هوا و دریافت نور طبیعی خورشید را امکان پذیر ساخته است.
هنگام ورود به داخل XTR250 اولین بخشی که مشاهده میکنید فضای حمام است که در سمت راست در ورودی قرار گرفته و کمک میکند هنگامی که افراد از مناطق جنگلی و کوهستانی برمیگردند و البسه و کفش آنها ناپاک شده، با ورود به داخل حمام قبل از آنکه به فضای دیگر وارد شوند، اقدام به انجام شستشو کنند.
کف شوی همانند یک پادری خوشآمدگو جاسازی شده و یک مجموعه از دیوارهای جمعشونده از پهلوهای خودرو بیرون زده و در بر گیرنده کف شوی هستند که با بیرون آمدن آنها، توالت که حالت لغزنده و کشویی دارد، آشکار می شود.
یک پرده حمام نیز که دورتادور را فرا گرفته از محفظه ای از سقف به سمت پائین حرکت میکند و بدین ترتیب فضای دوش و حمام ایجاد میشود و آماده بهره برداری است. چنین طراحی خاصی ماهرانه انجام گرفته چون فضای یک حمام واقعی را در اختیار قرار میدهد، بدون آنکه ذرهای از فضای دائمی کف کابین را اشغال کند.
در نقطه مقابل در ورودی یک اشپزخانه L شکل وجود دارد و در خود یک پلیت برقی از نوع القایی، سینک شستشو، صفحه کابینت و یک مجموعه یخچال/فریزر را در زیر جای داده است.
در کمپر XTR یک میز شام دو نفره در قسمت جلوی آشپزخانه قرار گرفته و روی دو نیمکت واقع شده که میتوان آن را تبدیل به یک تختخواب یک نفره کرد.
در قسمت اصلی، یک تخت خواب دو نفره با ابعاد ۱۹۵×۱۳۸ سانتیمتر قرار گرفته است، بنابراین چنین آرایشی در این کمپر مخصوص سه نفر بوده که تعریف خانوادهای کم جمعیت است. برای دسترسی به تختخوابی که در قسمت بالا قرار گرفته میتوان از پلکانی استفاده کرد که در کنار نیمکت میز شام قرار داشته و قابلیت جمع شوندگی دارد.
از آنجایی که لندکروزر سری ۷۹ که پایه و اساس تشکیلدهنده این Camper است، یک خودروی ساده بوده، لذا ظاهر XTR250 قدری زمخت و خشن به نظر میرسد که به صورت مدل پایه از تکنولوژی پائینی برخوردار بوده، بنابراین ارت کروزر را تبدیل به خودرویی کرده اند که در آن از پیشرفتهترین تکنولوژی ها استفاده شده و آن را تبدیل به یک خانه مینیاتوری هوشمند کرده اند.
مغز XTR یک صفحه لمسی فرماندهی به نام FinScan بوده که در بالای نیمکت شام مخصوص راننده نصب شده و وظیفه کنترل تمامی فعالیتهای خانه متحرک را دارد.این سامانه به یک صفحه لمسی دیگر که در محل استقرار راننده قرار دارد متصل بوده تا بتوان از آن طریق نیز فعالیت ها را کنترل کرد.
در تصویر محل نصب این صفحه نمایشگر نشان داده شده که از طریق آن میتوان چراغ ها را روشن و خاموش کرده و تمام تجهیزات برقی و بسیاری کارهای دیگر را کنترل کرد.
از دیگر تجهیزات ارت کروزر یک صفحه لمسی مخصوص سرگرمی/اطلاعاتی نیز قابل دسترس بوده که نقشه راهها و همینطور سیستم صوتی پیشرفته آن را کنترل میکند، همینطور یک مودم 4G و یک دوربین دید عقب از دیگر تجهیزات آن است.
انرژی مورد نیاز تمامی تجهیزات برقی و الکترونیکی از طریق یک باتری لیتیومی ۴۵۰ آمپر ساعتی که از طریق یک سیستم خورشیدی ۲۷۰ واتی قابل ارتقاء به ۵۴۰ وات شارژ میشود تأمین شده و علاوه بر این دینام و یک شارژ باتری دیگر نیز در این Camper پیش بینی شده است. یک مبدل یا اینورتر ۳ هزار واتی، برق مورد نیاز برای کباب پز و سایر تجهیزاتی که نیاز به برق متناوب (AC) دارند را نیز تأمین میکند.
تجهیزات تکمیلی XTR250 عبارتند از هیتر یا گرمکن دیزلی کابین، آب گرم دائمی، دوش خارجی، مخزن آب تازه با گنجایش ۸۰ لیتر قابل ارتقاء تا ۲۵۰ لیتر، شیر آب نوشیدنی با سیستم فیلتر کردن و ارکاندیشن که به صورت آپشن قابل سفارش است. در سراسر فضای بیرونی XTR250 قفسه های قفل دار برای قرار دادن اشیاء مختلف پیشبینی شده است.
XTR250 را روی لندکروزر سری ۷۹ میتوان به صورت تک اتاقک یا دو اتاقک بنا کرد. پیشرانه این لندکروزر توان تولید ۲۰۲ اسببخار و گشتاور ۳۱۷ پاوند را داشته که از یک موتور ۸ سیلند ر وی-شکل توربو دیزلی به حجم ۵/۴ لیتر به دست میآید که این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک انتقال پیدا میکند.
تغییرات فنی انجام گرفته در ارت کروزر نسبت به لندکروزر عبارتند از افزودن یک سیستم تعلیق تغییر یافته به همراه فنرهای پارابولیک یا قوسدار در عقب و کمک فنرهای ساخت Bilstien، تقویت کلاچ و دیفرانسیل و افزودن یک لوله تنفسی در زیر آب برای موتور. وجود یک بوستر و دیسک های سوراخدار باعث کوتاه شدن طول مسیر توقف شده است. برای ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در حرکت برای ارت کروزر، تایرهای ۲۸۵/75R16 مخصوص گل و لای در نظر گرفته شده و خریداران میتوانند برای افزایش ارتقاع هنگام رانندگی، برای آن اکسل های دروازهای به صورت آپشن سفارش دهند. ضمنا سازنده تخمین میزند که قیمت نهایی این خودروی مجهز حدود ۱۸۳ هزار دلار باشد.