سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
» مقاله » آموزشی » مشکلات مرسوم هنگام روشن نشدن خودرو ، وقتی تمامی تقصیرها متوجه باتری نیست!
مشکلات مرسوم هنگام روشن نشدن خودرو

مشکلات مرسوم هنگام روشن نشدن خودرو ، وقتی تمامی تقصیرها متوجه باتری نیست!

۱۴۰۱-۱۰-۰۵

خرابی باتری و استارت نخوردن پیشرانه، یکی از مشکلات مرسوم مالکان خودروها است. بسیاری از افراد چنین رویدادی را تجربه کرده اند و برخی دیگر نیز شاهد وقوع چنین رخدادی برای دیگران بوده اند.

مجله ماشین – نویسنده: مرتضی قانع / باتری‏ خودرو وسیله‏ ای مصرفی است و عمر محدودی دارد، از سوی دیگر نگهداری بی‏دقت از باتری می‏تواند عمر آن را کاهش دهد. همچنین اگر اتومبیل شما برای مدتی طولانی بی‏حرکت باقی بماند، با مشکل خالی شدن شارژ باتری روبرو خواهد شد.

تمامی این موارد دست به دست یکدیگر می‌‏دهند تا امکان روشن شدن خودرو از مالک سلب شود. با وجود تمامی مواردی که حیات باتری خودرو را تهدید می‏کنند، روشن نشدن خودرو تنها به باتری مربوط نیست.

برخی مواقع باتری اتومبیل ذخیره انرژی کافی دارد اما پیشرانه روشن نمی‏‌شود و به همین منظور باید مشکل را در بخش‌‏های دیگری جستجو کنید. آن‏چه در این مقاله خواهید خواند، نگاهی به علل مرسوم روشن نشدن خودرو با باتری سالم است که به بررسی دیگر معضلات موجود در قسمت‌‏های داخلی خودرو می‌‏پردازد.

دلیل نخست، سولفاته شدن باتری

سولفاته شدن باتری یکی از مشکلات مرسوم باتری‏ خودرو است که موجب می‏‌شود عمر این قطعه کاهش یابد و حتی امکان برقراری جریان برق از آن گرفته شود. هنگامی که باتری‏‌ها سولفاته می‌‏شوند، فاصله‌‏ای میان سرباتری و پایه‏‌های باتری به‌‏وجود می‏‌آید که باعث شل شدن آن‌ها می‏‌شود. این فاصله موجب قطع جریان برق می‏‌شود و در صورت عدم رسیدگی، پایه‏‌های فلزی باتری دچار خوردگی و پوسیدگی خواهند شد.
بنابراین اگر اتومبیل شما استارت نمی‏‌خورد، ابتدا کاپوت را بالا بزنید و باتری را مورد بررسی قرار دهید. اگر پودر سبز و سفید رنگی را روی پایانه‏‌های باتری مشاهده کردید، باتری اتومبیل شما سولفاته شده است. سولفاته شدن باتری هنگامی رخ می‏دهد که بین جریان برق و رطوبت ارتباط برقرار شود. برای تمیز کردن یک باتری سولفاته شده، نیاز به محلول آب و جوش شیرین خواهید داشت و این‏کار باید با نهایت دقت انجام شود.

توصیه می‌‏شود باتری را پس از رفع این نقص تعویض کنید چرا که امکان دارد باتری ضعیف شده در آینده دردسرهای بیشتری نیز ایجاد کند.

دینام

دلیل دوم، خرابی دینام

هنگامی که یک خودرو روشن نمی‏‌شود، تمامی تقصیرها در ابتدا متوجه باتری است اما باید به این نکته توجه کنید که باتری تمامی سیستم برق خودرو را تشکیل نمی‌‏دهد. خرابی دینام یکی دیگر از مشکلات مرسوم خودروهای امروزی است که موجب می‌‏شود تا ذخیره انرژی باتری به مرور تمام شود.

با توجه به اینکه باتری‏‌های مرسوم برای چند استارت پیاپی شارژ کافی را دارند، ممکن است این مشکل دیرهنگام کشف شود. با وجود آن‏که تشخیص خرابی دینام چندان راحت نیست اما نشانه‏‌هایی برای کشف این مشکل وجود دارد.

نشانه مشهود خرابی دینام، کم‏نور شدن چراغ‌‏های جلو است که معمولاً به انرژی قابل توجهی برای روشن ماندن نیاز دارند. همچنین اگر با مشکل روشن نشدن خودرو مواجه شده‌‏اید و باتری اتومبیل را تعویض کرده‌‏اید و همچنان اتومبیل شما روشن نمی‏‌شود، باید بدانید که مشکل اصلی در دینام نهفته است و باتری اتومبیل شما تنها به شارژ نیاز داشته است.

سیستم استارت

دلیل سوم، مشکل سیستم استارت

موتور استارت یکی از قطعات حیاتی هر خودرو است که وظیفه راه‌‏اندازی پیشرانه را برعهده دارد. اکثر خودروهای موجود در بازار به یک موتور الکتریکی ساده مجهز هستند که ارتباط بین باتری و موتور را از طریق سوئیچ برقرار می‏‌کند.

بدیهی است که اگر باتری خودرو سالم باشد و اتومبیل روشن نشود، مشکلی در سیستم استارت وجود دارد. این مشکل با صدایی کلیک مانند شناسایی می‌‏شود که خبر از وجود نقص در موتور استارت می‏دهد. به همین دلیل اگر باتری اتومبیل سالم است اما امکان روشن کردن خودرو برای شما میسر نیست، بهتر است تا از یک تعمیرکار بخواهید تا مجموعه استارت را مورد بررسی قرار دهد.

شمع ماشین

دلیل چهارم، شمع‌‏های خراب

وظیفه ایجاد جرقه در موتورهای درون‏سوز برعهده شمع‏‌ها است. در اکثر اتومبیل‌‏های مدرن شمع‌‏ها برای مدتی طولانی قادر به انجام وظایف خود هستند اما اگر کارکرد خودرو از حد مشخصی فراتر رود، کارایی شمع‌‏ها به مرور کاهش می‏‌یابد.امروزه شمع‏‌هایی در بازار عرضه شده‏اند که تا صد هزار کیلومتر عمر دارند اما عمر مفید شمع در اکثر خودروهای داخلی، حدود سی هزار کیلومتر است.

هنگامی که عمر شمع‏‌ها به پایان خود نزدیک می‏‌شود، شاهد نشانه‏‌هایی مبنی بر فرا رسیدن زمان تعویض آنها خواهید بود. مشکل در احتراق موتور، کاهش شتاب، افزایش فشار موتور هنگام کارکردن در حالت درجا و افزایش مصرف سوخت برخی از این نشانه‏‌ها هستند. در نهایت ممکن است چراغ چک روشن شود و شمع معیوب به قطعات برقی خودرو صدمه وارد کند.

فیلتر ماشین

دلیل پنجم، گرفتگی فیلتر سوخت

فیلتر سوخت وظیفه جمع‏‌آوری تمامی مواد آلاینده موجود در باک اتومبیل را دارد تا مانع از ورود آنها به پیشرانه شود. فیلتر سوخت همانند فیلتر روغن یا فیلتر هوا، قطعه‏‌ای مصرفی است که با گذشت زمان نیاز به تعویض پیدا می‏‌کند. عمر یک فیلتر سوخت معمولی ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر است اما با توجه به شرایط منطقه‌‏ای که در آن زندگی می‌‏کنید، ممکن است در زمانی زودتر یا دیرتر نیاز به تعویض فیلتر سوخت داشته باشید.

هنگامی که فیلتر سوخت از آلودگی‏‌ها انباشته شده و مسدود می‏شود، امکان استارت نخوردن پیشرانه وجود دارد چرا که سوخت کافی به موتور ارسال نمی‏‌شود. علاوه برآن یک فیلتر مسدود برخی آلودگی‏‌های جمع شده در خود را آزاد می‏کند و موجب احتراق ناقص پیشرانه می‌‏شود. تعویض فیلتر سوخت عملی کم‌ ‏هزینه است که مالک خودرو را از دردسرهای بزرگ‏تر در امان نگه می‏دارد.

پمپ سوخت

دلیل ششم، خرابی پمپ سوخت

پمپ سوخت قطعه‌‏ای ساده و کاربردی در خودروهای درون‏سوز است که وظیفه تزریق بنزین از باک به پیشرانه را برعهده دارد. انرژی این قطعه توسط باتری تامین می‏‌شود و در صورتی که مشکلی در کارکرد آن به وجود آید، سوخت به میزان کافی و با فشار متناسب به پیشرانه ارسال نخواهد شد. بدیهی است که در صورت عدم تزریق سوخت مناسب، پیشرانه روشن نخواهد شد.

پمپ سوخت عملکردی ساده دارد و فرآیند کاری آن نیز چندان پیچیده نیست، با این وجود امکان استهلاک آن در بلندمدت وجود دارد. در صورتی که مالک یک خودرو مسن هستید، پمپ سوخت را در فواصل منظم بازدید کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.

سوئیچ ماشین

دلیل هفتم، مشکل رمزنگاری سوئیچ

یکی از مشکلات مرسوم هنگام روشن نشدن خودرو، سوئیچ است.  سوئیچ خودروهای امروزی از سیستم‏‌های رمزنگاری پیشرفته‌‏ای استفاده می‏‌کنند که بدون خواندن رمز آن‏ها، امکان روشن شدن پیشرانه وجود ندارد. اگر مالک یکی از محصولات ایران خودرو یا سایپا هستید، حتما می‏دانید که سوئیچ اتومبیل شما از یک مدار الکتریکی کوچک به همراه باتری سکه‏‌ای تشکیل شده است.

در صورتی که باتری این مدار تمام شود، قطعات مغناطیسی سوئیچ دچار مشکل شوند یا امکان خواندن رمز توسط مغزی سوئیچ وجود نداشته باشد، خودرو روشن نخواهد شد. در خودروهای پیشرفته این مشکل شدید‏تر خواهد بود، چرا که در صورت خواندن رمز اشتباه سوئیچ خودرو مسدود می‏‌شود و امکان روشن کردن آن وجود ندارد. در چنین مواقعی تنها یک تعمیرکار معتبر می‏‌تواند فرآیند رمزنگاری سوئیچ خودرو را اصلاح کند تا اتومبیل دوباره قابلیت فعالیت کردن داشته باشد.

جمع‌‏بندی، مقصرهای گوناگون یک حادثه!

روشن نشدن خودرو یکی از مشکلات مرسوم و همیشگی خودروها است که در مورد تمامی اتومبیل‌‏ها از هر نوع و کلاسی رخ می‌‏دهد. مالکان خودروها نیز عادت دارند تا علت این مشکل را در باتری خودرو جستجو کنند، حال‏ آن‏که باتری خودرو به گونه‌‏ای ساخته شده است که توانایی مواجهه با مشکلات گوناگون را داشته باشد و به راحتی دچار مشکل نمی‏‌شود. بنابراین اگر اتومبیل شما روشن نمی‌‏شود ولی باتری آن انرژی کافی را در خود ذخیره دارد، بهتر است تا مشکل را در سایر قطعات و سامانه‌‏ها جستجو کنید.

علاوه بر مشکلاتی که در این متن به آنها اشاره شد، اتفاقات دیگری نیز ممکن است روشن شدن خودرو را با وقفه مواجه کنند. مرطوب بودن سیلندرها یا شمع‏‌ها، از کار افتادن یا سوختن فیوزها، مشکلات سیم‏کشی و مشکلات مربوط به سیستم فشرده‏‌سازی و احتراق برخی دیگر از علل روشن نشدن خودرو هستند. بدیهی است در صورتی که از اتومبیل خود به خوبی نگهداری کنید و سرویس‌‏های دوره‏ای را با دقت انجام دهید، درگیر بسیاری از دردسرهای مذکور نخواهید شد و همواره سواری لذت‏‌ بخشی را تجربه خواهید کرد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00
بنر انتهای مطلب فلش آرشیو مجله ماشین

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×