جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » چانگان یونی تی سایپا به زودی وارد بازار می شود
چانگان یونی تی

چانگان یونی تی سایپا به زودی وارد بازار می شود

۱۴۰۱-۱۰-۱۲

بعد از حضور چند نمونه از این خودرو در ایران، شرکت سایپا اخیراً تعدادی از این خودرو را وارد کشور کرده و قرار است به زودی از طریق بورس کالا عرضه شود.

به گزارش مجله ماشین به نقل از پایگاه خبری خبر ماشین، چانگان یونی تی ابتدا به عنوان یک خودروی کانسپت در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷ به نمایش درآمد و سپس نسخه تولیدی آن نیز در سال ۲۰۲۰ به بازار معرفی شد. بعد از حضور چند نمونه از این خودرو در ایران، شرکت سایپا اخیراً تعدادی از این خودرو را وارد کشور کرده و قرار است به زودی از طریق بورس کالا عرضه شود.

چانگان یونی تی

کمپانی چانگان جزو برترین خودروسازان چین محسوب می‌شود که یکی دو محصول آن نیز پیش از این در ایران مونتاژ شده و به فروش رسیده است. به ویژه کراس اوور کوچک چانگان cs۳۵ که ابتدا به صورت وارداتی به دست مشتریان ایرانی رسید و سپس در سایت سایپا کاشان تولید شد، معروف‌ترین محصول کمپانی چانگان به شمار می‌رود که تاکنون در ایران حضور داشته است.

چانگان یونی تی

چانگان uni-t با دو پیشرانه در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کرده است که فعلا مشخص نیست کدام‌یک توسط سایپا در ایران ارایه خواهد شد. پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قادر است معادل ۱۸۰ اسب‌باز قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌ متر گشتاور تولید کند.

طول و عرض چانگان UNI-T به ترتیب برابر با ۴.۵ و ۱.۸ متر و فاصله محورهای آن نیز ۲.۷ متر است که با توجه به این اندازه‌ها، می‌توان این مدل را در رده کراس‌اورهای جمع و جور (کامپکت) قرار داد. رینگ‌های قابل سفارش برای این خودرو نیز از سایز ۱۹ اینچی با تایرهای ۲۲۵/۵۵ یا از سایز ۲۰ اینچی با تایرهای ۲۴۵/۴۵ خواهد بود.

چانگان یونی تی

ظاهر جانبی خودرو ساده است اما یک تو رفتگی در قسمت پایین درب‌ها وجود دارد که مانع از سادگی افراطی این بخش می‌شود. رینگ‌های آلیاژی خاکستری ۱۹ اینچی نیز با ابعاد خودرو سازگاری دارند و البته به تقویت حس اسپرت آن کمک کرده‌اند. ستون C این خودرو نیز در ترکیب با قاب پنجره‌ها مشکی رنگ طراحی شده است و ترکیب دو رنگ مشکی و سفید در طراحی بدنه این خودرو، موجب شده است تا حس و حال سدان‌های اسپرت آسیایی را در این خودرو شاهد باشیم.

چانگان یونی تی

در نمای عقب چانگان UNI-T با یک شیب تند مواجه هستیم که درب پنجم خودرو را به سقف متصل می‌کند و یک کراس‌اوور کوپه را به ما نشان می‌دهد. طراحی چراغ‌ها و درب قسمت عقب تا حدی شبیه به محصولات مزدا است اما جزئیات اضافه شده مانع از آن می‌شوند که این طراحی را یک کپی برداری قلمداد کنیم. خروجی‌های دوبل چهارگانه به همراه اسپویلر نیز در قسمت عقب خودنمایی می‌کنند، تجهیزاتی که به کاربر نشان می‌دهند با یک کراس‌اوور اسپرت و چابک روبرو خواهد بود.

چانگان یونی تی

چراغ های باریک، دستگیره های پنهان در، سپر با طرح جلوپنجره تلفیقی، بدنه دو رنگ و اسپویلر V شکل باعث شده تا ظاهر این خودرو بسیار مدرن باشد. سبک طراحی بکار رفته در این خودرو سبک کلی سری یونی است که در محصولاتی مثل UNI-K و UNI-V هم دیده می شد. در مجموع طراحی و مشخصات فنی چانگان UNI-T سطح قابل قبولی دارد و بنظر می رسد سایپا گزینه خوبی را برای واردات انتخاب کرده است.

changan uni t 6

همانند ظاهر خارجی، طراحی داخلی چانگان UNI-T نیز از الگوهای پسا مدرن استفاده می‌کند. داشبورد این خودرو عریض است و با شیب ملایم به سمت سرنشینان متمایل شده است. استفاده از این الگو سبب می‌شود تا راننده تصور کند در ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین نشسته است، مساله‌ای که موجب تقویت حس اسپرت در این خودرو می‌شود. چانگان UNI-T همانند اکثر خودروهای امروزی از الگوی نمایشگرهای دوبل به هم پیوسته بهره می‌برد. این نمایشگر عریض که از ترکیب دو مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی تشکیل شده است، اطلاعات حیاتی خودرو به همراه مشخصات سیستم سرگرمی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در کابین نیز همه چیز مدرن و با متد های روز طراحی شده؛ در قسمت بالای داشبورد سیستم مالتی مدیا و صفحه کیلومتر به صورت یک مانیتور یکپارچه طراحی شده اند، فرمان خودرو از نوع D کات بوده و میان صندلی ها نیز دسته دنده الکترونیکی خودرو قرار گرفته است؛ یک موس برای کنترل سیستم مولتی مدیا نیز در کنسول میانی به چشم می خورد، در کل می توان طراحی داخلی چانگان Uni t را مناسب و مطابق ترند روز خودروسازان جهان توصیف کرد.

چانگان یونی تی

موتور ۲ لیتری توربو این خودرو نیز که از سال ۲۰۲۱ روی نسخه‌هایی از یونی T قابل انتخاب بوده است، می‌تواند قدرتی در حد ۲۳۳ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل کند.

سیستم انتقال قدرت در نسخه ۱.۵ لیتری شامل یک گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته است اما موتور ۲ لیتری با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور در بازار حاضر شده است.

شتاب صفر تا ۱۰۰ چانگان یونیتی در نمونه مجهز به موتور ۱.۵ لیتری حدود ۸.۶ ثانیه برآورد شده و نسخه ۲ لیتری این خودرو نیز می‌تواند فرآیند سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را ظرف مدت زمان ۷ ثانیه انجام دهد. بنابراین از لحاظ فنی با یک کراس‌ اوور نسبتا چابک و سرحال روبرو هستیم که قطعا قادر است پاسخگوی احتیاجات جوان‌پسندانه مشتریان باشد.

چانگان یونی تی

اکثر کراس‌اوورهای نیمه لوکس چینی با موتورهای ۱.۵ لیتری توربوشارژر در بازار ما حضور دارند و انتظار می‌رود سایپا نیز نسخه‌ای از چانگان UNI-T را به بازار عرضه کند که پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر دارد. اما اگر نسخه قوی‌تر چانگان UNI-T به بازار ایران عرضه شود، شاهد برتری قابل توجه این خودرو نسبت به رقبا در بخش فنی خواهیم بود.

در نسخه فول این کراس اوور چانگان امکانات جذاب و کاملی مثل سنسور نور و باران، دسته دنده الکترونیکی، تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروزکنترل تطبیق پذیر، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم حالت رانندگی، فرمان کمکی برقی، سامانه پیشگیری از تصادف، رادار خطی، سنسور نقطه کور، گرمکن صندلی های جلو و… دیده می شود.

چانگان یونی تی

قیمت چانگان یونی تی سایپا

قیمت چانگان Uni-T در بازار های جهانی عددی بین ۱۷ الی ۲۱ هزار دلار است. البته با احتساب هزینه هایی مانند تعرفه های دولتی، هزینه مونتاژ و غیره احتمالا این عدد به بالای ۱.۵ میلیارد تومان خواهد رسید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×