یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » چرا علاقه مندان به خودرو گیربکس دستی را ترجیح می دهند؟
گیربکس دستی

چرا علاقه مندان به خودرو گیربکس دستی را ترجیح می دهند؟

۱۴۰۲-۰۹-۰۶ زمان مطالعه: 1 دقیقه

یکی از تغییرات عمده ای که خودروها تجربه کردند و در سال 1885 مورد علاقه جدید صنعت حمل و نقل شد، سیستم‌های انتقال اتوماتیک بود که اولین نمونه آن را در سال 1904 دیدیم و در اواخر دهه 40 گسترش یافت.

به گزارش مجله ماشین، این سیستم ها که تا به امروز از نظر فنی و مکانیکی پیشرفت کرده اند، به انتخاب اکثر مشتریان تبدیل شده اند، زیرا هیچ تاثیر منفی بر مصرف سوخت ندارند و آنها را از برخورد با پدال کلاچ نجات می دهند. پس چرا در سال‌های اخیر علاقه به گیربکس دستی افزایش یافته است؟

اگرچه پاسخ کلیشه ای به این موضوع «سرگرم کننده تر است» است، اجازه دهید تعریف سرگرمی را در اینجا بسط دهیم. اول از همه، خودروهای با گیربکس دستی کنترل رانندگان را افزایش می دهند. در مقایسه با خودروهای گیربکس اتوماتیک که سرعت خود را فقط با پدال های گاز و ترمز تنظیم می کنیم و با فرمان هدایت می کنیم، این واقعیت که پدال کلاچ و دسته دنده با هماهنگی دست و پا و چشم کار می کنند باعث می شود بیشتر احساس کنیم که هستیم.

وقتی از منظر روانشناختی به آن نگاه می کنید، فکر کردن به سرعت خودرو و تعویض دنده، مغز شما را در پس زمینه مشغول نگه می دارد. این تضمین می کند که توجه شما به طور مداوم روی درایو است و سرعت رفلکس شما در حرکات ناگهانی افزایش می یابد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که استراتژی های بازاریابی در این احساس و اشتیاق تاثیرگذار است.

گیربکس دستی
گیربکس دستی

منظور ما از استراتژی این است که درک “گیربکس دستی = سرگرم کننده” برای رانندگان مورد تاکید قرار می گیرد، اگرچه این فکر اشتباهی نیست. در نتیجه، این ایده به مشتریان القا می شود که “اگر من می خواهم سرگرم کننده باشم، باید یک ماشین با گیربکس دستی بخرم” و سهم فروش آنها افزایش می یابد.

همه اینها را کنار بگذاریم، بیایید کمی در مورد عادات و بخشی که نگرانی های اقتصادی مطرح می شود صحبت کنیم. رانندگانی که سال‌ها به رانندگی با گیربکس دستی عادت کرده‌اند، می‌گویند که از دست دادن کنترل دنده باعث از دست دادن اعتماد به نفس و مشکل در کنترل خودرو می‌شود. در حالی که سازندگانی که گیربکس اتوماتیک را به عنوان یک آپشن ارائه می دهند، قیمت فروش خودرو را افزایش می دهند. این واقعیت که برای ساده ترین مشکل هزینه های هنگفتی را متحمل می شود، مشتریان را به ویژه در خودروهای دست دوم به سمت گیربکس دستی سوق می دهد.

اما با وجود اینکه فروش رو به افزایش است، متأسفانه نمی توان انکار کرد که برای گیربکس های دستی کم کم به پایان نهایی نزدیک می شود. این واقعیت که حتی پرکارآمدترین مدل‌ها نیز فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شوند، نشان می‌دهد که دورانی به پایان خود نزدیک شده است.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.69

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×