جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
» مقاله » فنی » لندکروزر ویژه کمپر و آفرود
1 7

لندکروزر ویژه کمپر و آفرود

۱۴۰۱-۰۸-۲۳

خانه متحرک هوشمند برای کاهش محدودیت‌های سفر در دوران کرونا

مجله ماشین – کمپانی استرالیایی ارت کروزر بتازگی موفق به تجهیز یک دستگاه لندکروزر ایکس تی ار اکستریم شده که علاوه بر قابلیت‏های آفرودی از انواع تکنولوژی‏ های دیجیتال نیز بهره گرفته تا تبدیل به پیشرفته‏ ترین خودروی مخصوص کمپینگ شود.
اولین ویژگی وجود سقف تاشوی بلند آن بوده که برای بالا بردنش به جای استفاده از بازوهای قیچی مانند از بازوهای عمودی محکم استفاده شده است.
با استفاده از یک دکمه که داخل در ورودی قرار دارد می‏توان سقف آن را رو به بالا حرکت داد. در بافت پارچه‏ ای برزنتی که فضای پائین سقف را در بر گرفته تعداد زیادی پنجره تعبیه شده که افزایش تهویه هوا و دریافت نور طبیعی خورشید را امکان‏ پذیر ساخته است.
هنگام ورود به داخل XTR250 اولین بخشی که مشاهده می‏کنید فضای حمام است که در سمت راست در ورودی قرار گرفته و کمک می‎کند هنگامی که افراد از مناطق جنگلی و کوهستانی برمی‎گردند و البسه و کفش آنها ناپاک شده، با ورود به داخل حمام قبل از آنکه به فضای دیگر وارد شوند، اقدام به انجام شستشو کنند.

2 7

کف شوی همانند یک پادری خوش‏آمدگو جاسازی شده و یک مجموعه از دیوارهای جمع‏شونده از پهلوهای خودرو بیرون زده و در بر گیرنده کف شوی هستند که با بیرون آمدن آنها، توالت که حالت لغزنده و کشویی دارد، آشکار می‏ شود.
یک پرده حمام نیز که دورتادور را فرا گرفته از محفظه‏ ای از سقف به سمت پائین حرکت می‏کند و بدین ترتیب فضای دوش و حمام ایجاد می‏شود و آماده بهره ‏برداری است. چنین طراحی خاصی ماهرانه انجام گرفته چون فضای یک حمام واقعی را در اختیار قرار می‏دهد، بدون آنکه ذره‏ای از فضای دائمی کف کابین را اشغال کند.

3 7

در نقطه مقابل در ورودی یک اشپزخانه L شکل وجود دارد و در خود یک پلیت برقی از نوع القایی، سینک شستشو، صفحه کابینت و یک مجموعه یخچال/فریزر را در زیر جای داده است.
در کمپر XTR یک میز شام دو نفره در قسمت جلوی آشپزخانه قرار گرفته و روی دو نیمکت واقع شده که می‏توان آن را تبدیل به یک تختخواب یک نفره کرد.
در قسمت اصلی، یک تخت خواب دو نفره با ابعاد ۱۹۵×۱۳۸ سانتی‏متر قرار گرفته است، بنابراین چنین آرایشی در این کمپر مخصوص سه نفر بوده که تعریف خانواده‏ای کم جمعیت است. برای دسترسی به تختخوابی که در قسمت بالا قرار گرفته می‏توان از پلکانی استفاده کرد که در کنار نیمکت میز شام قرار داشته و قابلیت جمع‏ شوندگی دارد.

4 7

از آنجایی که لندکروزر سری ۷۹ که پایه و اساس تشکیل‏دهنده این Camper است، یک خودروی ساده بوده، لذا ظاهر XTR250 قدری زمخت و خشن به نظر می‏رسد که به‏ صورت مدل پایه از تکنولوژی پائینی برخوردار بوده، بنابراین ارت کروزر را تبدیل به خودرویی کرده ‏اند که در آن از پیشرفته‏ترین تکنولوژی‏ ها استفاده شده و آن را تبدیل به یک خانه مینیاتوری هوشمند کرده ‏اند.
مغز XTR یک صفحه لمسی فرماندهی به نام FinScan بوده که در بالای نیمکت شام مخصوص راننده نصب شده و وظیفه کنترل تمامی فعالیت‏های خانه متحرک را دارد.این سامانه به یک صفحه لمسی دیگر که در محل استقرار راننده قرار دارد متصل بوده تا بتوان از آن طریق نیز فعالیت‏ ها را کنترل کرد.
در تصویر محل نصب این صفحه نمایشگر نشان داده شده که از طریق آن می‏توان چراغ ‏ها را روشن و خاموش کرده و تمام تجهیزات برقی و بسیاری کارهای دیگر را کنترل کرد.
از دیگر تجهیزات ارت کروزر یک صفحه لمسی مخصوص سرگرمی/اطلاعاتی نیز قابل دسترس بوده که نقشه راه‏ها و همینطور سیستم صوتی پیشرفته آن را کنترل می‏کند، همینطور یک مودم ۴G و یک دوربین دید عقب از دیگر تجهیزات آن است.
انرژی مورد نیاز تمامی تجهیزات برقی و الکترونیکی از طریق یک باتری لیتیومی ۴۵۰ آمپر ساعتی که از طریق یک سیستم خورشیدی ۲۷۰ واتی قابل ارتقاء به ۵۴۰ وات شارژ می‏شود تأمین شده و علاوه بر این دینام و یک شارژ باتری دیگر نیز در این Camper پیش‏ بینی شده است. یک مبدل یا اینورتر ۳ هزار واتی، برق مورد نیاز برای کباب پز و سایر تجهیزاتی که نیاز به برق متناوب (AC) دارند را نیز تأمین می‏کند.

5 5

تجهیزات تکمیلی XTR250 عبارتند از هیتر یا گرم‏کن دیزلی کابین، آب گرم دائمی، دوش خارجی، مخزن آب تازه با گنجایش ۸۰ لیتر قابل ارتقاء تا ۲۵۰ لیتر، شیر آب نوشیدنی با سیستم فیلتر کردن و ارکاندیشن که به‏ صورت آپشن قابل سفارش است. در سراسر فضای بیرونی XTR250 قفسه‏ های قفل دار برای قرار دادن اشیاء مختلف پیش‏بینی شده است.
XTR250 را روی لندکروزر سری ۷۹ می‏توان به ‏صورت تک اتاقک یا دو اتاقک بنا کرد. پیشرانه این لندکروزر توان تولید ۲۰۲ اسب‏بخار و گشتاور ۳۱۷ پاوند را داشته که از یک موتور ۸ سیلند ر وی-شکل توربو دیزلی به حجم ۵/۴ لیتر به‏ دست می‏آید که این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک انتقال پیدا می‏کند.
تغییرات فنی انجام گرفته در ارت کروزر نسبت به لندکروزر عبارتند از افزودن یک سیستم تعلیق تغییر یافته به همراه فنرهای پارابولیک یا قوس‎دار در عقب و کمک فنرهای ساخت Bilstien، تقویت کلاچ و دیفرانسیل و افزودن یک لوله تنفسی در زیر آب برای موتور. وجود یک بوستر و دیسک‏ های سوراخ‏دار باعث کوتاه شدن طول مسیر توقف شده است. برای ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در حرکت برای ارت کروزر، تایرهای ۲۸۵/۷۵R16 مخصوص گل و لای در نظر گرفته شده و خریداران می‏توانند برای افزایش ارتقاع هنگام رانندگی، برای آن اکسل‏ های دروازه‏ای به‏ صورت آپشن سفارش دهند. ضمنا سازنده تخمین می‏زند که قیمت نهایی این خودروی مجهز حدود ۱۸۳ هزار دلار باشد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×