آزمایش شیب وانت آریسان ۲
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: محمد علی شبیری / مدیر پروژه وانت آریسان در حاشیه این مراسم با اشاره به تغییرات صورت گرفته در قوای محرکه این خودرو گفت: بهرهمندی از موتور XU۷ پلاس که بر مبنای آن محصول آریسان، استاندارد آلایندگی یورو پنج را نیز کسب می کند. هم چنین گیربکس این محصول، BE صد در صد داخلی سازی شده است که برای انطباق با این محصول، بهینه سازی شده است.
مدل جدید چه تفاوت هایی با گونه قبل دارد؟
غلامحسین اخلاقی اظهار کرد: در وانت آریسان بهبود یافته، با بهره گیری از موتور عرضی و انتقال قدرت به چرخ های جلو، ضمن حذف گاردان و دیفرانسیل و استفاده از اکسل جدید، ارتقای کیفی صورت گرفته و میزان ورود صدا به داخل کابین نیز به صورت محسوسی کاهش یافته است.
هم چنین، از منظر میزان آلایندگی و قدرت نیز، علاوه بر بهبود قابل ملاحظه عملکردی موتور و اخذ همه استانداردهای اجباری، کاهش مصرف سوخت نیز حاصل شده است. با بهره مندی از طراحی، ساخت شاسی یکپارچه با کابین بار مجزا جدید در آریسان بهبود یافته، حذف کانال گیربکس و نیز بهبود سیستم تعلیق و ترمز محصول باعث شده آریسان ۲ از استحکام بهتر و بالاتری برخوردار شود.
وی ادامه داد: از نظر تنوع رنگ نیز با توجه به اینکه خط تولید این محصول از ایران خودرو دیزل به سایت خراسان منتقل شده، از قابلیت های سالن رنگ خراسان برای تنوع بخشیدن به رنگ های این محصول متناسب با تقاضای مشتریان استفاده مطلوب خواهد شد؛ این محصول با رنگ های مشکی، نوک مدادی، نقره ای و عنابی عرضه می شود.
مدیر پروژه وانت آریسان، همچنین از نصب سنسور دنده عقب در این محصول خبر داد و گفت: برخورداری از چراغ مه شکن در قسمت جلوی خودرو، بهبود در وضعیت تعلیق و ترمز، ارتقای سیستم سرمایش و گرمایش، تعویض صندلیها و حذف زاپاس بند از پشت صندلی شاگرد و انتقال به زیر اتاق بار همراه با حذف کانال گیربکس که افزایش فضای کابین و راحتی سرنشین را فراهم کرده، از جمله بهبودها و ارتقاهای صورت گرفته در این محصول است.
آریسان قدیمی از یک پیشرانه دوگانهسوز با کد OHVG II بهره میبرد که در حالت بنزینی ۸۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید می کرد؛ اما حالا موتور ۴ سیلندر XU7 پلاس ایران خودرو که قبلاً روی محصولاتی نظیر پارس سال سفارشی کار شده بود جای پیشرانه قدیمی را گرفته تا با ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور به بهبود شتاب و کشش ماشین یاری رساند.
البته سیستم انتقال قدرت هم تغییر کرده و حالا آریسان ۲ از یک وانت دیفرانسیل عقب به خودرویی دیفرانسیل جلو تبدیل شده است. تمامی آزمون های تصادف این خودرو نیز در خارج از کشور انجام شده است.
با توجه به دوگانه سوز بودن این خودرو، برای جلوگیری از اشغال فضای بار، مخزن به زیر بدنه منتقل شده و با گنجایش بار ۷۵۰ کیلوگرم، امکان بارگیری بیشتری فراهم شده است. همچنین برای افزایش میزان پیمایش محصول مخزن ۷۵ لیتری CNG در کنار باک بنزین فلزی ۴۰ لیتری در خودرو قرار خواهد گرفت.
کاهش ورود صدا به داخل کابین در راستای رفع ایرادات مطرح شده از سوی مشتریان در آریسان جدید انجام شده و ارتقای سیستم سرمایش و گرمایش، بهبود راحتی صندلی، تعبیه جا موبایلی و جا لیوانی روی کنسول و کاهش هزینه سوخت از سایر اقدامات صورت گرفته بر روی محصول وانت آریسان دو بوده که در جهت افزایش رفاه و راحتی راننده در هنگام استفاده از این خودروی کار صورت گرفته است.
تست وانت آریسان ۲
برای انجام تست کشش در شیب های شدید، ایران خودرو اقدام به قراردادن بار ۶۰۰ کیلوگرمی در این وانت نموده و خبرنگاران ضمن رانندگی متوجه تغییرات صورت گرفته شدند.
خشکی فنربندی، ناپایداری در پیچ ها و سفت بودن فرمان از جمله مواردی است که پشت فرمان اکثر وانت ها قابل لمس است اما با توجه به طراحی جعبه فرمان های وانت آریسان، از سفتی فرمان تا حد زیادی کاسته شده و شاهد فرمانی نرم و نسبتا سبک هستیم.
علی رغم طبیعت باربری وانت آریسان، سواری دارای رانندگی نرم و هندلینگ این خودرو مطلوب و تکانها و نوسانات بدنه در آن تا حد زیادی مهار شدهاند که این امر از سیستم فنربندی آن مایه میگیرد.
با بهره گیری از موتور قوی XU۷ P-CNG و گیربکس تقویت شده BE و با وجود بار سنگین در خودرو تست شده، عبور از شیب های جاده به راحتی انجام و ناتوانی در این خودرو رویت نشد. در هنگام عبور از روی ناهمواری ها به بدنه و شاسی خودرو ضربه وارد نمیشود و این نشان از طراحی مناسب سیستم تعلیق و البته شاسی دارد. جالب آن که این خودرو در پیچها نیز عملکرد خوبی دارد.
تولید آریسان۲ با تعداد روزانه ۲۰ دستگاه آغاز شده و قرار است به مرور با افزایش تولید و ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی جدید، در پایان سال به هدف ۴۰ هزار دستگاه در سال برسد.
مقایسه وانت آریسان جدید و نسل قدیم
نام محصول | آریسان ۲ (جدید) | آریسان قدیم |
نوع موتور | CNG-XU7P | OHVG II |
حجم موتور (cc) | ۱۷۶۱ | ۱۶۹۶ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۹۶.۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ – دور در دقیقه (بنزین)، ۹۶.۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه (گاز) | ۸۶ اسب بخار در ۵۲۵۰دور در دقیقه (بنزین)، ۷۳ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه (گاز) |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (بنزین)، ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (گاز) | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین)، ۱۲۸ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه (گاز) |
نسبت تراکم | ۹.۳ | ۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵، گاز طبیعی CNG | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵، گاز طبیعی CNG |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای | پاشش چند نقطه ای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۷۰ بنزین، ۱۷۰ گاز | ۱۶۰ بنزین، ۱۴۵ گاز |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۳.۸ بنزین | ۱۲.۷ بنزین، ۱۴ گاز |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/۱۰۰ km) | – | ۷.۳۳ بنزین، ۷.۳۳ گاز |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/۱۰۰ km) | ۸.۲ بنزین | ۹.۲۵ بنزین، ۹.۹۲ گاز |
طول خودرو (mm) | طول خودرو ۴۶۸۰ – طول اتاق بار ۱۸۰۰ | طول خودرو ۴۶۸۰ – طول اتاق بار ۱۷۶۶ |
عرض خودرو(mm) | عرض خودرو ۱۷۲۲ – عرض اتاق بار ۱۳۶۰ | عرض خودرو ۱۷۲۰ – عرض اتاق بار ۱۳۵۸ |
ارتفاع خودرو (mm) | ارتفاع خودرو ۱۴۶۵ – ارتفاع دیواره اتاق بار ۴۳۰ | ارتفاع خودرو ۱۴۶۵ – ارتفاع دیواره اتاق بار ۴۳۵ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۶۰ | ۲۶۷۱ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۲۹۰ | ۱۲۴۰ |
حداکثر وزن مجاز | حداکثر وزن بار با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم، حداکثر وزن بار بدون سرنشین ۶۰۰ کیلوگرم | حداکثر وزن بار با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم، حداکثر وزن بار بدون سرنشین ۶۰۰ کیلوگرم |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۴۰ بنزین، ۷۵ گاز | ۵۲ بنزین، ۷۰ گاز |
گارانتی | ۳ سال یا ۶۰۰۰۰ کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) | ۲ سال یا ۴۰۰۰۰ کیلومتر، برای خودروهای با مدل ۱۴۰۱: ۳ سال یا ۶۰۰۰۰ کیلومتر(هر کدام زودتر فرا برسد) |