شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ورزشی » اسپرینت فرمول یک ۲۰۲۳ آذربایجان: پرز پیروز شد، لکلرک دوم شد
اسپرینت فرمول یک 2023 آذربایجان

اسپرینت فرمول یک ۲۰۲۳ آذربایجان: پرز پیروز شد، لکلرک دوم شد

۱۴۰۲-۰۲-۱۰

سرجیو پرز از ردبول در اولین مسابقه سرعت فصل 2023 فرمول 1 که در آخر هفته جی پی آذربایجان برگزار شد، برنده شد.

به گزارش مجله ماشین، اسپرینت یک مسابقه سرعت ۱۰۰ کیلومتری بدون پیت استاپ و تعویض لاستیک اجباری است که از سال ۲۰۲۱ توسط فیا اجرا میشود و … پس از موفقیت در انجام آزمایشی مسابقه اسپرینت در فصل ۲۰۲۱ فرمول یک ، کمیسیون F1 برنامه هایی را برای اجرای اسپرینت در سه گرندپری در این فصل تصویب کرد.

در فرمت اسپرینت که امسال در ۶ آخر هفته مسابقه برگزار می شود، نسبت به سال گذشته تفاوت وجود دارد. قبل از پایان هفته جی پی آذربایجان، قوانین تغییر کرد تا مسابقات سرعتی کاملاً مستقل از مسابقه اصلی باشد.

در این زمینه برای اولین بار، یک جلسه مقدماتی جداگانه برای مسابقه سرعت برگزار شد و راننده فراری، چارلز لکلرک، مقام اول را برای مسابقه سرعت و همچنین برای مسابقه اصلی کسب کرد.

مکس ورشتاپن، رهبر قهرمانی که مسابقه را از رده سوم آغاز کرد، پس از شروع تحت فشار جورج راسل پشت سر خود قرار گرفت. راسل در نهایت ورشتاپن را از چندین گوشه عبور داد و به رده سوم رسید، در حالی که ورشتاپن با از دست دادن شتاب، نزدیک بود توسط کارلوس ساینز فراری سبقت بگیرد، اما توانست جایگاه خود را حفظ کند.

اسپرینت فرمول یک 2023 آذربایجان

سرعت مسابقه توسط پرچم‌های زرد و سپس توسط یک ماشین ایمنی مجازی کاهش یافت، زمانی که راننده آلفا تاوری یوکی تسونودا، به موانع برخورد کرد. در حالی که لاستیک وسیله نقلیه تسونودا روی پیست ایستاده بود، چند تکه در مسیر پراکنده شد. تسونودا موفق شد با خودروی سه چرخ آسیب دیده خود پیت کند و به مسابقه بازگشت، اما پس از بازگشت به پیست مشخص شد که خودروی او با دور زدن خودروی آلفا تاوری آسیب دیده است. در نتیجه تسونودا بار دیگر پیت شد و با مسابقه خداحافظی کرد.

در حالی که منتظر شروع مسابقه بودیم، ماشین ایمنی در دور سوم وارد مسابقه شد زیرا قطعات شکسته در مسیر تمیز نشدند. بنابراین، دو دور بیهوده پشت وسیله نقلیه امنیتی انجام شد.

بعد از سرگیری مسابقه ورشتاپن بلافاصله حمله کرد و راسل را شکست داد و به مقام سوم برگشت. کمی عقب تر، فرناندو آلونسو با پشت سر گذاشتن لوئیس همیلتون به رده ششم صعود کرد و با توجه به موقعیت گرید ۲ مکان را به دست آورد.

همچنین پرز شروع به تعقیب لکلرک کرد که اجازه نداد برتری بیشتر شود و در دور هشتم از لکلرک گذشت و به مقام اول صعود کرد.

پس از کشمکش بین این دو، ورشتاپن نیز وارد محدوده  DRS لکلرک شد و یک مبارزه سه جانبه برای اول آغاز شد. در حالی که این سه نام برای مدتی با کمتر از ۱ ثانیه اختلاف دنبال یکدیگر بودند، راسل که در رده چهارم قرار داشت، خیلی زود از این نام ها عقب افتاد و به دلیل عدم پشتیبانی DRS نتوانست از کنار هم دور شود. با از دست دادن امتیاز DRS، ورشتاپن توانست کمی به لکلرک نزدیک شود.

رانندگانی که با لاستیک های نرم شروع کرده بودند، شاکی بودند که لاستیک هایشان از بین رفته است، بنابراین اوکان و نوریس به پیت آمدند و لاستیک ها را تعویض کردند.

برخلاف انتظار، در دورهای باقیمانده اتفاق یا تقلای زیادی رخ نداد و پرز در اولین مسابقه آخر هفته با تکمیل مسابقه سرعتی که از رتبه دوم شروع کرده بود، قهرمان شد.

لکلرک با وجود لاستیک جدیدش نتوانست از این مزیت استفاده کند و مسابقه را در جایگاه دوم به پایان رساند.

اسپرینت فرمول یک 2023 آذربایجان

ورشتاپن که گفته می شد به دلیل تماس های جزئی در مبارزه با راسل در دور اول به ماشینش آسیب رسانده بود، با قرار گرفتن در رده سوم موفق شد باخت را کاهش دهد. پس از پایان مسابقه مشاهده شد که خودروی ورشتاپن دارای سوراخ بزرگی در سایدپای چپ است. پرز با این نتیجه فاصله امتیازی خود را با ورشتاپن رهبر قهرمانی پر کرد.

راسل که با رانندگی تهاجمی خود در دور اول یک مقام کسب کرد، پس از روشن شدن ورشتاپن در شروع مجدد، چهارم شد و به دنبال آن ساینز فراری قرار گرفت.

در حالی که آلونسو با دو مقامی که در دورهای اول کسب کرده بود مسابقه را در رده ششم به پایان رساند، این اولین باری بود که امسال از بین سه نفر برتر خارج شد.

لنس استرول راننده استون مارتین که با پشت سر گذاشتن الکس آلبون به رده هشتم رسید در حالی که همیلتون به دلیل ناتوانی در بازیابی موقعیتی که مقابل آلونسو از دست داده بود، هفتم شد، با هشتم شدن آخرین امتیاز را به دست آورد.

از آنجایی که به ۸ نفر برتر مسابقه سرعت امتیاز داده شد، آلبون رتبه نهم و اسکار پیاستری تازه کار مک لارن رتبه دهم نتوانستند امتیاز بگیرند.

نام های دیگری که توانستند مسابقه را کامل کنند به ترتیب کوین مگنوسن، گوانیو ژو، پیر گاسلی، نیک دو وریس، نیکو هالکنبرگ، والتری بوتاس، لاندو نوریس و استبان اوکن بودند. نوریس و اوکان مجبور شدند به پیت بروند زیرا لاستیک هایشان تمام شده بود.

در حالی که یوکی تسونودا تنها کسی بود که نتوانست مسابقه را کامل کند، راننده تازه کار ویلیامز، لوگان سرجنت، به دلیل تصادف در مسابقات مقدماتی نتوانست در مسابقه شرکت کند.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×