بررسی ب ام و ۳۲۰i مدل ۲۰۱۴ با مجموعه M / یک سدان اسپرت قابل قبول
فهرست مطالب:
مجله ماشین – نوشته: امیرحسین پورسینا/ تحولاتی که باعث شد تمامی بهینه سازیهای تکنولوژیکی و فنی این ماشین، از جمله در نظر گرفتن پلتفرم کاملاً جدید، تعریف فضای بیشتر در اتاق، بهبود خواص آیرودینامیک، افزایش دینامیک سواری، قدرت بیشتر در عین کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی، پیشبینی امکانات بیشتر و. . . همگی به نوعی تحت شعاع قرار گرفته و برای مدتی، منتقدان قبل از هر چیز، ماهیت کلی آن را زیر سؤال ببرند! در این نوشتار، به بررسی شاخصه ها و توانایی های بامو ۳۲۰i M Package مدل ۲۰۱۴ با پیشرانه ۴ سیلندر می پردازیم.
شاخصه های ظاهری ب ام و ۳۲۰i مدل ۲۰۱۴
از قسمت جلو که شروع به بررسی کنیم، خطوط زیبا و هماهنگ روی سپر، به همراه ورودی های هوای بزرگتر، در کنار طرح و گرافیک منحصر به فرد چراغ های اصلی که به نوعی با پیش رادیاتور ادغام شده اند، چهره ای جسور و البته اصیل به خودرو داده اند. چراغ های مهشکن با گرافیک ساده اما دوست داشتنی، به زیبایی در طرفین سپر جای گرفته و جلوپنجره انحصاری قلوهای شکل با قاب کرومی، به جذابیت کار می افزاید. خطوط برجسته روی درپوش موتور، با انحنایی نسبتاً ملایم به سمت ستون A رفته و در آن ادغام می شوند.
در نمای جانبی، نخستین نکته ای که جلب توجه می کند، رینگ های ۵ بازوی دوبل از جنس آلیاژ آلومینیم بوده که در کنار رکاب های جانبی اسپرت و تضادی که قاب مشکی رنگ دور پنجره ها با رنگ سفید بدنه ایجاد کرده، نمایی جذاب را به وجود آورده است.
خط شانه برجسته، از قسمت انتهایی گلگیرهای جلو، جایی که به خاطر آرم ///M مورد توجه است، شروع شده و تا چراغ های عقب، امتداد می یابد. خطوط دور گلگیرها و طرح آیرودینامیک قاب آینه ها، از دیگر شاخصه های این نما به شمار می روند. در نهایت، به قسمت عقب می رسیم. جایی که به لطف سپر عضلانی، خروجی اگزوز با سادگی دور از انتظار، رفلکتورهای قرمز رنگ، دیفیوزر، گرافیک مطلوب چراغ ها و لبه برجسته صندوق بار، مورد توجه است.
کابین ب ام و ۳۲۰i مدل ۲۰۱۴
به محض باز شدن درها، لوگوی M روی رکاب ها، نخستین نکته ای است که به چشم می آید. داخل کابین، با تلفیق کمنظیری از چرم، جیر، آلومینیم و چوب تزئین شده و همانطور که می شد انتظار داشت، در بحث ارگونومی، جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی گذارد.
صندلی های اسپرت این ماشین، دارای روکشی از جنس جیر بوده و دوردوزی آبی رنگ، به همراه لوگوهای رنگیM در قسمت کناری آنها (که به مراتب از قرار دادن لوگو در قسمت پشت سری صندلی ها جذابتر است)، جلب توجه می کند.
کاربرد خطوط منحنی روی داشبورد، در کنار اهرم تعویض دنده با طرح خاص ب ام و، غربیلک فرمان ۳ بازو با لوگوی M در قسمت تحتانی، پدال های تعویض دنده از پشت فرمان، صفحه کیلومترشمار با ۴ دایره و گرافیک ساده اما جذاب که تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت مدرج است و کاربرد چرم و چوب برای تزئین کنسول میانی، غربیلک فرمان، داشبورد و اهرم ترمز دستی، از دیگر شاخصه های جالب توجه کابین این ب ام و به شمار میّآیند. بهلطف افزایش طول بدنه و فاصله بین محورها به ترتیب به میزان ۹۳ و ۵۰ میلی متر، فضای سر و پا در هر دو قسمت جلو و عقب مطلوب است، هرچند فضای سر عقب، برای افراد با قد بالای ۱۸۰ سانتیمتر، خصوصاً هنگام طی مسیرهای طولانی، مشکلساز خواهد شد.
مشخصات فنی ب ام و ۳۲۰i مدل ۲۰۱۴
با اینکه هنوز هم تب و تاب تولید خودروهای قدرتمند در بین کمپانیها شایع بوده (و تا ابد هم خواهد بود)، اما طی چند سال گذشته، شرایط طوری رقم خورده که ناخودآگاه، آنچه بیشتر مورد توجه مشتریان قرار میگیرد، اقتصادی بودن یک اتومبیل و میزان سازگاریاش با محیط زیست است. به همین دلیل، همانند بسیاری از محصولات دیگر (حتی بهتازگی فراری)، حجم پیشرانههای بامو نیز طی این سال ها کاهش یافته و سیستم مکش طبیعی، جای خود را به ۲ یا بعضاً ۳ توربوشارژر داده است!
پیشرانه ای که برای این اتومبیل در نظر گرفته شده، با کد N20 شناخته می شود. این قلب تپنده ۴ سیلندر، به سیستم هایی نظیر پاشش سوخت مستقیم و سامانه اعمال زمان بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها روی هر دو میلبادامک ورودی و خروجی (Double-Vanos) مجهز بوده و تولید آن به سال ۲۰۱۱ باز می گردد. جالب است بدانید این پیشرانه، از نظر کارآیی و قدرت، با انواع ۶ سیلندر نسل های قبل، برابری می کند!
با حجم دقیق ۱۹۹۷ سی سی، بیشینه قدرت این پیشرانه ۱۶ سوپاپ، معادل ۱۸۰ اسب بخار (در ۵ هزار rpm) و حداکثر گشتاور آن نیز ۲۵۰ نیوتن متر (در ۱۲۵۰ الی ۴۵۰۰ rpm) بوده و در ترکیب با گیربکس ۸ سرعته استپترونیک (اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از طریق پدال های پشت فرمان یا تغییر وضعیت اهرم تعویض دنده)، می تواند این سدان ۱۴۷۴ کیلوگرمی را در ۵/۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. ناگفته نماند، این سری پیشرانه ها، نسخه های قدرتمندتری نیز دارند که یکی از بهترین آنها در مدل ۳۳۵i به کار رفته و بالای ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند.
رانندگی ب ام و ۳۲۰i مدل ۲۰۱۴
با اینکه برخورداری از پیشرانه ۴ سیلندر، برای طرفداران پر و پا قرص ب ام و و اصولاً ماشین های اسپرت چندان خوشایند نیست، اما شاید حس راندن با این سدان توربو، بتواند شرایط را تغییر دهد. . .!
صندلی ها، بدن را به خوبی در بر گرفته و بهلطف ۸ حالت تنظیم، راننده می تواند بهترین وضعیت را برای خود آماده کند. پس از به حرکت در آمدن پیشرانه، صدای کم کارکرد آن در دورهای پایین، نخستین نکته جالب توجه به شمار میرود، تا حدی که گویی اتومبیل خاموش است! با اینکه حالت قرارگیری پشت فرمان ایده آل بوده، اما هنوز هیچ اشتیاقی به فشار دادن پا روی پدال گاز نداریم، چراکه با یک بامو ۱۸۰ اسب بخاری طرف هستیم!
با این تفاسیر، گیربکس ۸ سرعته آن که دارای عملکردی فوق العاده و سرعت تعویض بالایی است را درگیر کرده و به راه می افتیم. زمانی که پا را روی پدال گاز می فشاریم، بر خلاف انتظارمان، پیشرانه به تندی دور میگیرد. البته سیستم اگزوز آن با تنها یک خروجی (که اصلاً شایسته یک محصول M Power نیست)، صدای چندان زیاد و گیرایی تولید نمی کند.
در سرعت های بالا، تعویض دنده ها سریع انجام میشود. سیستم تعلیق، در هر ۴ چرخ مستقل بوده و در قسمت جلو از نوع «مکفرسون» و در قسمت عقب از نوع چند اتصالی انتخاب شده که در کنار میل تعادل در هر دو قسمت، آرامش اتاق را به شایستگی برقرار می کند. ناگفته نماند که سیستم تعلیق نمونه مورد آزمایش، از مدلهای استاندارد، کمی خشکتر عمل میکند و ماهیت اسپرت دارد.
درون کابین راحت بوده و با وجود ۸ اربگ، خیالتان تقریباً از بابت هر واقعه ای راحت خواهد بود! سیستم ترمز قدرتمند، از دیگر شاخصه های بامو مورد بحث بوده که در قسمت جلو و عقب، بهترتیب دارای دیسک های ۳۱۲ و ۳۰۰ میلیمتری است و توسط سامانه های ضد بلوکه، توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخها و ترمز کمکی (ABS, EBD, BA) حمایت میشود. کامپیوتر خودرو، میانگین میزان مصرف سوخت را ۲/۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نشان می دهد که فقط ۲/۱ لیتر نسبت به رقم اعلام شده توسط کارخانه بیشتر بوده و از این نظر، کاملاً ایده آل است.
جمع بندی
در کل، علاوه بر موارد عنوان شده، با توجه به سامانه فرمان «راکاند پینیون» و از همه مهمتر، تقسیم وزن ۵۰/۵۰ بین محورهای جلو و عقب، مدل ۳۲۰i M Package در سرعت های بالا تجربه سواری لذتبخشی را رقم میزند و کمابیش می تواند انتظارات شما از یک ب ام و را برآورده کند. این ماشین، در سرعت های پایین و مسیرهای درون شهری نیز به واسطه کابین راحت و جادار، مصرف سوخت پایین، صدای کم کارکرد پیشرانه و جثه نسبتاً کوچک، درخشان ظاهر شده و مطلوب عمل می کند.
با عنایت به این موارد، اگر علاقهمند به برند ب ام و هستید، باید گفت مدل مورد بحث این نوشتار را میتوانید با اطمینان خاطر خریداری کنید و تنها میبایست از ۲ فاکتور شتاب و قدرت بالا، چشم بپوشید!
از آقای «سید مهیار قریشی» مالک خودرو، به جهت صرف وقت و همکاری با «مجله ماشین» تشکر می کنیم.